عطارد: اجرای ماده ۲۹ نظام مهندسی ضروری است

رییس اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران در حاشیه برگزاری سومین همایش اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور داریم این است که متاسفانه سازمان‌های ذی‌ربط آنطور که باید و شاید با یکدیگر همکاری نمی‌کنند.
بیژن عطارد در گفت‌وگو با خبرنگار تاسیسات نیوز با اشاره به هدف از برگزاری این همایش گفت: برگزاری این نشست‌ها باعث می‌شود تا همکاران ما با تکنولوژی‌های جدید و محصولات تازه این حوزه آشنا شوند و از این طریق بتوانند کیفیت اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان را ارتقا دهند.
وی در ادامه به نقش اجرای صحیح تاسیسات مکانیکی و تاثیر آن در افزایش عمر ساختمان پرداخت و تصریح کرد: در صنعت ساختمان، بزرگ‌ترین سرمایه ملی ما مصرف می‌شود. در کشورهای پیشرفته عمر ساختمان حدود ۹۰ سال است در حالی که در ایران حدود ۲۵ سال، یعنی در ایران تقریباً ۴ برابر بیشتر پول و سرمایه‌مان را صرف ساختمان‌سازی می‌کنیم.
رییس اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران افزود: با اجرای صحیح تاسیسات مکانیکی می‌توان عمر ساختمان را تا حد قابل توجهی افزایش داد. وقتی عمر ساختمان افزایش می‌یابد حفظ و حراست از سرمایه‌های ملی نیز راحت‌تر می‌شود.
عطارد اصل «قوانین» را از اصول کلیدی عنوان کرد و گفت: یکی از بحث‌هایی که به ارتقای اجرای تاسیسات مکانیکی کمک می‌کند بحث قوانین است. یک قانونی در نظام مهندسی وجود دارد به نام ماده ۲۹ قانون نظام مهندسی. این قانون صراحتاً بیان می‌دارد که وزارت راه و شهرسازی باید با همکاری هیات عالی نظارت، آیین‌نامه نظام صنفی کارهای ساختمانی را برابر قانون نظام صنفی تهیه کند و جهت تصویب به هیات وزیران پیشنهاد کند.
او افزود: متاسفانه اکنون ۲۴ سال است که این کار انجام نشده است. این یکی از نکات مهم و کلیدی است که اگر انجام شود، مشخص خواهد شد چه کسانی باید در صنعت ساختمان کار کنند. اکنون شاهد این هستیم که بسیاری از افراد با وجود اینکه نه تخصصی داشته باشند، نه دوره‌ای گذرانده باشند و نه عضو اتحادیه باشند، وارد این کارها می‌شوند و در نتیجه آسیب‌های جدی به تاسیسات ساختمان‌ها می‌زنند.
رییس اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران از همکاری وزرات راه و شهرسازی و هیات نظارت با اتحادیه اظهار امیدواری کرد و گفت: اگر این اتفاق رخ دهد و آیین‌نامه زودتر تدوین شود، با افرادی سر و کار پیدا می‌کنیم که آموزش‌دیده هستند و کیفیت اجرای تاسیسات مکانیکی ارتقا می‌یابد.
عطارد در پاسخ به این سوال که چه دیدگاهی در خصوص منع ارجاع کار مهندس ناظر از سوی نظام مهندسی دارد گفت: این موضوع یک بحث حقوقی است نه بحث فنی. پیش از این سازمان نظام مهندسی مهندس ناظر انتخاب می‌کرد، اما حالا قرار است مالک انتخاب کند؛ پس بحث نظارت منتفی نیست. صرفاً مرجع انتخاب ناظر فرق کرده و موضوعی که وجود دارد این است که نظارت باید دقیق انجام شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;