به‌طوری‌که پیروز حناچی، شهردار تهران در زمان ارائه برنامه پیشنهادی خود به شورای شهر تهران در زمان انتخابات، با تشبیه این پروسه به «مار و پله» عنوان کرد: سازندگان و سرمایه‌گذاران ساختمانی برای عبور از مرحله صدور مجوز ساختمانی نیاز به عبور از ۳۸ مرحله دارند. از این رو یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کاری خود در حوزه شهرسازی را کاهش زمان طولانی صدور پروانه‌ ساختمانی در مناطق مختلف شهر تهران عنوان کرد.
از این رو، روز گذشته عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران فرآیند صدور پروانه ساختمانی را با هدف سرعت بخشی به این پروسه اصلاح کرده، اعلام کرد: در راستای تسهیل امور متقاضیان صدور پروانه‌ ساختمانی و همچنین افزایش میزان رضایت شهروندان، فرآیند صدور هوشمند پروانه ساختمانی توسط اداره کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه این معاونت اصلاح شد.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه هدف ما کاهش زمان صدور پروانه و توسعه خدمات الکترونیک شهرسازی است، افزود: فرآیند اصلاح شده صدور پروانه از ۲۶ بهمن ماه ۹۸ در سامانه شهرسازی اعمال شده است. در این فرآیند پروانه شهرسازی در چارچوب ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران و به استناد پاکت حجمی و جدول سطح و سطوح ارائه شده توسط مهندس طراح ساختمان صادر می‌شود.
گلپایگانی گفت: همچنین در این فرآیند نیاز به بارگذاری نقشه معماری و استعلاماتی همچون سازمان آتش‌نشانی و فضای سبز نیست و پس از دریافت عوارض قانونی برای دریافت پروانه ساخت با مهلت دوساله، پروانه صادر می‌شود. وی افزود: در این روند ارائه کلیه نقشه‌های ساختمانی اعم از معماری، سازه، پایدارسازی گود، تأسیسات مکانیکی و برقی الزامی است و باید کلیه ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در زمان دریافت پروانه ساخت رعایت شده باشد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تصریح کرد: چنانچه در فرآیند صدور پروانه ساخت، نقشه معماری بارگذاری شده در چارچوب ضوابط و مقررات طرح تفصیلی با جدول سطح و سطوح پروانه شهرسازی اختلاف داشته باشد، عوارض نهایی براساس نقشه تایید شده جدید محاسبه می‌شود و ما‌به‌التفاوت آن به قیمت روز دریافت می‌شود.
گلپایگانی ادامه داد: همچنین امکان صدور مجوز تخریب بنای موجود با نظر مهندس ذی‌صلاح در سامانه شهرسازی فراهم شده است.
وی با بیان اینکه هدف ما تسهیل فرآیند ساخت‌و‌ساز متقاضیان است، گفت: امکان صدور پروانه تخریب پس از صدور پروانه شهرسازی و به موازات فرآیند صدور پروانه ساخت ایجاد شده است.
بر اساس این گزارش،  هر چند مطابق با اعلام مدیریت شهری، این اقدامات با هدف کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی انجام شده، اما به نظر می‌رسد درخصوص این تصمیم، دو ابهام اساسی همچنان وجود دارد. نکته اول آنکه مدیریت شهری اعلام نکرده که با حذف این استعلامات، دقیقا زمان موردنیاز برای صدور پروانه ساختمانی تا چندروز کاهش پیدا می‌کند. دوم آنکه، آیا این تصمیم شهرداری تهران برای حذف برخی مراحل صدور پروانه ساختمانی به‌صورت دائمی خواهد بود یا آنکه این تصمیم برای زمان باقی مانده در سال جاری و صرفا با هدف افزایش درآمدهای کسب شده از این حوزه انجام شده و ممکن است در سال آینده، مجددا به روال سابق باز گردد.
علاوه بر این دو ابهام، کارشناسان شهری معتقدند استعلام سازمان آتش‌نشانی که مربوط به سنجش استانداردهای ایمنی در ساخت‌وسازهای شهری است از جمله مهم‌ترین استعلامات در پروسه صدور پروانه ساختمانی است. از این رو زمانبر بودن این پروسه نمی‌تواند دلیلی برای حذف آن باشد. چراکه یکی از مهم‌ترین عوامل ساخت‌وسازهای شهری با سطح ایمنی پایین حذف این استعلامات اساسی است و امکان احداث ساختمان‌های ناایمن در شهر با حذف این مرحله افزایش می‌یابد. از دیدگاه کارشناسان اقدام اساسی برای کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی، شناسایی و تعریف یک مکانیزم برای هوشمندسازی این پروسه به جای حذف این مراحل است.