اهداف بزرگ هند برای انرژی تجدیدپذیر

با توجه به مازاد ظرفیت نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز و در عین اهداف بلندپروازانه هند برای کاهش انتشارات کربنی، این کشور تمرکز بیشتر خود را در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر معطوف کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، با توجه به اهداف بزرگ انرژی تجدیدپذیر هند، لغو پروژه‌های نیروگاه‌های جدید زغال‌سنگ‌سوز منطقی است. این در حالی است که بررسی‌ها، مازاد ظرفیت این بخش (نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز) را نشان می‌دهد. نارندرا مودی نخست‌وزیر هند اخیرا هدف تولید ۴۵۰ گیگاوات انرژی غیر فسیلی را اعلام کرد. ظرفیت فعلی انرژی خورشیدی، بادی، و زیست‌توده هند برابر است با حدود ۷۴ گیگاوات و هدف قبلی این کشور نیز ۱۷۵ گیگاوات تا سال ۲۰۲۲ بود.
اظهارات مودی جزییاتی مانند تاریخ هدف نداشت، اما این مقدار ۴۵۰ گیگاوات با ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی، بادی، و زیست‌توده در سال ۲۰۳۰ مطابقت دارد که در گزارش سازمان مرکزی برق هند در فوریه ۲۰۱۹ به عنوان ظرفیت مطلوب تولید انرژی در سال ۲۰۳۰ اعلام شده بود.
ظرفیت ۴۵۰ گیگاوات نسبت به ظرفیت ۷۴ گیگاوات در پایان سال ۲۰۱۸ افزایش چشم‌گیری است. برای رسیدن به این هدف، باید تا ۱۲ سال آینده به طور میانگین سالانه ۳۲ گیگاوات به ظرفیت تجدیدپذیر این کشور اضافه شود. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ تنها ۱۱ گیگاوات به ظرفیت خورشیدی، بادی، زیست‌توده، و آبی کوچک اضافه شد.
هدف فعلی این کشور برای ظرفیت انرژی تجدیدپذیر، ۱۷۵ گیگاوات است که شامل انرژی برق‌آبی کوچک می‌شود اما نیروگاه‌های برق‌آبی بزرگ و هسته‌ای را دربرنمی‌گیرد. این هدف، مستلزم ایجاد ۲۰ گیگاوات ظرفیت سالانه است، اما ظاهرا هند با وجود رشد خوب ایجاد ظرفیت سالانه، از این هدف عقب مانده است. با این وجود، افزایش هدف سال ۲۰۳۰ نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران این کشور عزم خود را برای افزایش انرژی پاک جزم کرده‌اند.
اگر این هدف تحقق یابد، افزایش تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر به حدود ۶۲۰ تراوات بر ساعت تا سال ۲۰۳۰ خواهد رسید که برابر است با نیمی از تقاضای برق فعلی این کشور حتی با فرض اینکه عوامل ظرفیت بهبودی نداشته باشد.
همچنین طبق پیش‌بینی سازمان مرکزی برق این کشور، تا سال ۲۰۳۰ با افزایش تولید انرژی هسته‌ای و برق آبی سالانه حدود ۱۲۰ تراوات ساعت برق تولید می‌شود. اگر مطابق با اعلام یکی از مقامات ارشد هسته‌ای این کشور، هدف ۲۰ گیگاوات ظرفیت جدید هسته‌ای به جای ۱۰ گیگاوات پیشنهاد شده توسط سازمان مرکزی برق تحقق یابد، تولید انرژی هسته‌ای و برق آبی به ۱۷۰ تراوات ساعت افزایش خواهد داشت.
با این افزایش ظرفیت، اگر تقاضای برق سالانه حدود ۴ درصد رشد کند، تولید انرژی غیر فسیلی می‌تواند رشد تقاضای برق را پوشش دهد. رشد تقاضا بیشتر از این سطح از سوخت‌های فسیلی به ویژه زغال‌سنگ تامین خواهد شد.
با توجه به میانگین سالانه رشد ۶ درصدی تولید برق در دهه گذشته و احتمال کند شدن آن در آینده، هدف ۴۵۰ گیگاواتی هند می‌تواند شاهد تامین دست‌کم دو سوم رشد تقاضا از منابع غیر فسیلی باشد؛ در دهه گذشته، این مقدار تنها ۲۰ درصد بود.
اهداف توسعه تولید انرژی تجدیدپذیر ممکن است با توجه به چالش‌های کوتاه‌مدت، بلندپروازانه به نظر برسند، اما عوامل اقتصادی قوی از این اهداف حمایت می‌کنند؛ هزینه تولید برق نیروگاه‌های خورشیدی و بادی نسبت به نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز جدید و همچنین تعداد زیادی از نیروگاه‌های موجود فعلی، کمتر است.
بخش انرژی رو به رشد هند از حالا در حال جایگزینی زغال‌سنگ به عنوان منبع اصلی تولید برق ارزان است. برنامه‌های مودی برای افزایش سرعت توسعه با موانع قابل پیش‌بینی مواجه خواهند شد، اما برای موفقیت لازم است که رشد مصرف زغال‌سنگ و انتشارات کربنی بخش انرژی محدود شود؛ این بخش، یکی از عوامل اصلی رشد انتشارات کربنی در دنیا و آلودگی هوا در این منطقه بوده است.
منبع فلزات آنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;