این پنجره‌ ها برق تولید می کنند

به گزارش تاسیسات نیوز، یک استارتاپ ایتالیایی اقدام به ابداع فناوری‌ای کرده که در آن می‌توان با استفاده از ذرات نانو انرژی ذخیره کرد. استارتاپ تک‌شاخ Glass to Power اقدام به تولید فیلتری نازک از ذرات نانو کرده است که می‌توان آن را روی شیشه‌های پنجره نصب و توسط آن به تولید انرژی کمک کرد.

استفاده از کروموفور
این استارتاپ ایتالیایی بسیار امیدوار است که با این ابداع و نوآوری بتواند به کسب‌وکار خود رونق بخشیده و در عین حال، فکری به‌حال معضل انرژی بکند. به گزارش همشهری و به نقل از وب‌سایت مجله پی‌وی، در این روش از نانوذراتی موسوم به «کروموفور» استفاده شده است که با طراحی مناسب، فرایند جذب و انتشار نور را افزایش می‌دهد. یکی از سخنگویان استارتاپ سازنده در این خصوص می‌گوید: «این امر امکان ساخت نمونه‌های اولیه با راندمان مناسب حتی برای مساحتی چند مترمربعی را فراهم می‌کند که می‌توان به‌راحتی در ابعاد مورد نیاز برای برنامه‌های تجاری مختلف مقیاس‌بندی کرد». مهندسان و طراحان استارتاپ
Glass to Power مدعی شده‌اند که با این فناوری، شفافیت شیشه‌ها در برابر نور مرئی ۸۰درصد می‌شود و کارایی آنها با ۲/۳درصد افزایش روبه‌رو خواهد بود.
پلاستیک نیمه‌شفاف تقویت‌شده
این استارتاپ ایتالیایی در تولید محصولش از پلاستیک نیمه‌شفاف تقویت شده با کروموفور استفاده می‌کند که قابلیت جذب نور و انتشار مجدد آن را در طول‌موج‌های بلندتر خواهد داشت. در این محصول، فوتون‌های انتشار‌یافته دوباره توسط لبه‌های پنل خورشیدی جذب می‌شود و کارایی افزایش پیدا می‌کند. کروموفور بخشی از مولکول است که باعث بروز رنگ در آن می‌شود. رنگی دیده‌شدن زمانی اتفاق می‌افتد که این ماده طول موج مشخصی از نور مرئی را جذب کرده و مابقی را عبور داده یا بازتاب دهد.
استفاده از فناوری در پنجره ‌های فتوولتائیک
فتوولتائیک که به اختصار آن را PV می‌گویند، فناوری تبدل انرژی نور به الکتریسیته از راه استفاده از نیم‌رساناهایی است که ویژگی اثر فتوولتائیک دارند؛ پدیده‌ای که در زمینه‌های فتوشیمی، فیزیک و الکتروشیمی مورد استفاده و بررسی است. یک سامانه فتوولتائیک با به‌کارگیری پنل‌های خورشیدی که هر کدام‌شان را تعدادی از سلول‌های خورشیدی تشکیل می‌دهد، توان الکتریکی تولید می‌کند. در این راستا سخنگوی Glass to Power می‌گوید: «از چنین فناوری‌ای می‌توانیم در تولید پنجره‌ های فتوولتائیک استفاده کنیم که به آسانی در ساختمان‌ها قابل استفاده است؛، به‌گونه‌ای که از داخل یا خارج این پنل‌ها قابل رؤیت و تشخیص نباشد و عملا نامرئی باشند. علاوه‌بر این، میزان شفافیت این صفحه‌های لومینسانس در مرحله تولید با توجه به نیاز مشتری قابل تعیین خواهد بود تا بیشترین تعادل بین جذب انرژی و میزان نور برای نورپردازی محیط داخل خانه ایجاد شود. ضمن آنکه باید گفت کیفیت نور منتقل‌شده مطابق گواهینامه UNI 10380، در گروه A1 قرار دارد که بهترین درجه برای روشنایی داخل یک خانه محسوب می‌شود. همچنین می‌توانیم اعلام کنیم که این فناوری کاملا با محیط‌زیست سازگار است که این یک اصل محسوب می‌شود». در این روش، بازده تبدیل نوری، آبی ماورای بنفشی طیف خورشیدی، به بیش از ۱۰درصد می‌رسد. علاوه بر این، شبیه‌سازی‌های ردیابی اشعه بر اساس داده‌های آزمایشی به‌دست آمده از نمونه‌های اولیه نشان می‌دهد که چنین عملکردی برای ابعاد بزرگ نیز شکل می‌گیرد و راه را برای ساخت و تولید پنجره‌ های فتوولتائیک با سطح کارایی بیش از ۵درصد هموار می‌کند.
افزایش تولید
یکی از برنامه‌های کوتاه‌مدت این استارتاپ ایتالیایی این است که بتواند ظرفیت تولید را بالاتر ببرد و خدمات بیشتری ارائه کند. آنها هم‌اکنون ظرفیت تولید ۳۰۰گرم نانوذرات در ‌ماه را دارند، اما مقامات شرکت بسیار امیدوار هستند که با شروع نصب تجهیزات تولید‌شده‌شان در منازل، این میزان تولید را به روزی ۱۰۰گرم برسانند.
درباره استارتاپ
استارتاپ Glass to Power در روز ۲۸سپتامبر ۲۰۱۶ با سرمایه‌ای بالغ بر ۳۰۰هزار یورو در شهر میلان تاسیس شد. روز ششم‌ ماه ژوئیه۲۰۱۷ میلادی، ۱۸۳هزار و ۷۵۰یورو به‌عنوان سرمایه از ۵۴سرمایه‌گذار در اختیار گرفت که این رقم اکنون به ۲میلیون و ۴۳۳هزار و ۷۵۰یورو رسیده است و تعداد سرمایه‌گذاران نیز با رشدی ۱۰برابری، عدد۵۴۹ را نشان می‌دهد. این استارتاپ برنامه‌های مختلفی درخصوص تولید شیشه‌های مختلف دارد که بیشتر آنها در راستای کاهش انرژی است.
تلاش‌های همراستا
چندین شرکت در دنیا نیز کمابیش و با استفاده از روش‌های مختلف به‌دنبال ساخت پنجره‌ هایی هستند که بتوانند برق تولید کنند. «یوبیکتس انرژی» یکی از آنهاست. مقامات این شرکت بر این باور هستند که با این فناوری می‌شود، حتی شیشه خودروها یا صفحه گوشی همراه را نیز تبدیل به یک پنل خورشیدی کرد.
رقابت در تولید برق از پنجره
غیر از استارتاپ ایتالیایی، چندین شرکت دیگر نیز کمابیش و با استفاده از روش‌های مختلف به‌دنبال ساخت پنجره‌ هایی هستند که بتوانند برق تولید کنند
منبع خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;