انرژی خورشیدی و بادی ساحلی، ارزان‌ترین منابع تولید برق

تاسیسات نیوز / سعید سعیدی: انرژی خورشیدی و بادی ساحلی اکنون جزء ارزان‌ترین منابع جدید تولید برق هستند که دست‌کم دوسوم جمعیت جهان از آن بهره می‌برند و این منابع در واقع تهدیدی هستند برای پایان دو منبع سوخت فسیلی یعنی زغال سنگ و گاز طبیعی.
به گزارش تیم ترجمه پایگاه خبری تاسیسات نیوز، به نقل از بلومبرگ، از نیمه دوم سال گذشته، هزینه ترازشده برق برای پروژه‌های بادی ساحلی با کاهش ۹ درصدی به ۴۴ دلار برای هر مگاوات ساعت رسیده که این عدد برای برق خورشیدی نیز با کاهش ۴ درصدی به ۵۰ دلار برای هر مگاوات ساعت تقلیل یافته است.
بر اساس این گزارش، این قیمت‌ها حتی در کشورهایی مانند آمریکا، چین و برزیل پایین‌تر هم هستند. هزینه‌های تجهیزات کاهش یافته، تکنولوژی‌ها تقویت شده‌ و به دنبال آن دولت‌ها در سراسر جهان با تلاش در جهت مبارزه با تغییرات آب و هوایی، اهداف خود در خصوص تولید انرژی‌های پاک را تقویت کرده‌اند. توسعه کارخانه‎های جدید تولید انرژی از سوی نهادها و سازمان‌های درگیر، اقدامی است که استفاده از زغال سنگ و گاز طبیعی را محدود خواهد کرد.
تیفن برندلی، از تحلیلگران بلومبرگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که هزینه بهترین پروژه‌های خورشیدی و بادی تا قبل از سال ۲۰۳۰ به زیر ۲۰ دلار در هر مگاوات ساعت کاهش پیدا خواهند کرد، چرا که ابتکارات و ابداعات زیادی در این مسیر وجود دارد که باعث کاهش هزینه خواهند شد.
با این وجود هنوز مشخص نیست که آیا تاثیر کرونا ویروس روی قیمت‌های زغال سنگ و گاز باعث از بین رفتن رقابت‌پذیری انرژی‌های بادی و خورشیدی خواهد شد یا خیر!
این گزارش حاکی است؛ در یک دهه اخیر، هزینه انرژی خورشیدی بیش از ۳۰۰ دلار برای یک مگاوات ساعت بود، در حالی که این هزینه برای انرژی بادی ساحلی کمی بیش از ۱۰۰ دلار بود. امروز، انرژی بادی ساحلی در آمریکا ۳۷ دلار و در برزیل ۳۰ دلار است، و هزینه انرژی خورشیدی در چین ۳۸ دلار است که ارزان‎ترین منابع برق جدید در این کشورها محسوب می‌شوند.
منبع bloomberg
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;