انقلاب در ساختمان سازی برای حفظ انرژی

 

به گزارش تاسیسات نیوز، مصرف بالای انرژی در ساختمان های مسكونی یكی از عمده ترین مشكلات كشورهای در حال توسعه است كه دارای اثرات اقتصادی و زیست محیطی می باشد . مصرفف انرژی در ایران بدلیل شرایط اجتماعی و فرهنگی در حد بالایی می باشد. طبق آمار موجود سالانه حدود ۱۵۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ واحد مسكونی جدید در سطح كشور ساخته می شود.

 

 

 

از آنجائیكه بخش ساختمان با مصرف بیش از ۴۰ درصد كل انرژی تولید شده در كشور و صرف هزینه ای معادل ۳۰ درصد از درآمد حاصل از فروش نفت، بیشترین میزان مصرف انرژی را به خود اختصاص داده است، لذا بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان تأثیرات مثبتی بر اقتصاد خانواده و نیز ملی خواهد داشت.





بیشترین تلفات انرژی در واحدهای مسكونی و آپارتمانی مربوط به دیوارهای خارجی می باشد كه می توان با انجام راهكارهایی از اتلاف انرژی جلوگیری كرد.

 

 

 

امروزه ساختمان های ساخته شده در كشورهای پیشرفته از لحاظ مصرف انرژی درجه بندی می شوند مثلاً در استرالیا منازل را به منظور استفاده بهینه از انرژی توسط برنامه كامپیوتری ارزیابی می كنند و اصطلاحاً به آنها ستاره اعطا می شود. یعنی به هر میزانی كه یك ساختمان از لحاظ مصرف انرژی بهینه باشد به همان میزان به آن ساختمان ستاره داده می شود.

 

 

 

 

در كشور ما نیز می توان با انتخاب ساختمان بهینه در راستای بهره وری انرژی قدم برداشت.اتاق های نشیمن و اتاق هایی كه از آنها بیشتر استفاده می شود در طرف جنوب ساختمان قرار گرفته باشد به این ترتیب از نور طبیعی خورشید استفاده كرده و در زمستان نیز بیشترین بهره را از گرمای خورشید ببرید.

 

 

 

مبحث بهره‌وری انرژی از دهه‌های 50 و 60 میلادی با بحث در مصرف بی‌رویه منابع از جمله نفت، گاز، ذغال‌سنگ و سایر سوخت‌ها مطرح شد که اگر این مصرف بی‌رویه با همان سرعت ادامه داشته باشد منابع انرژی در کمتر از 150 سال آینده به پایان می‌رسد و با به اتمام رسیدن این انرژی‌ها آینده صنعت با خطر جدی روبه‌رو می‌شد.




در پی این مصرف‌های بی‌رویه، جنبش‌هایی برای کاهش مصرف این انرژی پدید آمد که مصرف‌کنندگان در سطوح کلان، مصرف انرژی خود را به حداقل برسانند. البته لازم به ذکر است که علاوه‌بر بخش‌های صنعتی در بخش‌های خانگی و مسکونی نیز هدررفت و پرت انرژی زیادی مشاهده شد که این امر طراحان و معماران را به این وا‌داشت که در زمینه‌های کاهش هدررفت انرژی در ساختمان‌های مسکونی، اداری و سایر ساختمان‌ها نوآوری‌های جدیدی به بازار ارائه دهند.




مبحث هدررفت انرژی در دو دهه گذشته در کشور ایران مطرح شده است که در دهه اخیر این مسأله به‌صورت جدی در سازمان‌های مختلف، از جمله سازمان‌های نظام مهندسی و شهرداری‌ها به شکلی جدی پیگیری می‌شود.




در ایران بیشترین هدررفت انرژی که با روش‌های ساده‌تری قابل پیشگیری نیز هست، بخش مسکونی است، اما بخش صنعت رتبه نخست پرت انرژی را در کشور دارد که کاهش هدررفت در این بخش به تخصص خاص در این زمینه نیاز دارد.




پیشگیری از هدر‌رفت در بخش‌های مسکونی آسان‌تر از سایر بخش‌هاست که این مهم با استفاده از پنجره‌های چند‌جداره و کارگزاری عایق‌های حرارتی در کف، سقف و دیوارهای ساختمان‌ها و ایجاد ساز و کارهایی در تأسیسات ساختمان‌ها که با کارگزاری لوله‌های خاص در این تأسیسات پرت انرژی را در ساختمان‌های مسکونی به حداقل می‌رساند.

 

 

 

بهتر است اتاق های پذیرایی، ناهارخوری، خواب و نشیمن در طرف جنوب و بقیه جاها مانند آشپزخانه، سرویس بهداشتی. حمام، انباری و مانند آن در طرف شمال قرار گرفته باشد.

 

 

 

به منظور كاهش تلفات حرارتی، دودكش های موجود در ساختمان بسته شده باشند و به جای بخاری از سیستم حرارت مركزی استفاده شده باشد.

