“ایمنی” مقدمه حقوق نیروی کار است

دبیرکل خانه کارگر با تبریک هفته کارگر به تلاشگران عرصه کار و تولید از کسانی که برای حفظ سلامت و جان کارگران تلاش می کنند، تشکر کرد.
به گزارش تاسیسات نیوز، علیرضا محجوب که در وبینار بزرگداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای ۲۰۲۱ که به همت انجمن متخصصین بهداشت حرفه ای ایران برگزار شده بود، سخن می گفت، بهداشت حرفه ای و حفاظت و ایمنی کار را از موضوعات اساسی و کلیدی قانون کار برشمرد و گفت: مقدمه حقوق نیروی کار و کارگر با تامین ایمنی شروع می شود و در بیشتر کارگاهها همواره جمله” اول ایمنی بعد کار” به چشم می خورد.
بهداشت کار در کارگاهها باید تقویت شود
دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه همه کارگاهها از جمله کارگاههای کوچک  کارگاههای خاص مثل کارگاههای خانوادگی هم مشمول این بخش از قانون هستند، ادامه داد: اگر کارگاهی در معرض حادثه باشد یا بهداشت کارگر و سلامت او و محیط کار به خطر افتاده باشد آیین نامه های مبتنی بر موازین بهداشتی در عرصه حفاظت و ایمنی و بهداشت حرفه ای، ضامن این مهم هستند.
محجوب گفت: در حال حاضر بر اساس قانون کار، وزارت بهداشت و درمان به عنوان مسئول امور بهداشتی و وزارت کار به عنوان مسئول حفاظت و ایمنی نیروی کار به شمار می روند و از هر طرفی که به کارگر به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی فشاری وارد شود سلامت او تهدید می شود.
به گفته وی در تببین کلی موضوع حفاظت و ایمنی و بهداشت کار باید دستگاههای تخصصی به وظیفه خود به بهترین وجه عمل کنند؛ چه بسا مشکلات ناشی از عدم رعایت ایمنی در کارگاهها باشد و چه فجایعی را در برخی محیط های کار ایجاد کند؛ لذا باید همه دستگاهها در برابر سلامت و حفاظت و ایمنی و بهداشت کار متعهد باشند.
محجوب با تاکید بر اینکه هر کارگاهی باید یک کمیته داشته باشد، افزود: در کارگاههای کوچک و متوسط که بیشترین حوادث و مشکلات ایمنی را شاهد هستیم، موضوع بهداشت کار باید تقویت شود و این کار در صورت علاقمندی تشکلها قابل انجام است و شوراهای اسلامی کار، انجمن های صنفی کارگران و خانه کارگر آمادگی همکاری در این زمینه را دارند.
نقش موثر آموزش در ترویج فرهنگ ایمنی 
در ادامه این نشست، حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن بزرگداشت هفته کارگر، برگزاری چنین نشستهایی را موجب ترویج فرهنگ ایمنی و بهداشت کار دانست و افزود: ما با اصل انجمن متخصصین بهداشت حرفه ای و فعالیت آن موافق هستیم و همواره تلاش کرده ایم حامی تشکلها در بحث صیانت از نیروهای کار باشیم لذا خود را مقید به حمایت از تشکلها می دانیم ولی ایراد وارده به انجمن این است که ثبت انجمن در وزارت کشور رویکرد دیگری را نمی تواند ایجاد کند. تشکل هایی که در وزارت کشور ثبت می شوند عمدتا فعالیت سیاسی و اجتماعی محض دارند؛ در حالی عمده کسانی که در انجمن فعالند، رویکرد خصوصی و صنفی دارند.
معاون وزیر کار با بیان اینکه جایگاه ایمنی و بهداشت حرفه ای اهمیت دارد و باید از اهل فن و متخصصان این حوزه و ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود، ادامه داد: باید به تخصصی بودن وظایف انجمن ها به عنوان یک اعتقاد و باور عمل کنیم و نسبت به تخصصی بودن فعالیتهای بخشهای ایمنی و بهداشت حرفه ای توجه نشان بدهیم.
شاکرمی با اشاره به نقش موثر آموزش در ترویج فرهنگ ایمنی اظهار کرد: در بحث ترویج فرهنگ ایمنی باید فعالیتها را افزایش دهیم و در سطح مهدکودکها و مدارس و .. از تمام ظرفیتهای آموزشی استفاده کنیم.
