اگر قصد خرید پنجره دوجداره دارید بخوانید

به گزارش تاسیسات نیوز، پنجره دوجداره یا عایق، طراحی منحصر به فردی دارد این پنجره از نظر ساختار با دیگر پنجره ها از جمله پنجره های سنتی متفاوت است. به این دلیل که ساختار پنجره های دوجداره از دو یا سه قاب شیشه ای تشکیل شده است که فضای بین این شیشه ها هوا با مقداری گاز است.
امروزه پنجره دوجداره upvc به دلیل مختلفی از جمله عایق انرژی، صدا، ضد زنگ بودن و… کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان و ساختمان سازی دارند.
تولیدکنندگان این محصولات بنابر استاندارد های تعریف شده به تولید انواع پنجره های دوجداره می پردازند. بدیهی است رعایت استاندارد باعث افزایش کیفیت، طول عمر بالا و رضایمتندی مشتری می شود. استانداردهای پنجره upvc معمولا بر اساس عوامل مختلف و نحوه کاربری پنجره ها تعریف می شوند.
برای مثال درب و پنجره هایی که در تراز و کف قرار دارند، می بایست از استانداردهای امنیتی و ضد سرقتی (پنجره دوجداره ضد سرقت) بالا برخوردار باشند تا از ورود سارقین به داخل تا حد امکان جلوگیری نمایند. معمولا در پروژهای ویلایی و مسکونی و در خانه هایی که اموال ارزشمندتری نگهداری می شود از استاندارد کلاس RC6 که بالاترین نوع استاندارد است استفاده می شود، یک سارق برای باز کردن در و پنجره هایی با این استاندارد حداقل نیاز به صرف بیست دقیقه زمان دارد.
پنجره دوجداره
استاندارد پنجره های یو پی وی سی
در و پنجره های دو جداره یو پی وی سی و همچنین شیشه دو جداره تحت تاثیر عوامل مختلفی هستند. این عوامل بر استاندارد پنجره یو پی وی سی تاثیر می گذراند. عوامل تاثیر گذار بر این نوع پنجره ها عوامل بیرونی ساختمان، عوامل داخلی ساختمان و معماری است.
عوامل بیرونی ساختمان شامل تعداد طبقات، باد، باران، تغییرات دمایی در طول فصول و روز، صوت، آکوستیک و صداهای ناهنجار محیطی، فشار های خارجی و فیزیکی مانند سرقت، نورخورشید و زاویه تابش آن است.
شاخص های معماری تاثیر گذار موجود در مبحث ساختمان شامل تلورانس ساختمان و نشست ساختمان هستند که تاثیر مستقیم بر چگونگی رعایت استاندارد پنجره های پی وی سی می گذارد.
عوامل داخلی ساختمان عواملی هستند که از داخل ساختمان نشات گرفته و بیشترین تاثیر خود را بر روی دیواره ها می گذارند. مانند رطوبت و دمای داخلی ساختمان که بی تاثیر بر استاندارد پنجره پی وی سی نیست.
از دیگر موارد موثر بر استاندارد پنجره پی وی سی می توان به انبساط تغییرات شکل، نیروهای وارده در هنگام باز و بسته شدن، نیروهای طبیعی مانند زلزله، فشار باد و طوفان و وزن لنگه باز شو اشاره نمود.
ابعاد پنجره دوجداره استاندارد
ابعاد پنجره های دو جداره استاندارد
رعایت استانداردهای نصب پنجره دوجداره علاوه بر دریافت تاییدیه شهرداری، تاثیر بسزایی در راحتی نصب پنجره در هنگام نصب برروی ساختمان خواهد داشت. طبق استاندارد های اعلام شده از شهرداری درباره قوانین و ضوابط نصب پنجره در ساختمان، فاصله پنجره های دوجداره از سقف بایستی حداقل ۲۰ سانتیمتر بوده که رعایت این فاصله موجب راحتی نصب آن در ساختمان می شود.
