سازه‌های ایمن، ارمغان ناظران نظام مهندسی آموزش‌دیده در آتش‌نشانی

تاسیسات نیوز / مهری بهزادپور: ورود ناظران نظام مهندسی آموزش دیده در سازمان آتش‌نشانی در مجتمع‌های مسکونی و تجاری با هدف کنترل و نظارت سازه‌های ایمن و رعایت موارد ایمن‌سازی ساختمان‌ها می‌تواند درصد وقوع حوادث ناخوشایندی چون «پلاسکو» و … را کاهش دهد.
وقوع حوادث مختلف که شاید مهم‌ترین آنها حادثه آتش‌سوزی پلاسکو بوده است، باعث شد تا همزمان با مطالبه‌گرشدن مردم در این حادثه، سازمان‌ها و نهادهای مختلف در این زمینه به بحث بنشینند تا از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کنند و مهم‌تر از آن در ساخت و سازهای جدید نیز با رعایت موازین ایمنی در سایه امن ساختمان‌های ساخته‌شده، ناظر چرخش زندگی باشیم. 
حضور ناظران نظام مهندسی در قالب ناظران ایمن‌سازی در ساخت و سازها
اما پیش از این حدود ۳ سال قبل نیز در توافق صورت گرفته بین سازمان نظام مهندسی و سازمان آتش‌نشانی کشور قرار بر این شد تا نظام مهندسی چهار رشته برق، اتومکانیک،‌ عمران و معماری را در اختیار سازمان آتش نشانی قرار دهد تا با آموزش‌های لازم در قالب ناظران فنی سازمان، کار نظارت بر ایمنی فعالیت در عرصه ساخت و ساز حضور یابند تا این حوزه نیز با درصد ایمنی و سرعت بیشتر ادامه یابد.
از آن زمان به بعد و با افزایش ناظران نظام مهندسی کشور، حوادث در این زمینه بسیار کاهش یافت. اما همگانی‌سازی و ترویج فرهنگ پذیرش ناظران سازمان آتش‌نشانی در ساخت و سازها و حتی گنجاندن این مقوله به عنوان یک الزام قانونی در اخذ پروانه ساخت و ساز و … نیازمند فرهنگسازی بیشتری است که البته امید است تا طی مسیر مورد نیاز، با حوادث غیرقابل جبران دیگری مواجه نشویم.
استعلام آتش نشانی از فرآیند صدور پروانه ساخت و ساز حذف شد!
خبر حذف استعلام آتش نشانی از فرآیند صدور پروانه ساخت و ساز در روزهای پایانی سال گذشته، در حالی اتفاق افتاد که بسیاری از مجتمع‌های مسکونی و تجاری پیرو ابلاغ دستورالعمل‌های لازم جهت پذیرش نمایندگان سازمان آتش‌نشانی در مراحل ساخت و یا بعد از ساخت (با هدف بازرسی و …) را به عنوان یکی از مراحل پیشبرد در پروسه ساخت و ساز پذیرفته بودند.
این در حالی است که کارشناسان شهری معتقدند استعلام سازمان آتش‌نشانی که مربوط به سنجش استانداردهای ایمنی در ساخت‌وسازهای شهری است از جمله مهم‌ترین استعلامات در پروسه صدور پروانه ساختمانی است. از این رو زمانبر بودن این پروسه نمی‌تواند دلیلی برای حذف آن باشد. چراکه یکی از مهم‌ترین عوامل ساخت‌وسازهای شهری با سطح ایمنی پایین حذف این استعلامات اساسی است و امکان احداث ساختمان‌های ناایمن در شهر با حذف این مرحله افزایش می‌یابد. از دیدگاه کارشناسان اقدام اساسی برای کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی، شناسایی و تعریف یک مکانیزم برای هوشمندسازی این پروسه به جای حذف این مراحل است.
با وجود رشد مطلوب، ساخت و سازها هنوز از سطح مطلوب فاصله دارد
رعایت نکات ایمنی در مبحث سوم مقررات ساختمان و ایمن‌سازی ساخت و سازها به آن پرداخته شده است.
ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به اینکه مذاکراتی با شهرداری و شورای شهر صورت گرفته تا صدور مجوز نمایندگان سازمان آتش نشانی برای تایید سطح ایمنی ساخت و سازها باعث کاهش خطرات آتش سوزی و افزایش سطح ایمنی شده است گفت:‌ هر چند استقبال از طرح ورود و بازرسی کارشناسان سازمان آتش‌نشانی برای بررسی تجهیزات ایمنی اماکن تجاری و مسکونی بهتر شده است، اما از آنجایی که هنوز هیچ اهرم فشار و الزامی در این حوزه وجود ندارد همچنان از سطح مطلوب فاصله زیادی دارد.
وی همچنین در باره ضرورت حضور و نظارت سازمان آتش نشانی گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته بین سازمان نظام مهندسی و آتش نشانی قرار بر این بود که ارتقاء سطح ایمنی ساخت و سازها با مشارکت هم افزایش یابد، اما با وقوع شیوع کرونا این بحث در همان مراحل ابتدایی باقی ماند و رشدی نکرد.
ملکی همچنین در باره ضرورت ورود آتش نشانی به حوزه نظارت بر ساخت و ساز ساختمان‌های کمتر از ۵ طبقه نیز در گفتگو با خبرنگار تاسیسات نیوز گفت:‌ رعایت نکاتی ایمنی در ساختمان‌های زیر ۵ طبقه نیز از مواردی است که در  حوزه ایمنی و پیشگیری در سازمان آتش نشانی مورد توجه بوده و از حدود ۵ ماه قبل نیز به طور جدی با طرف‌های درگیر به مذاکره در باره آن پرداخته شده است و امیدواریم این مورد که با بحران کرونا کمی مسکوت مانده بود مجدداَ به شکل جدی مورد توجه قرار گیرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;