ارزان‌ترین منابع تولید برق در قطب‌های اقتصادی جهان

به نظر می‌رسد با کاهش هزینه‌ها در تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی باد و خورشید و همچنین باتری‌ها، این گزینه‌ها به ارزان‌ترین منابع تولید برق در غول‌های اقتصادی جهان از جمله چین و هند بدل شده‌اند.
به گزارش تاسیسات نیوز، گزارش اخیر ان‌ای‌اف بلومبرگ در سال ۲۰۱۸ به بررسی ارزان‌ترین منابع تولید برق در قطب‌های اقتصادی جهان پرداخته است.
بر اساس این گزارش، هزینه‌های قابل مقایسه برای تولید برق نشان داده که انرژی خورشیدی و بادی، ارزان‌ترین منابع تولید برق برای همه اقتصادهای بزرگ جهان به جز ژاپن هستند.
حتی در هند و چین که زغال سنگ تا چندی قبل بزرگ‌ترین منبع تولید برق بود، نیروی خورشیدی و بادی با تولید ارزان‌تر نیرو، زغال سنگ را مغلوب کردند.
تیفن برندلی، کارشناس انرژی بلومبرگ در این باره معتقد است اکنون این حقیقت بر کسی پوشیده نیست که منابعی همچون باد و خورشید حتی ارزان‌تر از منابع تولید برق سنتی مانند زغال سنگ و گاز هستند.
همچنین ترکیب این منابع با باتری‌ها می‌تواند به ادامه تولید برق حتی در زمانی که باد نمی‌وزد یا انرژی خورشید کافی نیست منجر شود.
طبق مطالعاتی که از سوی مجله انرژی تجدیدپذیر انجام گرفته، در هند نیروگاه‌های خورشیدی و بادی اکنون نصف نیروگاه‌های زغال سنگ هزینه دارند.
در چین بازار فتوولتائیک در مقیاس بزرگ از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون یک‌سوم کاهش پیدا کرده است که به دلیل تصمیم دولت این کشور برای عدم صدور تاییدیه برای هر گونه تاسیسات خورشیدی در سال میلادی جاری و کاهش یارانه انرژی تجدیدپذیر بوده است.
با این حال رشد منفی این بازار در چین به ارزانی تجهیزات در جهان منجر شده و هزینه تولید نیرو با فتوولتائیک به ۶۰ دلار به ازای هر مگاوات در ساعت در نیمه دوم امسال کاهش پیدا کرد که ۱۳ درصد کمتر از نیمه اول سال ۲۰۱۸ بود.
بر اساس تحلیل بلومبرگ، در بخش نیروی بادی، به مدد توربین‌های ارزان‌تر و رشد ارزش دلار آمریکا، هزینه قابل مقایسه اکنون۵۲ دلار به ازای هر مگاوات در ساعت کاهش پیدا کرد که ۶ درصد کمتر از نیمه اول سال ۲۰۱۸ بود.
نیروی بادی بدون یارانه در هند و تگزاس اکنون ۲۷ دلار به ازای هر مگاوات در ساعت است. آمار بلومبرگ ان‌ای‌اف در اکتبر نشان داد که جهان به رکورد یک تراوات ظرفیت تولید نیروی خورشیدی و بادی نصب شده رسیده است و تا اواسط سال ۲۰۲۳ به رکورد ۲ تراوات ظرفیت بادی و خورشید خواهد رسید که هزینه آن ۴۶ درصد کمتر از یک تراوات اول خواهد بود.
طبق دورنمای انرژی جدید بلومبرگ ان‌ای‌اف، انرژی تجدیدپذیر ارزان‌تر و باتری‌های ارزان‌تر و ارزان‌تر، کمک خواهند کرد سهم انرژی خورشیدی و بادی در تولید برق جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.
در نهایت می‌توان گفت باتری‌ها ارزان‌ترین منابع تولید برق در جهان هستند. البته این موضوع آمریکا را شامل نمی‌شود چرا که در این کشور گاز ارزان و فراوان از دیگر منابع تولید برق سبقت گرفته است.
همچنین با افزایش استقبال از خودروهای تمام برقی در سطح جهان، انتظار می‌رود کاهش قیمت باتری‌ها ادامه یابد و تا سال ۲۰۳۰ این کاهش قیمت از مرز ۶۶ درصد نیز عبور خواهد کرد.
این موضوع می‌تواند به ضامن یک منبع بسیار ارزان برای تولید برق مورد نیاز در جهان بدل شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد ترکیبی از باتری‌ها با عمر چهار‌ساعت و انرژی‌های تجدیدپذیر ‌مانند انرژی خورشیدی و باد می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور بازار اصلی تولید برق ارزان در جهان را به خود اختصاص دهد.
منبع دنیای اقتصاد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;