 

 

 

مسیر مستقیمی برای حركت هوای بیرون در ساختمان پیش بینی شده باشد كه در تابستان به خنك كردن ساختمان كمك كند.

 

 

 

اتاق هایی كه كاربرد همانند دارند در كنار هم قرار گرفته باشد. بویژه اتاق هایی كه كاربرد خاص دارند را از بقیه اتاق ها جدا شده باشد. این كار به شما كمك می كند تا فقط اتاق هایی را گرم كنید كه در آنها زندگی می كنید .

 

 

 

بخش هایی از ساختمان كه نیاز به آب دارند نزدیك هم قرار گرفته باشد. این قسمت ها عبارتند از آشپزخانه، دستشویی و حمام . با اینكار طول لوله های آب كم می شود و در نتیجه حرارت كمتری از لوله های آب گرم به هدر می رود.

 

 

 

سقف تا ارتفاع ۷/۲ متر پایین باشد. اگر این كار انجام نشده است می توانید تمام و یا فقط سقف بعضی قسمت ها را پایین بیاورید. برای این كار می توانید از سقف های كاذب استفاده كنید. بالا بودن سقف باعث افزایش تلفات حرارتی می شود.





بیشتر حرارت تولید شده توسط بخاری یا شوفاژ در سقف جمع می شود و قسمت پایین اتاق كه ما در آن قرار داریم گرم نمی شود. در این حالت هم مصرف انرژی بالا می رود و هم آسایش ساكنین تأمین نمی شود.

 

 

 

در صورت عدم امكان كاهش ارتفاع سقف به ۷/۲ متر ، نصب یك پنكه سقفی كمك بسیار زیادی به گرم كردن خانه می كند. روشن كردن پنكه در زمستان با دور كم نه تنها خانه را سرد نمی كند، بلكه با راندن هوای گرم جمع شده زیر سقف به پایین، دمای اتاق را یكنواخت می كند و از تلفات حرارت می كاهد.

 

 

 

در ساختمان چند طبقه نباید راه پله ها را در فضاهایی كه نیاز به گرمایش دارند قرار داد زیرا در این صورت هوای گرم از مسیر راه پله بالا رفته و به هدر می رود. قسمت های راه پله باید به وسیله یك در از محیط زندگی جدا شود.

 

 

 

ساختمان از مصالح سنگین كه، ظرفیت حرارتی بالا دارند، مانند بتن و آجر كه باعث افزایش پایداری حرارتی خانه می شود یعنی با تغییر دمای هوای بیرون، هوای داخل زیاد سرد یا گرم نشود، ساخته شده باشد.

 

 

 

تا جایی كه امكان دارد پنجره ها در سمت جنوب ساختمان نصب و از قرار دادن هر گونه مانع بر سر راه ورود نور و گرمای خورشید خودداری شده باشد. بهتر است اندازه پنجره ها نیز تا حد امكان كم باشد.

 

 

 

پنجره های سمت شمال ساختمان باید تا حد امكان، كوچك باشد. زیرا خورشید از سمت شمال تابشی ندارد و نصب این پنجره ها تنها باعث هدر رفتن حرارت بیشتر می شود.

 

 

 

برای خنك كردن ساختمان در فصل تابستان بهتر است، كه در مواقع لازم هوا آزادانه در كل ساختمان حركت كند. به این ترتیب در روزهایی كه هوای بیرون خنك تر از هوای داخل ساختمان است، می توان بدون نیاز به كولر یا دیگر دستگاههای خنك كننده، ساختمان را خنك كرد. پس بهتر است كه دارای پنجره هایی با امكان باز شدن مقدار زیاد باشد.

 

 

 

برای جلوگیری از تلفات حرارتی پنجره ها، نصب پنجره دوجداره در جاهایی كه استفاده از پرده ممكن نیست یا جاهایی كه پنجره بزرگ وجود دارد، تعبیه شده باشد.

 

 

 

بر روی پنجره های جنوبی سایبان، حصیر یا پوشش های كدر قرار داشته باشد تا جلوی ورود گرمای خورشید را بگیرد و پنجره های شرقی از بیرون با حصیر، پرده و یا پوشش های كدر كنترل شده باشد.

 

 

 

بیشترین استفاده از نور طبیعی را از پنجره های جنوبی برده باشد.

 

 

 

دیوار اتاق ها و دیگر قسمت های داخل ساختمان با رنگ های روشن رنگ آمیزی شده باشد.

 

 

 

در اتاق نشیمن و اتاقهایی كه از آنها بیشتر استفاده می شود، دارای لامپ های مهتابی یا كم مصرف باشد .

 

 

 

ساختمان دارای لامپ های متعدد در داخل سقف نباشد زیرا مصرف برق بالا می رود و تعویض آنها پرهزینه است.

 

 

 

برای هر لامپ از كلید جداگانه استفاده شده باشد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;