رعایت استانداردهای ایمنی در قوانین و مجوزها
وی آمادگی معاونت روابط کار وزارت کار به منظور تفکیک وظایف انجمن در حوزه کارفرمایی و کارگری را اعلام کرد و گفت: اهداف انجمن در راستای ارتقای ساختار بیمه ای و بهداشت کار در سطح حرفه ای است و در رابطه با کمک به صیانت و سلامت نیروهای کار می تواند موجب اثربخشی و افزایش بهره وری در بخشهای اقتصادی کشور و سلامت نیروی کار شود. وقتی رشد ۸ درصدی اقتصاد را پیش بینی کردیم، دو درصد آن را در بخش افزایش بهره وری درنظر گرفتیم.
شاکرمی با اشاره به دستورالعمل ها و مقررات ایمنی و بهداشت کار گفت: در صدور مجوزها و در همه اموری که برعهده می گیریم باید استانداردهای ایمنی را به عنوان یک پیوست در مجوزها و مقررات و آیین نامه های ایمنی مدنظر قرار دهیم.
حسن اصیلیان، رئیس هیات مدیره انجمن متخصصین بهداشت حرفه ای ایران نیز در بخش دیگری از وبینار با اشاره به روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای، خاطرنشان کرد: سازمان جهانی کار همه ساله به منظور ایجاد وحدت رویه و در راستای آگاهی عمومی، فرهنگ ایمنی و بهداشت کار و ارتقای مشارکت کلیه شرکای اجتماعی در بزرگداشت این روز به برگزاری روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای اقدام کرده و تاکید دارد که همه کشورها در اجرای این برنامه مشارکت کنند.
مکاتبه برای تمدید پروانه صلاحیت مشاوران ایمنی
وی افزود: انجمن بهداشت حرفه ای نیز در راستای اهداف مذکور تصمیم به برگزاری این نشست گرفت و اقداماتی را در جهت اجرای هرچه بهتر آن صورت داد که از جمله آنها می توان به تشکیل ستاد اجرایی روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای با دعوت از شرکای اجتماعی، دولت، تشکلهای کارگری و کارفرمایی و فارغ التحصیلان بهداشت حرفه ای برای حضور در این وبینار اشاره کرد تا در جهت رفع موانع در توانمندسازی سیستم های ایمنی و بهداشت حرفه ای کشور با هدف تقویت تاب آوری در مقابله با بحران هایی مثل کرونا و یا بحران هایی که ممکن است در آینده داشته باشیم گام برداریم.
اصیلیان درعین حال با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی انجمن از مکاتبه با سازمان نظام مهندسی برای پذیرش فارغ التحصیلان رشته بهداشت حرفه ای و ایمنی کار، مکاتبه با وزارت کار برای اصلاح موضوع استخدام نیروهای متخصص، مکاتبه با مرکز تحقیقات و تعلیمات وزارت بهداشت در خصوص تمدید پروانه مشاوران حفاظت فنی، مکاتبه با قوه قضاییه، مجلس و دیوان عدالت اداری در خصوص تمدید پروانه صلاحیت مشاوران ایمنی و مکاتبه با وزیر آموزش و پرورش به منظور اصلاح اطلاعیه های استخدامی و افزودن فارغ التحصیلان رشته بهداشت حرفه ای به لیست مربوطه خبر داد.
مهین حق شناس، عضو هیات مدیره انجمن نیز در این وبینار ضمن ارائه تاریخچه روزجهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای، سه جانبه گرایی را سرلوحه فعالیتهای سازمان بین‌المللی کار دانست و گفت: سه جانبه‌گرایی، یعنی مشارکت دولت و تشکل‌های کارگری و تشکل‌های کارفرمایی که باید در تمام امور مربوط به ایمنی و بهداشت حرفه ای و وضع قوانین و مقررات مورد توجه قرار گیرد دانست امور مربوطه به آن توجه شود.
ایمنی و بهداشت حرفه ای تهدیدی علیه صنعت نیست!
وی افزود: برای اینکه به شعار سه جانبه گرایی برسیم ابتدا باید ببینیم وضع موجود ما در کشور چگونه است؟ در حال حاضر دولت، مجلس و قوه قضاییه قوانین و مقررات ایمنی و بهداشت حرفه ای وضع و تصویب می کنند که برای اجرا ابلاغ می شود اما یک جریان آمرانه از بالا به پایین برقرار است و طرف اجرای این قوانین طبق ماده ۸۵ قانون کار، کلیه کارگران و کارفرمایان هستند و در این اجبار، تخلف و مجازاتهایی هم وجود دارد.
