به گزارش تاسیسات نیوز، ساعد دست پیمان عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در گفتگویی اظهار داشت:ساختمان یک سرمایه ملی است و برای افزایش عمر مفید آن نیاز است علاوه بر دقت و کنترل در فرآیند ساخت نسبت به نگهداری آن در زمان بهره برداری نیز تمهیداتی لحاظ شود.
عدم کنترل های لازم پس از ساخت، موجب کاهش کیفیت اجزای ساختمان و به تبع آن کاهش عمر مفید ساختمانها می شود و خسارت های جبران ناپذیری به اقتصاد هر کشور برجای می‎گذارد از این رو برای نگهداری از ساختمان ها و اجزای آن نیاز به رعایت ضوابط و مقرراتی است تا بر اساس آن، اشخاص ذیصلاح بتوانند عملکرد صحیح ساختمان را در طول عمر مفید آن کنترل کنند و در صورت نیاز اقدام به تعمیر یا اصلاح اجزای آسیب دیده نمایند.
دست پیمان با اشاره به مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان افزود: این مبحث با عنوان مراقبت و نگهداری از ساختمانها و با هدف ارائه حداقل ضوابط و مقررات که با رعایت آن شرایط ایمنی، قابلیت بهره برداری مناسب، بهداشت، آسایش ساکنان، بهره دهی مناسب و پایایی ساختمان تدوین شده است.
وی در تشریح لزوم رعایت مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان گفت: در صورت رعایت این مبحث، صلاحیت های مربوط برای رشته های مختلف مهندسی باید تعریف شود که اینکار به ایجاد حوزه کاری جدید و اشتغال برای مهندسان منجر خواهد بود.
دست پیمان گفت: بر اساس این ضوابط و مقررات، مسئولیت اجرای الزامات این مبحث به عهده مسئول نگهداری ساختمان در زمان بهره برداری است و بطور سالانه موظف به عقد قرارداد با مهندسین ذیصلاح و اخذ تاییدیه و پیگیری امور مرتبط با نگهداری می باشد.
وی اظهار امیدواری کرد : با پیگیری بیشتر سازمان های نظام مهندسی ساختمان استانها و شورای مرکزی کشور، بزودی شاهد اجرا و رعایت مبحث بیست و دوم مقررات ملی ساختمان باشیم.
دست پیمان با بیان اینکه مهندسان عضو سازمان های نظام مهندسی ساختمان کشور حدود ۵۰۰ هزار و در استان گیلان حدود ۲۴ هزار نفر می باشند و سالانه بر تعداد اعضای داری پروانه ساختمانی اضافه می‎شود گفت: باید از ظرفیت های قانونی جهت ایجاد فضای جدید اشتغال و کسب درآمد بیشتر برای مهندسان استفاده کرد.
این عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان را ظرفیت مناسبی دانست تا  فرصتهای شغلی مربوط به چگونگی مراقبت و نگهداری از ساختمان برای رشته های مختلف مشخص و به صورت سالانه منبع درآمدی برای مهندسان سازمان ایجاد شود که اجرای آن منوط به پیگیری های لازم در شورای مرکزی کشور و برنامه ریزی برای تعریف صلاحیت های جدید می باشد.
دست پیمان در پایان صحبتهایش در خصوص ایجاد فرصت های شغلی برای مهندسان و تخصصی ترشدن فرآیند ساخت و ساز گفت: در رشته های مختلف مهندسی می‎توان زمینه فعالیت های جدید، مانند گودبرداری، تخریب، آزمایشگاه، کنترل های تخصصی در تمامی رشته ها را بهتر ساماندهی کرد تا ضمن اثر گذاری بهتر بر کیفیت ساخت و ساز، مهندسان بتوانند با اخذ صلاحیت ویژه آن موارد، درآمد و تعرفه های بهتری را در حرفه مهندسی کسب نمایند.