همچنین مطابق با ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی کشور مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان ها برعهده وزارت مسکن و شهرسازی است.
اگر ارتفاع اتاق خواب از کف تا سقف ۲۸۰ سانتی متر درنظر بگریم طبق استانداردهای تعریف شده شهرداری برای جلوگیری از سقوط اجسام یا افراد و به دلیل قرار گرفتن مبل یا تخت خواب تا ارتفاع یک متری بهتر است که در این اتاق خواب پنجره دوجداره بدون بازشو طراحی و نصب شود.
در پنجره های دوجداره یو پی وی سی بهتر است که عرض لنگه ها دارای اندازه تعیین شده استاندارد بین ابعاد ۶۵ تا ۷۰ سانتی متر باشد. همچین طبق قوانین در نمای ساختمان پیشنهاد می شود که ارتفاع و عرض لنگه های پنجره دوجداره اتاق هایی که در یک نما قرار می گیرد تقریبا مساوی و دارای ظاهری شبیه به هم باشد.
برای روشن شدن این موضوع مثالی می زنیم فرض کنید ابعاد پنجره های دوجداره یک اتاق ۱۵۰*۱۵۰ باشد و این پنجره دارای دو لنگه باشد، پنجره پذیرایی این ساختمان که به موازات هم با پنجره اتاق خواب قرار دارد دارای سه لنگه است. برای رعایت پنجره دوجداره استاندارد ابعاد هر لنگه پنجره پذیرایی بایستی ۱۵۰*۷۵ درنظر بگیریم تا ابعاد کلی پنجره دوجداره پذیرایی به طورکلی به ارتفاع ۱۵۰ و عرض ۲۲۵ سانتی متر خواهد بود.
نصب پنجره دوجداره
تاثیر ابعاد استاندارد پنجره در نصب آن
بدیهی است رعایت استانداردهای پنجره upvc دلایل و فواید خود را به همراه دارد. یکی از عواملی که رعایت استاندارد اندازه پنجره بر آن تاثیر به سزایی دارد مراحل نصب درب و پنجره است.
بر طبق ضوابط و مقررات نمای شهری شهرداری، فاصله پنجره ها از زیر سقف تمام شده می بایست حداقل ۲۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود این امر موجب نصب راحت تر و سریع تر پنجره می شود.
همچنین مطابف با ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی کشور مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان ها برعهده وزارت مسکن و شهرسازی است.
وزرات مسکن نیز اقدام به انتشار مقرارت ملی در بیست بند نموده که مبحث ۱۹ آن مربوط به صرفه جویی انرژی در ساختمان است و در حال حاضر اجرای مبحث ۱۹ برای تمامی ساختمان های دولتی اجباری و برای تمام ساختمان های بخش خصوصی در تهران و شهرهای تابعه آن از سال ۱۳۸۴ اجباری شده است.
از جمله مباحث ۱۹ می توان به استاندارد نصب پنجره دوجداره آلومینیومی با قاب های فلزی، ترمال بریک و PVC اشاره نمود.
قانون شهرداری درباره لزوم رعایت استاندارد پنجره پی وی سی
قانون شهرداری درباره استاندارد پنجره دوجداره برای تمام معماران و سازندگان ساختمان الزامی و بر اجرای آن نظارت دقیق می شود.
یکی از اقدامات و قوانین برای حفظ حریم خصوصی، پنجره های مزاحمی است که به منزل، حیاط یا حریم ساختمان های دیگر باز می شود. با توجه با اجرای قانون ۱/۷۰ شهرداری در نورگیرها و واحدهای مشرف به هم باید فریم آهنی پنجره دوجداره در ارتفاع مناسبی نصب شود تا بازشو به سقف کاذب و یا جا پرده ای گیر نکند.
