نماینده مجلس: اجرای ناقص «طرح ملی مسکن» نتایج عکس خواهد داشت

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: طرح ملی مسکن در مسیر رفع نیاز جامعه کم‌درآمد کشور به «مسکن» در همه نقاط کشور به طور یکسان و منسجم عمل نخواهد کرد.
سید ابوالفضل موسوی بیوکی در گفت‌وگو با خبرنگار تاسیسات نیوز،  با اعلام این خبر اظهار کرد:‌ طرح ملی مسکن با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، طرحی مناسب تلقی می‌شود، اما در مسیر تحقق اهداف از پیش تعیین شده با مشکلاتی مواجه خواهد شد.
وی افزود:‌ با توجه به اینکه بر اساس آمارها در شرایط کنونی تقریبا ۲۴ میلیون خانوار در کشور وجود دارد،‌ حدود ۲ میلیون خانه اضافی داریم، این درحالی است که حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در ایران خانه ندارند.
موسوی در ادامه گفت:‌ دولت در چند ماه اخیر علاوه بر برنامه‌ریزی برای اجرای طرح ملی مسکن، اراضی گسترده‌ای را از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در استان‌های مختلف استحصال کرد و قرار است در این اراضی، تولید مسکن به روش مشارکتی عملیاتی شود.
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس طرح ملی مسکن را در برآوردن رفع نیاز دهک‌های کم‌درآمد جامعه به عنوان مخاطب اصلی این طرح آنچنان موفق ارزیابی نکرد و تصریح کرد:‌ هدف‌گذاری دولت با توجه به توان اقتصادی جامعه هدف در این طرح زیاد همخوانی ندارد و این گروه کم توان مالی را نمی‌تواند به طور کامل پوشش دهد.
به گفته این نماینده مجلس هر شهری متناسب با شرایط و ظرفیت‌های استان خود مشمول این طرح شده و امید است که طرح ملی مسکن در بخش تولید و توزیع و تقاضا به شاخص‌های تعریف شده دست یابد.
موسوی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد این طرح در بعضی از نقاط با توجه به اینکه بدون در نظر گرفتن توان مالی و شرایط جامعه هدف موفق نشود و حتی نتیجه‌ای معکوس داشته باشد و باعث تورم در حوزه مسکن شود گفت:  بله احتمال این مساله نیز وجود دارد، چرا که وقتی بستر ورود واجدان شرایط در این طرح در بعضی از مناطق نباشد، کسانی جایگزین خواهند شد که باعث ایجاد تقاضای کاذب و تبعات منفی آن خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد‌: البته این سوال مطرح می‌شود که با تولید این مسکن‌ها، واحدهای در اختیار سازندگان عملا به متقاضیان اصلی و واقعی واگذار نمی‌شود، شاید این موضوع تا حدودی درست باشد، اما در هر صورت در شرایط کنونی کشور با کمبود مسکن فعلی می‌تواند تا حدی به رفع مشکل کمک کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;