اتوبوس های برقی در شمایل جدید به تهران باز می گردند

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه کارهای مطالعاتی برای زنده کردن اتوبوس های برقی در پایتخت انجام شده است، گفت: طرحی در این خصوص آماده شده که در صورت موافقت سازمان برنامه و بودجه از محل تبصره ۱۹ اقدام به خریداری اتوبوس های برقی کنیم.
به گزارش تاسیسات نیوز، محمود ترفع با بیان اینکه در گذشته اتوبوس های برقی در تهران استفاده می شد، روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا توضیح داد: تکنولوژی آن مدل اتوبوس ها، قدیمی است و تقریبا در دنیا منسوخ شده چراکه برای حرکت به خطوط برق بالاسری وصل بود و تنها در مسیر ویژه ای قابلیت حرکت داشت.
وی ادامه داد: هم اکنون دنیا به سمت اتوبوس های فول الکترونیک رفته که فقط با باطری کار می کند و در این مدل اتوبوس ها این آزادی عمل وجود دارد تا در تمامی خطوط تهران بکار گرفته شود.
به گفته ترفع، طرحی برای خرید چند دستگاه اتوبوس برقی از محل تبصره ۱۹ تهیه کردیم و این طرح را به سازمان برنامه و بودجه ارسال کردیم تا در صورت موافقت آنها، این کار انجام شود.
وی درمورد روند این کار نیز توضیح داد: اگر طرح به تایید سازمان برنامه برسد، مناقصه ای برگزار و با استفاده از توان سرمایه گذاران بخش خصوصی اتوبوس ها را تامین می کنیم و پس از بکارگیری آنها، سرمایه گذار از محل تبصره ۱۹ پول خود را دریافت می کند.
ترفع افزود: چند سرمایه گذار تاکنون تمایل خود را به شرکت در این مناقصه اعلام کرده اند و امیدواریم با همکاری وزارت صمت بتوانیم اتوبوس های برقی را وارد کنیم.
وی در مورد اینکه آیا شرکت های داخلی توان تولید اتوبوس های برقی را دارند، نیز گفت: تلاش هایی در این خصوص انجام شده اما تاکنون اتوبوس برقی تولید داخل نداشته ایم.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران یادآور شد: کشور چین بیشترین تولید اتوبوس برقی را در دنیا دارد و در صورتی که فرآیندی که اشاره کردم درست انجام شود، می توان ار این کشور به سرعت اتوبوس برقی وارد کرد.
بکارگیری ۱۰۰ اتوبوس و مینی بوس نو از اول آذر
ترفع همچنین در پاسخ به این سوال که اتوبوس و مینی بوس های خریداری شده از ایران خودرو چه زمانی در خطوط استفاده می شود، گفت: این اتوبوس ها چند روز پیش رونمایی شد و اکنون کار شماره گذاری آنها، نصب GPS و دستگاه کارت خوان و چسباندن استیکر در حال انجام و قرار است این ۱۰۰ دستگاه در مناطق مختلف تهران بکارگیری شود.
وی ادامه داد: مینی بوس های جدیدی را هم که از ایران خودرو خریدیم قرار است در خطوط کم مسافر و خطوطی که معابر کم‌عرضی دارد، استفاده کنیم.
ترفع خاطرنشان کرد: طبق قرارداد با ایران خودرو ۱۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس دیگر هم به تدریج تا پایان سال به ناوگان تزریق می شود که البته این اتوبوس ها همه از یک مدل و کارخانه است.
این مقام مسئول یادآور شد: یک مناقصه هم به منظور تامین ۸۰ دستگاه اتوبوس ۲ کابین برای تقویت خطوط تندرو برگزار کردیم که یکشنبه هفته آینده پاکت های مناقصه باز می شود و در صورت تامین این ۸۰ دستگاه اتوبوس، وضعیت خطوط تندروی ما بهبود می یابد.
 تهران حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوس دارد.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;