تاثیر عملکرد تاسیسات مکانیکی ساختمان در آلودگی هوا

بیژن عطارد
رییس سابق اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران
امروزه با گسترش مصرف گاز طبیعی در کشور بخشی از آلودگی هوا ارتباط مستقیم با مقدار مصرف گاز طبیعی در محیط دارد. در اینجا به مصرف گاز در ساختمان‌های مسکونی، اداری و غیره که برای گرمایش این اماکن به کار می‌رود، بیشتر توجه می‌کنیم. برای توضیح بهتر دو مدل مصرف گرمایشی در ساختمان‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.
الف: در یک ساختمان ۱۰ واحدی برای گرمایش و آب گرم مصرفی ۱۰ دستگاه پکیج که مصرف آنها هر کدام برای ۱۰۰ متر مربع حدود ۲٫۵ متر مکعب است را در نظر گرفته که جمع مصرف آنها برای ۱۰ واحد ۲۵ متر مکعب گاز در ساعت است، همزمان برای هر دستگاه پکیج یک دودکش به قطر ۱۵ سانتی‌متر از محل واحد تا روی پشت بام امتداد دارد که ۱۰ دودکش هر کدام به قطر ۱۵ سانتی‌متر هوای آلاینده ناشی از احتراق پکیج را وارد فضای محیط بیرونی می‌کند.
ب: حال در یک ساختمان با ۱۰ واحد آپارتمان اگر گرمایش و آب گرم مصرفی را با دیگ شوفاژ در موتورخانه مرکزی تامین کنیم، مصرف گاز برای مصارف فوق با احتساب ۱۰ واحد ۱۰۰ متر مربعی که ۱۰۰۰ متر مربع می‌شود، حداکثر ۱۵ متر مکعب محاسبه می‌شود.
اختلاف این مدل با مدل قبلی حدود ۱۰ متر مکعب گاز در ساعت است که در موتورخانه مرکزی برای این مثال ۱۰ متر مکعب گاز در ساعت کمتر مصرف می‌شود و در این حالت یک دودکش به قطر حدود ۳۰ سانتی‌متر معمولا به کار می‌رود.
در مقایسه مصرف گاز طبیعی و خروج آلاینده‌ها در این مدل گرمایشی؛ مصرف گاز حدود ۴۳ درصد کمتر و خروج آلاینده‌ها از دودکش‌ها حدود ۷۰ درصد نیز کاهش می‌یابد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;