اروپا تا ۲۵ سال دیگر نیازی به گاز روسیه نخواهد داشت

صدراعظم آلمان در دیدار با رییس جمهور اوکراین گفت: اروپا تا ۲۵ سال آینده دیگر نیازی به گاز روسیه نخواهد داشت.
به گزارش تاسیسات نیوز، خبرگزاری تاس روسیه به نقل از آنگلا مرکل نوشت: اروپا باید گام به گام تا سال ۲۰۵۰ به وضعیت خنثی اقلیمی دست پیدا کند. این به معنای آن است که تا ۲۵ سال دیگر هیچ گازی از سوی روسیه برای اروپا تامین نخواهد شد یا حجم آن بسیار اندک خواهد بود.
همزمان صدراعظم آلمان به ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین گفت: آلمان اطمینان حاصل خواهد کرد که روسیه حتی پس از آغاز فعالیت خط لوله گازی نورد استریم ۲، به ترانزیت گاز از طریق خاک اوکراین ادامه می دهد. اگر روسیه تلاش کند از این خط لوله به عنوان سلاح علیه کشورهای دیگر استفاده کند، آلمان تحریمهای اتحادیه اروپا علیه مسکو را پیشنهاد خواهد کرد.
خط لوله نورد استریم ۲ که ظرفیت صادرات گاز روسیه به آلمان را دو برابر می کند، به نقطه مناقشه در اروپا تبدیل شده و آمریکا به ضدیت با آن برخاسته است.
اتحادیه اروپا و آمریکا با پروژه نورد استریم ۲ مخالف بوده و به نگرانیها نسبت به استفاده روسیه از فروش گاز به عنوان یک ابزار سیاسی و انحصار بازار گاز اروپا توسط گازپروم اشاره کرده اند. لهستان، چندین کشور دیگر اتحادیه اروپا و آمریکا می گویند نورد استریم ۲ امنیت انرژی اروپا را تضعیف می کند. اما آلمان به این پروژه نگاه کاملا تجاری دارد.
با این حال ماه گذشته آمریکا و آلمان در خصوص این خط لوله جنجالی به توافق رسیدند که راه را برای تکمیل این پروژه هموار کرد و آلمان به پیروزی قاطعی در این خصوص دست یافت.
توافق آمریکا و آلمان تضمین می کند که روسیه از هیچ خط لوله ای از جمله نورد استریم ۲ برای دستیابی به مقاصد سیاسی و استفاده از انرژی به عنوان یک سلاح، سوءاستفاده نخواهد کرد.
روسیه تاکید کرده که این خط لوله صرفا یک پروژه تجاری است و الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم اظهار کرده که این شرکت به ترانزیت گاز از طریق اوکراین ادامه می دهد. با این حال اگر مرکل درست بگوید و اروپا تا ۲۵ سال دیگر نیازی به گاز نداشته باشد، اوکراین باید منبع درآمدش را متنوع کند. مرکل به زلنسکی پیشنهاد کرد در انرژی سبز سرمایه گذاری کند.
در این بین، قیمتهای گاز طبیعی در بازار اروپا تحت تاثیر دورنمای عرضه بیشتر از سوی گازپروم کاهش پیدا کردند. قیمتهای گاز طبیعی اروپا اخیرا تحت تاثیر عرضه محدود روسیه و در بحبوحه نگرانیها نسبت به پایین ماندن سطح ذخایر در آستانه فصل زمستان، صعود کرده بودند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، چند روز پیش قیمتهای معاملات گاز طبیعی هلند تحت تاثیر خبر آغاز فعالیت خط لوله نورد استریم ۲ به میزان ۱۰ درصد ریزش کردند اما پس از این که معلوم شد این خبر نادرست بوده، مجددا بهبود یافتند. با این حال پس از این که گازپروم اعلام کرد احتمالا امسال ۵.۶ میلیارد متر مکعب گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۲ عرضه خواهد کرد، قیمتها ۱۱ درصد از رکورد بالای روز دوشنبه نزول کردند. و اگر این میزان گاز عرضه نشود، پیش بینی می شود قیمتها افزایش بیشتری پیدا کنند.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;