حق شناس گفت: ایمنی و بهداشت حرفه ای نه تنها تهدیدی بر صنعت و فعالیتهای اقتصادی کشور نیست بلکه زائیده و از دل صنعت خلق شده است لذا باید فرایندها را مورد بازنگری قرار دهیم و با سه جانبه گرایی و حرکت مشارکتی کشور را به سمت ایجاد محیط های کار ایمن و سالم ببریم.
وی با بیان اینکه باید از عملکردهای جزیره ای بپرهیزیم، تصریح کرد: وقتی شرکای اجتماعی ایمنی و بهداشت حرفه ای را از آن خود بدانند دیگر از آن فرار نمی کنند لذا روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای بهانه ای برای کسب این مهارت است و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ طی فعالیتهای پیش بینی شده در زمینه بهداشت حرفه ای و ایمنی همراهی خوبی در این زمینه را شاهد باشیم.
انتقاد از نبود متولی ایمنی در کشور
حمید رضا سیفی ـ دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایان نیز از نبود متولی ایمنی در کشور به عنوان یکی از اشکالات اساسی در حوزه ایمنی نام برد و اظهار کرد: امروز نیازمند یکپارچه سازی و تصمیم گیری های واحد و منسجم در حوزه ایمنی هستیم و باید اتاق فکری برای ساماندهی تشکلهای کارفرمایی در حوزه ایمنی به وجود آید و تدوین برنامه های استراتژیک و آینده پژوهی را در دستور کار قرار دهد.
وی از انجمن متخصصین بهداشت حرفه ای خواست با توجه به رویکرد صنفی و خصوصی انجمن، فرایند ثبت خود در وزارت کشور را تغییر دهد و گفت: در حال حاضر بسیاری از کارگران می توانند به سیستم های ایمنی ورود کنند و در این صورت حاکمیت دولت را هم می توانیم به سمت نظام ایمنی ببریم.
محسن فتحی ـ عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفت: موردی که نیاز است مجلس به آن ورود کند، اصلاح قانون کار است که مطالبه عمومی جامعه کارگری از مجلس است و لازم است مواد و تبصره هایی را با نظر کارشناسی خبرگان این حوزه اصلاح کنیم.
وی با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو و کلینیک سینا از نبود متولی خاص در حوزه ایمنی انتقاد کرد و گفت: تا به امروز چه در ابعاد قانونی یا بخشنامه ای یک سازمان مشخص و معین که بتوان متولی بخش ایمنی در کشور نامید نداشته ایم در حالی که باید متولی ایمنی در کشور مشخص باشد و بر رویه های موجود نظارت و رصد کند.
بهداشت حرفه ای و ایمنی کار حق شهروندی افراد
محمدجواد جعفری نایب رئیس هیات مدیره انجمن متخصصین بهداشت حرفه ای نیز در این وبینار، خدمات مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار را حق شهروندی برشمرد و گفت: همه افراد شاغل حق دارند به این خدمات دسترسی پیدا کنند. برای این کار باید جایگاه این خدمات و ارائه‌دهندگان خدمات به درستی تبیین شود و برای شناسایی این جایگاه، لازم است الگوها را مورد بررسی قرار دهیم و الگوی مناسبتر را انتخاب کنیم.
وی از نظام های مردم نهاد و نظام های دولت محور به عنوان الگوهای موجود در کشور برای تبیین جایگاه ارائه دهندگان خدمات ایمنی و بهداشت حرفه ای نام برد و گفت: الگوهای دولت محور از طرف دولت تدوین و نظارت می شوند و عمدتا در نظام هایی مثل وزارت بهداشت و درمان یا وزارت کار دیده می شوند.الگوهای نمونه محور نیز شامل نظام مهندسی و نظام پزشکی کشور هستند که افراد پس از فارغ التحصیلی به عضویت آنها در می آیند.
به اعتقاد وی در وزارت کار و وزارت بهداشت و درمان، خدمات ایمنی و بهداشت حرفه ای ایجاد رانت می کند و امکان تعیین حق و حقوق خدمت دهنده و خدمت گیرنده وجود ندارد.
جعفری در پایان از تلاش برای پذیرش رشته مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار در نظام مهندسی کشور به عنوان هدف اصلی انجمن یاد کرد.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;