گفتگوی تاسیسات نیوز با جلال ملکی به مناسبت سومین سالگرد پلاسکو

ایمن‌سازی در سایه سالگرد گرفتن حوادثی چون پلاسکو محقق نمی‌شود

تاسیسات نیوز / مهری بهزادپور: بررسی چگونگی وقوع حوادث در کشور شاه کلیدی است که نرخ وقوع حوادث مشابه را کاهش می‌دهد، نه بازخوانی پرونده سالانه حوادث که به هیچ نتیجه‌ای نیز منتهی نمی‌شود.
دی ماه ۱۳۹۵ بود که حادثه پلاسکو با خسارات و آسیب‌های مالی و جانی زیادی، خاطره بسیاری از مردم به ویژه پایتخت‌نشینان را از این «ساختمان» با قدمتی بیش از سن و سال پدر و پدربزرگ‌هایشان تلخ کرد.
حادثه‌ای که با توجه به گستردگی آن و تلفات مالی و جانی مالکان و کاسبان و آتش‌نشانان و … به زودی تبدیل به یک مطالبه ملی شد و سازمان‌های بسیاری در گیر و موظف به پاسخگویی به آن شدند.
در همین راستا نیز در بهمن ماه همان سال رئیس جمهور هیاتی را مسوول پیگیری وقوع حادثه کرد. ما نیز پیگیر شدیم. پیگیر دستورات و وعده‌هایی که بودند، اما وعده‌دهندگانی که دیگر نیستند!
تغییر وزیر مسکن، شهردار وقت از آن موقع تاکنون ما را در این پیگیری ناکام گذاشت چرا که گویی وعده‌ها فقط مشروط به حضور وعده‌دهنده در سطح کشوری محقق می‌شود و حتی پاسخگویی ندارد و پیگیری‌های ما نیز فقط به دیواری به بلندی دیوار کشیده شده در محل حادثه «پلاسکو» خورد و ره به جایی نبرد!
اقدامات صورت گرفته برای احداث مجدد ساختمان پلاسکو از زمان تخریب آن تاکنون فقط به گودبرداری از محل ختم شده و پس از آن به اختلاف نظر مجریان آن؛ بنیاد مستضعفان و جانبازان به عنوان مالک، شهرداری بعنوان کسی که پروانه صدور ساختمان در اختیار دارد و سازمان میراث و … منجر به توقف پروژه و ناامیدی مالکان و اصناف در وانفسای مشکلات اقتصادی فعلی شده است.
اما شاید پیگیری اقدامات و راهکارهایی که حداقل از وقوع چنین حوادثی در کشور جلوگیری می‌کند، روزنه‌ای باشد که دلخوش به این باشیم که حداقل دیگر شاهد حوادثی این چنینی که تلفات مالی و جانی بسیاری بر جای می‌گذارد نباشیم.
از این رو، با سخنگوی سازمان آتش‌نشانی کشور گفت و گویی کردیم تا در جریان اقدامات صورت گرفته در حوزه پیشگیری و تجهیز به روز اماکن و مناطق مسکونی و تجاری در کشور قرار گیریم.
سخنگوی سازمان آتشنشانی کشور گفت: ورود دستگاه های قضا و اجرا اهرم قوی آتش نشانی را در پیشگیری از وقوع حوادث است.
ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی کشور در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن اشاره به تعاملات صورت گرفته بین این سازمان و شهرداری و شورای شهر تهران گفت: با توجه به وقوع حوادثی نظیر حادثه پلاسکو در کشور به ویژه کلانشهرهای کشور، سازمان آتش‌نشانی کشور، مذاکراتی در حوزه پیشگیری با برخی از سازمان‌ها چون شورای شهر و شهرداری و … انجام داده است تا با ارتقای سطح ایمنی از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کند.
الزام بازرسی کارشناسان آتش نشانی از اماکن تجاری و مسکونی منجر به کاهش بسیار حوادث شده است
وی مراجعه ساختمان‌های بیش از ۶ طبقه مسکونی و تجاری به این سازمان و صدور مجوز کارشناس سازمان آتش‌نشانی به این مجموعه‌ها برای بررسی سطح ایمنی آن‌ها را از جمله رهاوردهای این مذاکرات ذکر و خاطرنشان کرد: کاهش خطرات آتش سوزی طی مدت اخیر پس از این اقدام بسیار کاهش یافته تا حدی که این رقم به زیر ۹ درصد رسیده که در مقایسه با قبل بسیار کمتر است.
