آیا اصلاح قانون نظام مهندسی به مجلس این دوره قد می‌دهد؟

تاسیسات نیوز / مهری بهزادپور: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که طرح اصلاح قانون نظام مهندسی کشور، در کشمکش‌های اختلاف نظر دولت و نظام مهندسی و …. با وجود طرح چندین باره در جلسات علنی و کمیسیون عمران، به عمر نمایندگان این دوره از مجلس قد دهد.
سید ابوالفضل موسوی بیدکی در گفت و گو با خبرنگار تاسیسات نیوز با بیان این مطلب گفت:‌ اصلاح قانون نظام مهندسی پیش از آخرین باری که در سال گذشته در مجلس مطرح و به بحث گذاشته شده بود، باز هم مطرح و روی آن کار شده بود و جلسات مختلفی با حضور اعضای کارگروه مرتبط و اعضای کمیسیون اصلی برگزار و به امور اصلی آن نیز پرداخته شد.
وی افزود :پس از بررسی‌های فراوان و تصویب بسیاری از بخش‌های مورد بحث در این لایحه، دولت با نهایی شدن طرح مخالفت کرد و مجلس نیز در واکنش به این امر درخواست ارائه لایحه جدید از سوی دولت کرد که متاسفانه این امر تا سال گذشته اجرایی نشد.
نماینده مردم یزد در ادامه ضمن تاکید بر اینکه اصلاح قانون نظام مهندسی باید انجام شود گفت: وجود اختلاف سلیقه‌های فراوان بین وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و سازمان نظام مهندسی استان‌ها باعث می‌شود که در مسیر پیش بردن و قطعی کردن این لایحه مشکلاتی ایجاد شود.
به گفته موسوی اختلاف نظرها در حوزه نظارت، برنامه‌ریزی،‌ ساخت و ساز و … است که با وجود مطرح شدن طرح در کمیسیون عمران و جلسات علنی مجلس هنوز ره به جایی نبرده است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه نظامات فنی و اجرایی طرح تصویب شده و حتی گزارش‌های مورد نظر به چاپ نیز رسیده است گفت: مباحث دیگر در جلسات بعدی به نوبت طرح نرسیده یا با اختلاف نظر مواجه شده است.
وی افزود: اولویت قانون نظام ارزش افزوده و … با ارائه طرح دوفوریتی در مجلس ارائه شده است و امیدواریم که در مجلس این دوره با حضور نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد و نهایی شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. مهندس مجری نظام مهندسی بیکار می گوید

    مقررات_ملی
    بزرگترین وظیفه سازمان و هییت مدیره اجرای قوانین و مقررات ملی ساختمان می باشد چرا هنوز بخش مهمی از ان که استفاده از ناظرین کلیه رشته ها بخصوص برق و مکانیک و نقشه برداری در تمامی پروژه های ساختمانی می بلشد را انجام نمی دهید و هر بار شهر داری و ارگانهای دیگر را به عنوان موانع عدم اجرا مطرح میکنند و به دنبال تفاهم نامه های موقتی هستید مگر تفاهم مجریان نبود چه شد یک طرفه اجرایش نکردند تفاهم با اداره برق و اب نیز همینگونه یکطرفه فسخ شد باید کار را اساسی انجام داد اجرای قانون و مقررات ملی تفاهم نامه نیاز ندارد
    برای استفاده از سازنده دارای صلاحیت چه موانعی است چگونه برای کار های بالای ۲۰۰۰ متر به راحتی پول کنترل نقشه و شناسنامه فنی را نقدا از مالک دریافت می کنید ولی برای ثبت قرارداد مجری قبل از معرفی ناظر کاری انجام نمیشود استفاده از کلیه ناطرین و مجریان در ساختمانها به ضرر چه افرادی می باشد که در این راه اقدام موثری انجام نمی دهند

  2. مهندس مجری نظام مهندسی بیکار می گوید

    ✳️ پروانه اشتغال… ظرفیت اشتغال… تعداد کار… سراب اشتغال!!! ✳️

    ✅ به مناسبت انتشار پیش نویس شیوه نامه تعیین ظرفیت اشتغال…

    ✔️ امروز بعد از قریب به ۸ سال عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان به خوبی دریافته ام پروانه اشتغال به کار ابزاری برای اشتغال نیست!!! صرفا سرابی است که تصور کنیم شاغل هستیم!!!
    کار داریم…
    و به واسطه این کار درآمد…

    ✔️ شروع کار…
    بعد از موفقیت در آزمون ورود به حرفه… نائل به دریافت پروانه اشتغال به کار شدم… اعلام شد می توانم سالی هشت هزار… بله درست شنیدید… هشت هزار متر… کار انجام دهم…
    با کلی شوق و ذوق!!! ماشین حساب را برداشتم… هشت هزار ضرب در ………..
    ووو… یوهو…

    ✔️سراب اشتغال…
    ثانیه ها و ساعت ها… روزها و شب ها… هفته ها و ماه ها… از پس هم بیرون آمدند… سال ها گذشت… تا متوجه شدم… از ۸۰۰۰ متر کار سالانه خبری نیست که نیست… حق الزحمه ای هم که می توان دریافت کرد… هر گز معادل حجم وسیع مسئولیت های یک مهندس ساختمان‌نیست!!! به زعم‌اینجانب پروانه اشتغال جز سرابی برای اشتغال نبوده و نیست…
    جالب است ارزش این پروانه اشتغال از پروانه کسب یک دکه آب آلبالو یا آب انار فروشی در کنار یک جاده فرعی کمتر است… این یعنی صاحب دکه آب آلبالو فروشی می تواند با پروانه کسب اش وام بگیرد… ضامن شود تا یک نفر وام بگیرد… یا اینکه کفیل یک‌نفر شود تا بازداشت نشود…
    اما پروانه اشتغال به کار مهندسی که داشته باشی… نه ضمانتی می شود برای خودت و نه برای دیگری… که وام بگیری… و نه حتی به واسطه آن کفیل!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;