اگر خانه اتان بوی «نم و رطوبت» می دهد بخوانید…

چنانچه در منزل خود بوی نم و رطوبت استشمام می کنید و به دنبال روش های برای از بین بردن بوی نم خانه هستید، باید ابتدا منبع آن را پیدا کنید و بعد در صدد حل این مشکل بر آیید و همچنین با راه کارهای خانگی این بوی نم و رطوبت را برطرف کنید.
به گزارش تاسیسات نیوز، وجود نم و رطوبت در یک خانه سبب بروز مشکلات بی شماری خواهد بود و علاوه بر بروز انواع بیماری ها (خستگی،درد مفاصل، سردرد، آلرژی و …) و حمله ور شدن حشرات موذی، زمینه ساز مشکلات دیگری همچون نمناک بودن سقف، دیوارها و وسایل می شود و به مرور موجب ایجاد کپک، پوسیدگی و تخریب قسمت های از دیوارها و یا سقف منزل می شود.
البته تولید بوی نم و ماندگی هوا نیز بسیار آزار دهنده است که برای خلاصی از این بو و از بین بردن بوی نم خانه باید ابتدا منشا ایجاد رطوبت و نم را پیدا کنید.
شیوه های اصولی و موثر برای از بین بردن بوی نم خانه
پیش از اقدام به برطرف کردن بوی نم و رطوبت باید علت ایجاد این بوی نامطبوع را بیابید، تا به راحتی بتوانید با استفاده از راه کارهای موثر ارائه شده در این نوشتار، به شکلی اصولی بوی نم را از بین ببرید. بنابراین ایجاد بوی نم و ماندگی ممکن به دلایل مشکلات زیر باشد.
۱- بارش باران:
بارش باران در فصول سرد سال، عاملی برای نفوذ رطوبت به ساختمان است و دلیلی برای ایجاد بوی نم در خانه است. اما از آن جای که آب حالتی سیال دارد، شناسایی محل و منشا نفوذ آب باران احتیاج به مهارت و تجربه متخصصان در این زمینه و همچنین برنامه ای کاربردی برای برطرف کردن این مشکل دارد.
۲- نقص در تاسیسات ساختمان:
از مشکلات عمده که زمینه ساز ایجاد رطوبت و نم در خانه است، نقص در تاسیسات ساختمان و عدم نصب صحیح سیستم لوله کشی و فاضلاب است. بنابراین همال کاری در نصب روشویی و وجود نقص در سیستم لوله کشی لباس شویی، ظرف شویی و … همگی عاملی برای مرطوب شدن کف، دیوارها و یا سقف منزل خواهند بود.
۳- ترکیدگی جزئی لوله ساختمان:
یکی دیگر از دلایل اصلی نمناک بودن دیوارها و یا سقف و همچنین وجود بوی نم ممکن است به خاطر ترکیدگی جزئی لوله منزل تان و یا منزل همسایه شما باشد که این نشست تدریجی آب در دیوار و سقف سبب بروز رطوبت و نم می شود و با گذشت زمان باعث ایجاد لکه، کپک، پوسیدگی و تخریب بخش های از سقف و یا دیوارهای منزلتان خواهد شد.
حال که با دلایل ایجاد نم و رطوبت آشنا شدید، برای حل اساسی این مشکلات باید تدبیری بیاندیشید که شامل موارد زیر است:
۱ – عایق بندی صحیح ساختمان
۲ – استفاده از کف پوش و یا ورقه های نازک از جنس پلی تن در کف منزل
۳ – رفع نواقص سیستم لوله کشی و فاضلاب ساختمان
۴ – رفع مشکل تهویه هوای داخلی ساختمان
۵ – خشک کردن لباس های خیس در بیرون از فضای داخلی منزل
۶ – استفاده از فن و تهویه مناسب هوای مرطوب و مانده منزل
پرطرف کردن بوی رطوبت و نم منزل با راه کارهای خانگی:
برای از بین بردن بوی نم خانه و عطرآگین کردن و خوشبو شدن فضای داخلی منزل خود می توانید از جوش شیرین، لیمو ترش، دارچین و سرکه سفید استفاده کنید. نحوه استفاده از این روش های خانگی برای خلاصی از بوی رطوبت به شرح زیر است.
جوش شیرین:
گاهی منشا بوی نم و رطوبت، وجود فرش های قدیمی در منزل شما است. در این صورت بهترین اقدام برای برطرف کردن بوی رطوبت این فرش های قدیمی استفاده از جوش شیرین است که در این حالت باید روی این فرش ها جوش شیرین بپاشید و ۲۴ ساعت به آن زمان دهید، تا بوی نم موجود در فرش به واسطه جوش شیرین جذب شود. سپس با استفاده از جاروبرقی فرش را تمیز کنید. چنانچه بوی نم به طور کامل از بین نرفت، دوباره می توانید این عمل را تکرار کنید.
لیمو ترش یا نارنج:
برای خوشبو کردن فضای داخلی منزل و به منظور رفع بوی نم می توانید، لیمو ترش یا نارنج را مورد استفاده قرار دهید، طریقه استفاده از لیمو ترش به این صورت است که در داخل یک قابلمه مقداری آب بریزید و بعد یک عدد نارنج یا لیمو ترش رنده شده با پوست را به آن بیافزایید، آنگاه قابلمه را بر روی حرات بگذارید تا به جوش آید.
در اثر جوشیدن، عطر حال از لیمو یا نارنج فضای خانه را پر می کند و خیلی راحت از شر این بوی نامطبوع رطوبت رهایی پیدا می کنید. همچنین اسپری کردن این جوشانده در فضای خانه نیز می تواند تا حدودی به حل این مشکل کمک کند.
اسانس های غیر خوراکی و یا خوراکی:
روش موثر دیگر استفاده از اسانس های غیر خوراکی و یا خوراکی است که با روشن کردن یک شمع کوچک و قرار دادن آن در زیر یک ظرف پیرکس حاوی چند قطره اسانس مورد دلخواه خود می توانید، در حین گرم شدن ظرف، عطر اسانس ها را در فضای خانه استشمام کنید.
سرکه سفید:
سرکه سفید نیز می تواند به از بین بردن بوی نم خانه کمک کند. در این روش باید درون یک قوطی شیشه ای تمیز سرکه سفید بریزید و آن را بر روی سطوح مختلف منزل خود، اسپری نمایید و سپس مدتی صبر کنید و در نهایت با استفاده از تکه ای پارچه تمیز، سرکه را از روی سطوح پاک نمایید. به یاد داشته باشید که بر روی سطوح سنگی نباید سرکه بریزید، زیرا باعث ایجاد لک خواهد شد.
مخلوط دارچین و پوست پرتقال:
برای ساخت این مخلوط باید درون یک ظرف مقداری پوست پرتقال، دارچین به میزان ۲ قاشق غذا خوری و مقدار کمی آب بریزید و آن را بر وی حرارت بگذارید. در هنگام جوشیدن، فضای داخلی خانه پر از عط دارچین و پرتقال خواهد شد و بوی رطوبت و نم از بین خواهد رفت.
علاوه بر موارد گفته شده در این مطلب، استفاده از آب اکسیژنه برای گرفتن بوی نم فرش و قرار دادن پودر سنگ های آتشفشانی در کیسه کوچک برای گرفتن بوی نم کمد از دیگر روش های پیشنهادی برای رفع بوی نم خانه است.
منبع اخبار ساختمان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;