قانون ۱/۱۰ آتش نشانی برای استاندارد پنجره پی وی سی این است که اگر از نرده یا صراحی استفاده نمی کنید، فریم آهنی پنجره را در ارتفاع ۲۰ یا ۳۰ سانتیمتری از کف نصب کنید تا کتیبه ثابت از بیرون شکل خوبی را به پنجره شما بدهد. براساس استاندارد شهرداری اگر پنجره از بالا و پایین کتیبه داشته باشد، مناسب نبوده و اصلا استاندارد پنجره پی وی سی در ساخت آن رعایت نشده است.
فاصله پنجره ها از زیر سقف تمام شده حداقل ۲۰ سانتی ‌متر در نظر گرفته شود که این قوانین برای رعایت حریم شخصی ساختمان های مجاور در نظر گرفته شده است.
قوانین نصب پنجره دوجداره
ضوابط آتش نشانی و شهرداری برای نصب پنجره دوجداره
قوانین ذکر شده برای رعایت حریم شخصی ساختمان های مجاور در نظر گرفته شده است:
*  در هیچ یک از سطوح خارجی بنا نمی توان پنجره یا هواگیر مشرف به مالکیت مجاور احداث نمود، مگر اینکه از حد مالکیت مجاور حداقل دو متر عقب نشینی صورت گرفته باشد. در این حالت پنجره ها بایستی تا ارتفاع ۷۵/۱ متر از کف مربوطه به صورت غیر بازشو بوده و بیرون آنها غیر قابل رؤیت باشد. معمولا احداث این پنجره ها، نظارت و دیدی نسبت به منزل مجاور یا روبرو ندارد، بنابراین دیگر بحث بر هم زدن آسایش همسایگان بی معنی است.
*  در مجتمع های مسکونی در مواردی که اتاق های دو واحد مسکونی مستقل از یک حیاط خلوت نور می گیرند، فاصله پنجره های ‌مقابل هم نبایستی کمتر از چهار متر باشد و تا ارتفاع ۷۵/۱ متری از کف بایستی به صورت غیر بازشو و غیرشفاف باشد.
*  نورگیری‌ بناهای‌ مختلف ‌ازگذرها، پارک ها و میادین عمومی بلامانع است.
*  لازم است که کلیه بازشوها، تراس ها و بالکن های بناهای همجوار گذرهای شرقی ـ غربی با عرض کمتر از ۲۴ متر و در گذرهای شمالی ـ جنوبی با عرض کمتر از ۲۰ متر با استفاده از مصالح غیرشفاف مانند شیشه مات تا ارتفاع ۷۵/۱ از کف مربوطه پوشیده شوند.
*  درصورتیکه فاصله بین دو پنجره مشرف به یکدیگر بیش از ۳۵ متر باشد و در قطعات مالکیت همجوار رعایت محدودیت ارتفاع پنجره فوق الذکر الزامی نیست.
*  در معابر شرقی ـ غربی با عرض ۲۴ متر و بیشتر و معابر شمالی ـ جنوبی با عرض۲۰ متر و بیشتر نصب پنجره بازشو از ارتفاع ۸۵/۰ متری به بالا و همچنین بالکن یا تراس یا جان پناه در ارتفاع معمول بلامانع است.
هدف طراحی پنجره دوجداره استاندارد
با طراحی و استفاده از پنجره دوجداره که طبق استانداردهای شهرداری تعریف شده می توان به اهداف زیر دست یافت:
*  زیبایی و تقارن پنجره ها در ساختمان و رعایت اصول استاندارد در نمای ساختمان
*  بهره بردن از حداکثر بازشو پنجره درصورت رعایت استاندارد
*  بازشوی استاندارد و عملکرد فنی بهتر پنجره و در نهایت طول عمر بیشتر پنجره ها
*  انتخاب نوع بازشو مناسب برای هر ساختمان
تست های استاندارد پنجره پی وی سی
آزمون استاندارد پنجره پی وی سی مطابق استاندارد ملی به شماره ۸۵۱۰ انجام می پذیرد که شامل موارد ذیل است:
۱٫ گواهی نامه استاندارد پروفیل پی وی سی که می بایست مطابق استاندارد ملی ۱۲۲۹۱ توسط سازنده پروفیل اخذشده باشد.
