استفاده بهینه از صفحات خورشیدی با ابتکار عمل یک ایرانی

ابتکار عمل «میلاد فارسی» دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه واترلو، به ابداع یک روش جدید برای استفاده بهینه و حداکثری از انرژی خورشیدی جمع آوری شده از صفحات خورشیدی انجامیده است.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، به نقل از یورکالرت، این محقق ایرانی موفق به ابداع الگوریتمی شده که کارآیی و بهره‌وری سیستم فتوولتائیک خورشیدی را افزایش داده و حجم انرژی خورشیدی تلف شده به علت کمبود کنترل‌های موثر در صفحات خورشیدی را کاهش می دهد.
فارسی خود در این مورد گفته است: الگوریتم ابداع شده باعث ارتقای میزان انرژی به دست آمده از پنل‌های خورشیدی می شود. سخت افزار مورد استفاده در تک تک صفحه‌های خورشیدی از بهره‌وری اسمی مشخصی برخوردار است، اما باید سیستم‌های کنترل گر مناسبی نیز در کنار آن‌ها تعبیه شود تا حداکثر انرژی ممکن از این صفحات استخراج شود.
وی افزوده است: ما تغییری در سخت افزار این پنل‌های خورشیدی ایجاد نکردیم و نیازی به افزودن مدارهای تازه به آنها نیز نداریم. ما تنها رویکرد بهتری را برای کنترل سخت‌افزار موجود در صفحه‌های خورشیدی در پیش گرفته ایم.
الگوریتم جدید به کنترل‌گرها امکان می دهد تا نوسانات رخ داده برای رسیدن به بیشترین میزان تولید انرژی از صفحات خورشیدی را بهتر مدیریت کنند و این مساله اتلاف انرژی جمع آوری شده توسط صفحات یادشده را به حداقل می رساند.
به عنوان مثال از این طریق می توان ۱۳۸.۹ کیلووات ساعت انرژی بیشتر را در یک سال از طریق ۱۲ ماژول ۳۳۵ واتی صفحات خورشیدی ذخیره کرد. این رقم در مقیاس بزرگ قابل توجه بوده و به خصوص در کشورهایی که تابش طولانی مدت خورشید در آنها برای مدت زمان زیادی رخ نمی دهد قابل توجه است.
منبع خبرگزاری مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;