تاثیر متقابل رشد ساخت‌وساز و صنعت سیمان

افزایش ۲۴ درصدی ساخت و ساز در زمستان سال گذشته تا حدود اندکی به رشد بازار سیمان کمک کرد اما هنوز این صنعت به ظرفیت کامل خود نرسیده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، زمستان ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۱۴ هزار و ۶۱۴ پروانه برای احداث ساختمان در کل کشور صادر شده که نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل از آن به ترتیب ۵۰ و ۲۴ درصد افزایش یافته است. این موضوع خبر امیدوارکننده‌ای برای تولیدکنندگان سیمان بود اما با توجه به افت ۷۳ درصدی معاملات مردادماه تهران که شهر پیشتاز در بازار مسکن محسوب می‌شود، احتمالا در نیمه دوم سال جاری، صنعت سیمان باید به فکر افزایش حضور خود در بازارهای صادراتی باشد.
مطابق گزارش وزارت صمت، در چهار ماهه ابتدایی امسال تولید سیمان ۱۹ میلیون و ۲۶۸ هزار تن بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۲.۸ درصد افزایش داشته است. در بخش فولاد نیز در چهار ماه ابتدایی سال جاری هفت میلیون و ۲۰۴ هزار تن تولید داشتیم که از رشد ۱۱ درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل حکایت دارد.
اواسط خردادماه، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از رشد اندک بازار سیمان خبر داد. عبدالرضا شیخان گفت: امسال همانند دو  سال گذشته از نظر تحویل سیمان به بازار روند ثابتی داشته‌ایم و آمارها نشان می‌دهد که از نظر عرضه سیمان به جامعه مصرفی در شرایط مطلوبی قرار داریم. به گفته وی، کارخانجات با ۶۰ تا ۶۵ درصد از ظرفیت خود، درحال تولید سیمان هستند و دربرخی از مقاطع میزان تولید روند روبه رشدی داشته است و خوشبختانه ما تغییری به سمت روند نزولی تولید نداشته ایم.
تاثیر افزایش قیمت سیمان بر قیمت مسکن
پنجم تیرماه امسال بر اساس تصمیم انجمن تولیدکنندگان سیمان، قیمت هر تن سیمان از ۱۴۷ هزار تومان به ۱۸۴ هزار تومان رسید. از جمله دلایل این رشد می‌توان به افزایش دستمزدها، افزایش قیمت قطعات دستگاه‌های مورد استفاده در صنعت سیمان و حامل های انرژی اشاره کرد. با این وجود رشد قیمت سیمان در قیمت تمام شده مسکن اثرگذار خواهد بود؛ هرچند به دلیل جهش ۲۱۵ درصدی قیمت‌ها طی سه سال اخیر در بازار  مسکن، رشد مجدد دور از ذهن است.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;