۲٫ استاندارد پروفیل فلزی تقویت کننده (گالوانیزه) استفاده شده در پنجره پی وی سی که مطابق استاندارد شماره BS-EN1642 بایستی توسط سازنده پروفیل گالوانیزه اخذ شده باشد.
۳٫ آزمون‌های مشروحه ذیل:
– مواد
– جوش‌ها
– اتصالات مکانیکی
– ثبات رنگ
– ساختار
– شیشه گذاری
– امنیت
– ایمنی
– کاربرد
– عایق سازی شرایط جوی
– عملکرد و استحکام
– مقدار U برای پنجره کامل
– نشانه گذاری
کلام آخر
پنجره های دو جداره خوب، مناسب ترین و بهترین روش برای عایق بندی ساختمان برای کاهش سر و صدا و جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و آب و برف در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این پنجره ها با طراحی منحصر به فرد خود از ورود سرما و گرما در فصل های زمستان و تابستان جلوگیری می کنند و همچنین به علت نشکن بودن آن محیط امنی را برای ساکنان فراهم می کنند.
بهتر است، طبق اصول و استانداردهای گفته شده پنجره های دو جداره را در ساختمان نصب کرد تا برای خود و دیگر همسایگان مجاور آسایش و راحتی را فراهم کنید.
سوالات متداول
  • چه مواردی در نصب استاندارد باید رعایت شود؟رعایت اصول استانداردی مانند تراز کردن پنجره‌ها و رگلاژ دقیق بازشوها و همچنین استفاده از مواد مرغوب مثل فوم و ماستیک و تعداد و نوع پیچ‌های نصب، در دوام و کارایی پنجره‌ها تاثیر بسزایی دارد.
  • آیا وجود فاصله بین قاب پنجره و دیوار ایراد دارد؟خیر، وجود فاصله بین قاب پنجره و دیوار باعث ایجاد فضایی جهت تزریق فوم و سیلیکون می شود که از موارد بسیار مهم در استحکام، هوابندی و آب بندی پنجره است. این فاصله حداقل چهار میلیمتر از هر طرف در نظر گرفته می شود.
  • دلیل وجود شیارهای داخل و بیرون قاب پنجره چیست؟شیارهایی که در داخل و بیرون پروفیل پنجره upvc دیده می شود اجازه ورود آب احتمالی را که در اثر شستن و یا باران ممکن است به داخل پنجره بیاید نمی دهد. همچنین این شیارها باعث تهویه هوا شده و درصد تعرق روی شیشه را پایین می آورند. برای زیبایی نمای بیرونی پنجره می‌توان از درپوش‌های خاص برای شیارها استفاده کرد.
  • استحکام پنجره یوپی‌ وی ‌سی چگونه تامین می شود؟مهمترین عامل در استحکام پنجره های upvc در برابر فشارهای وارده و بادهای شدید، استفاده از گالوانیزه با ابعاد و ضخامت استاندارد همان پروفیل است. ضخامت گالوانیزه داخل پروفیل upvc بر اساس نوع فشاری که بر روی آن وارد می شود تغییر می کند. به طور مثال در طبقات بالای یک ساختمان که سرعت باد منطقه هم بالا است، باید نوع گالوانیزه تقویتی در پروفیل upvc تغییر کند. پیشنهاد می شود در طراحی پنجره‌ها حتماً این موضوع را در نظر گرفته و حتماً توسط یک کارشناس محاسبه شود.
  • آیا نحوه نصب پنجره در کیفیت نهایی آن تاثیرگذار است؟قطعا یکی از مهمترین بخش های یک کار خوب نصب استاندارد است. اگر بهترین پنجره توسط یک نصاب ناشی و موارد نامرغوب نصب شود، باز هم کارایی و کیفیت مناسبی نخواهد داشت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;