نیروگاه پشت بامی با شرایط خاص

طبق آخرین اعلام مسوولان، مشترکان خانگی می‌توانند با خرید پنل خورشیدی، علاوه بر رفع نیاز خود، مازاد برق تولیدی‌شان را ۱۰ برابر گرانتر به شرکت توزیع برق تهران بزرگ بفروشند؛ یعنی هر کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان که این موضوع یک فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به شمار می رود.
به‌گزارش تاسیسات نیوز، ایران به لحاظ میزان دریافت انرژی خورشیدی و متوسط ساعت آفتابی، سالانه بیش از ۲۹۰۰ ساعت، یکی از کشورهای مناسب جهان در حوزه تولید انرژی‌های خورشیدی است؛ به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود این انرژی در آینده سهم قابل توجهی از انرژی مصرفی ایران را به خود اختصاص دهد.
در این راستا شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ نیز فعالیت خود در زمینه بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر را روی فتوولتائیک با هدف توسعه بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر و پیک‌سایی متمرکز کرده است که با توجه به وضعیت جوی در کلان شهری مانند تهران، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی از جمله مسائلی است که باید در نظر گرفته شود.
هم‌چنین با توجه به نیاز روزافزون انرژی و مشکلات مربوط به احداث نیروگاه سوخت فسیلی از جمله محدودیت این منابع و هم‌چنین محدودیت فضا و هزینه، کمک به توسعه احداث مولدهای پراکنده از اهمیت بالایی برخوردار است.
از سال ۱۳۹۵ تاکنون، پیرو مصوبه وزیر نیرو درباره خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، عقد قرارداد خرید تضمینی برق خورشیدی از مشترکان غیردولتی آغاز شد و با توجه به روند فرهنگ‌سازی، استقبال شهروندان از این طرح رشد چشم گیری داشت؛ به‌طوری که طی سال ۱۳۹۶ میزان قراردادها و ثبت‌نام مشترکان به‌طرز قابل توجهی نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش داشته است.
طبق اعلام شرکت توزیع برق تهران بزرگ، سرمایه‌گذاری در این طرح به‌عهده مشترک متقاضی است و این شرکت موظف است با کلیه مشترکان متقاضی نصب مولد خورشیدی، مطابق با دستورالعمل‌های مربوطه قرارداد خرید تضمینی با مدت ۲۰ سال منعقد کند.
هم‌چنین تمام متقاضیان غیردولتی، پس از نصب سامانه خورشیدی مورد تأیید این شرکت در شهر تهران، می‌توانند به فروش انرژی حاصل از تولید نیروگاه خورشیدی اقدام کنند و هزینه مربوطه مشخصاً تابع کیفیت تجهیزات و قدرت مولد مورد نظر است.
در همین راستا، حسین صبوری – مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ – گفت: کلیه مشترکان متقاضی می‌توانند از یک کیلووات تا ۱۰۰ کیلووات و تا سقف قدرت انشعاب، مولد خورشیدی احداث کنند. درصورتی که علاقمند به سرمایه‌گذاری در سطح بیش‌تری باشند، این کار از طریق سازمان ساتبا امکان‌پذیر خواهد بود.
وی با بیان این‌که در حال حاضر حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به این طرح، حدود پنج میلیون تومان در سطح نیروگاه‌های کم ظرفیت است، ابراز کرد: مبنای محاسبه نرخ خرید برق، نرخ قرارداد فی‌مابین است که برای سال ۱۳۹۶ در سامانه‌های با قدرت ۲۰کیلووات و کم‌تر، به ازای هر کیلووات ساعت، ۸۰۰۰ ریال به علاوه ۱۴۱.۷ ریال (نرخ خدمات انتقال) برای مدت ۱۰ سال از دوره قرارداد است و در ۱۰ ساله دوم، نرخ خرید برق۳۰ درصد برای انواع نیروگاه‌های خورشیدی کاهش داده می‌شود. البته در هر سال به مبلغ فوق مطابق قرارداد، تعدیل نیز تعلق می گیرد.
صبوری درباره نحوه پرداخت به مشترکان نیز گفت: انرژی تولیدی مولدهای منصوبه از محل خرید تضمینی برق خورشیدی، از طریق کنتورهای هوشمند طرح فهام در هر دوره قرائت، قرائت شده و به حساب مالک مولد واریز خواهد شد.
به گفته مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، مبلغ خرید تضمینی به ازای برق تزریق شده براساس قرائت دستگاه‌های اندازه‌گیری و صورت حساب صادره خواهد بود.
قرائت به صورت دوره‌ای توسط مأمور قرائت این شرکت انجام و بر اساس صورتحساب و جدول تعرفه، هزینه فروش برق به متقاضی در فواصل زمانی معین و پس از تأیید صورت وضعیت توسط شرکت ساتبا، از سوی شرکت توزیع برق تهران بزرگ پرداخت خواهد شد.
به گفته کارشناسان، پتانسیل‌های بالایی در ایران برای توسعه تجدیدپذیرها وجود دارد و با توجه به رویکرد روشن دولت و مجلس به این حوزه، به‌نظر می‌رسد که عرصه برای سرمایه‌گذاری در این بخش باز شده است و مشترکان می‌توانند علاوه بر استفاده از برق تولیدی خود، در این حوزه کسب درآمد نیز داشته باشند.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. سید مجتبی سیادت می گوید

    سلام ابتدای این خبر کاملا اشتباه است و احداث نیروگاه خورشیدی به روش PPA یا همون خرید تضمینی مورد بحث ربطی به مصرف داخلی ندارد و ۱۰۰% برق تولیدی به شبکه وارد میشود . لذا مازاد برق تولیدی فروش نمیرود و تاکید دوباره تمام برق فروش میرود.

  2. سید مجتبی سیادت می گوید

    قیمتهای تجهیزات و احداث هر نیروگاه در حال حاضر بسیار بیشتر از مبلغ اعلامی هست و مبلغ اشاره شده حداقل سال گذشته بوده است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;