ملکی با اشاره به اینکه تجهیزات این سازمان و همچنین اماکن مسکونی و تجاری از سطح مطلوبتری برخوردار شده است یادآور شد:
هر چند استقبال از طرح ورود و بازرسی کارشناسان سازمان آتش‌نشانی برای بررسی تجهیزات ایمنی اماکن تجاری و مسکونی بهتر شده است، اما از آنجایی که هنوز هیچ اهرم فشار و الزامی در این حوزه وجود ندارد همچنان از سطح مطلوب فاصله زیادی دارد.
ارتقاء ایمنی و پیشگیری از حوادث فقط در سالگرد حادثه پلاسکو ممکن نمی‌شود!
به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی داشتن پشتوانه اجرایی مناسب، قوانین سختگیرانه برای پرداخت بیمه، فرهنگسازی جهت رعایت الزامات ایمنی در محل کار و سکونت و … از جمله پارامترهایی است که می‌تواند به کاهش و حتی حذف آمار حوادث در این حوزه بیانجامد.
ملکی با تاکید بر اینکه توجه به ایمن‌سازی و رعایت اصول ایمنی نباید فقط در سالگرد حوادثی چون پلاسکو باشد، یادآور شد:
البته سختگیری دستگاه قضا در محل‌هایی که به عنوان اماکن پرخطر شناخته می‌شوند با صدور احکام متناسب، حتی حکم توقف فعالیت تا ایمن‌سازی محل و حتی تخلیه برخی از اماکن روزنه ای از امید را دراین حوزه ایجاد کرده است.
ورود مجلس و دولت در وضع و اجرای قوانین اصولی ایمن‌سازی ساخت و ساز تبعات حوادثی چون پلاسکو را بسیار کاهش می‌دهد
وی نصریح کرد: ورود مجلس و دستگاه‌های نظارتی و بازرسی در این حوزه می‌تواند آمار حوادث و تبعات ناخوشایند این معضلات چون حادثه پلاسکو که با واکنش بسیار در زمان وقوع مواجه شد را کاهش دهد.
وی در ادامه درباره اقدمات ایمن‌سازی در بسیاری از اماکن تجاری و مسکونی صورت گرفته در تهران به خبرنگار تاسیسات نیوز گفت:‌ سطح ایمنی بسیاری از اماکن با اقدماتی چون تعبیه پله‌های فرار، پیاده‌سازی سیستم اطفاء حریق و … در مجتمع‌هایی نظیر مجتمع علاءالدین به بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است.
به گفته اقدامات صورت گرفته حاصل تعامل سازمان آتش نشانی با شورای شهر در نتیجه بررسی کارشناسان در محل و الزام اماکن به رعایت الزامات پیشگیری و مقابله با حوادث طی دو سال اخیر حتی از وقوع بسیاری حوادث قبل از حضور ماموران آتش نشانی مانع شده است.
فرهنگسازی مهمترین شاخص در همگانی شدن اصول ایمنی در سطح ملی است
ملکی فرهنگسازی در این حوزه را مهمترین پارامتری ذکر کرد که در بستر سازمان‌های آموزشی و پرورشی می‌تواند به بهترین شکل انجام گیرد و در این راستا سازمان صدا و سیما با پخش انیمیشن‌های آموزشی، آموزش و پرورش با گنجاندن مطالب آموزشی در کتب درسی و … امکان همگانی شدن فرهنگی ایمنی در کشور را مقدور می‌سازد.
وی سرویس سالانه و یا دوسالانه ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری و غیرتجاری را جهت استمرار روند ایمن‌سازی مناسب ارزیابی کرد و گفت: اخطار به مجتمع‌های فاقد تجهیزات ایمنی و الزام در پرداخت جریمه نیز از جمله راهکارهایی است که سازمان آتش نشانی طی مذاکرات صورت گرفته با سازمان‌های ذیربط به توافق‌های اولیه رسیده و امیدواریم که با مراجعه داوطلبانه صاحبان اماکن مختلف نیازی به استفاده از اهرم فشار و الزام در این حوزه نباشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;