ابریشمی: اخذ گواهی ادواری آسانسورهای مسکونی و تجاری اجباری می‌شود

تاسیسات نیوز / مهری بهزادپور: عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری آسانسور گفت: اخذ گواهی بازرسی ادواری آسانسورهای تجاری و مسکونی در اولین مرحله با سیاست‌های تشویقی و بعد اجباری در کشور عملیاتی می‌شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تاسیسات نیوز، عباس ابریشمی با بیان مطلب فوق تاکید کرد: ضریب حادثه در آسانسورهای خودمان در مقایسه با ۱۵ سال پیش بسیار کاهش یافته است. در سال ۸۰ در سطح کشور ۲۵۰ هزار آسانسور در حال فعالیت داشتیم و چون استانداردی جدی در این حوزه موجود نبود، در طی یک سال حدود ۱۰۰ حادثه منجر به جرح، ‌نقص عضو و یا فوت داشتیم. این در حالی است که امروز، با وجود ۷۵۰ هزار آسانسور، میزان حوادث بسیار بسیار کمتر از گذشته است.
حوادث آسانسور تقریباَ به صفر رسیده است
او تصریح کرد:‌ حوادث فعلی عمدتاً برای پرسنل ما رخ می‌دهد که دلیل آن نبود آموزش‌های لازم است که در این خصوص نیز دوره‌های لازم پیش‌بینی شده و به زودی اجرا می‌شود؛ در نتیجه ایمنی شهروندان نیز افزایش خواهد یافت.
ابریشمی همچنین در باره الزامی کردن انجام و ارائه گواهی‌های بازرسی دوره‌ای استاندارد سالانه آسانسور به خبرنگار تاسیسات نیوز گفت:‌ در حال حاضر درباره انجام و اخذ گواهی استاندارد آسانسور و بازرسی‌های لازم  برخی از ساختمان‌های عمومی انجام می‌دهند ولی متاسفانه ساختمان‌های مسکونی این کار را انجام نمی‌دهند.
اخذ گواهی استاندارد برای ساختمان‌های قدیمی با رعایت نکات ایمنی تسهیل می‌شود
رییس اتحادیه کشوری آسانسور درباره دلیل عدم استقبال ساختمان‌های مسکونی از بازرسی و اخذ گواهی ادواری آسانسورها گفت:‌ برخی از از آسانسورهای قدمتی بیش از ۱۵ سال در ساختمان‌ها دارند و اگر بخواهند اقدام به اخذ گواهی استاندارد کنند ملزم به پرداخت هزینه‌ای گزاف هستند و به این ترتیب آن‌ها از انجام این عمل سرباز می‌زنند و در این بین اختلاف سلیقه و نظر بسیاری در بین ساکنان ساختمان‌ها وجود دارد.
ابریشمی ابراز امیدواری کرد با در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی نظر اعمال تخفیف و یا تمهیدات دیگر برای آنها این مشکل را حل کنند.
استانداردهای جدید برای آسانسورها و خانه‌های قدیمی با رعایت شرایط موجود تدوین می‌شود
او با اشاره به مغفول ماندن دو استاندارد ضروری برای آسانسورها، استاندارد آسانسورهای موجود در ساختمان‌های قدیمی را یکی از این دو استاندارد عنوان کرد و گفت: استاندارد آسانسورهای قدیمی تطابقی با استانداردهای جدید ندارند، لذا آسانسورهای ساختمان‌های قدیمی نمی‌توانند استانداردهای جدید را اخذ کنند؛ بنابراین استاندارد‌های جدیدی در حال تدوین است که با در نظر گرفتن محدودیت‌های ساخت و ساز، ایمنی آنها در این استاندارد جدید لحاظ شده است.
رییس اتحادیه کشوری آسانسور درباره استاندارد دوم تدوین شده در این حوزه بیان کرد: ‌استاندارد دوم درباره آسانسورهای جدید در ساختمان‌های قدیمی است که این استاندارد با در نظر گرفتن تمام شرایط ایمنی و بومی‌سازی تدوین شده و تا قبل از پایان سال به اجرا در خواهد آمد تا شاهد افزایش ضریب ایمنی در این زمینه باشیم.
ابریشمی در ادامه در خصوص اقدامات صورت گرفته و یا در دست اقدام جهت الزامی شدن اخذ گواهی‌های دوره‌ای برای ساختمان‌های مسکونی گفت: ‌در این زمینه صحبت‌هایی با شورای شهر صورت گرفته است و امیدواریم در مذاکرات هفته آتی با نمایندگان شورای شهر، اقدامات الزام‌آور را محقق کنیم.
آسانسورهای قدیمی بی‌توجه به استانداردهای روز جریمه سنگین می‌شوند
او یادآور شد: ‌البته پلمپ کردن آسانسورهایی که برخی از موارد استاندارد را رعایت نکردند یا اقدامی برای اخذ گواهی دوره‌ای استاندارد نکرده‌اند مد نظر ما نیست، چرا که مسلماَ این امر باعث مشکلات بیشتری برای گروه‌های مختلف خدمات‌رسانی مانند اورژانس، امداد، آتش نشانی و … خواهد شد. اما در نظر گرفتن جرایمی برای کسانی که گواهی دوره‌ای استاندارد سالانه آسانسور را دریافت نکرده‌اند شاید در گام اول بتواند مردم را به سمت دریافت گواهی استاندارد آسانسور سوق دهد و به تدریج به صورت یک فرهنگ بدون الزام در کشور جاری و ساری شود و ما را به نیز به هدف اصلی خود که استانداردسازی در این زمینه است رهنمون کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;