آونگان به چرخه تولید بازگشت

 آونگان به عنوان بزرگ‌ترین سازنده دکل‌های انتقال نیرو در خاورمیانه پس از واگذاری به بخش خصوصی در سال ۱۳۸۳ هر روز با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کرد تا اینکه از سال ۱۳۹۰ به طور کامل تعطیل شد اما با پیگیری های مسئولان استان مرکزی و واگذاری به سهامدار جدید، اکنون به چرخه تولید بازگشته است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، آونگان اراک در سال ۱۳۵۲ و در سه کیلومتری شهر اراک با محوریت تولید انواع نبشی و دکل‌های انتقال انرژی تاسیس شد و در زمره شرکت های مادر تخصصی به شمار می رفت.
آونگان که روزی بزرگترین سازنده دکل‌های انتقال نیرو در خاورمیانه بود و بازار صادراتی کشورهای عراق و پاکستان و برخی کشورهای آفریقایی را در اختیار داشت در سال ۱۳۸۳ به دنبال اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی با مبلغ ۱۲۰ میلیارد ریال به صورت اقساط به بخش خصوصی واگذار شد به نحوی که حتی روند واگذاری در مجلس شورای اسلامی به تحقیق و تفحص گذاشته شد و طی ارزیابی‌ها رقم واقعی ارزش آونگان، ۳۶۰ میلیارد تومان اعلام گردید.
این واگذاری؛ آغازی بر مشکلات آونگان و در پیش گرفتن روند نزولی در این شرکت بود، تا اینکه در سال ۱۳۹۰ به مرز ورشکستگی رسید، هرچند این شرکت در سال ۹۲ برای مدتی فعال شد ولی دوباره از کار باز ایستاد.
آونگان چوب واگذاری غلط را خورد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: آونگان اراک که از بدو راه اندازی (۱۳۵۳) تا اوایل دهه ۸۰ به عنوان قطب تولید دکل در کشور و حتی خاورمیانه بود اما در سال ۱۳۸۳ در جریان یک واگذاری نامناسب، این واحد تولیدی توانمند به ورطه رکود و نابودی رفت.
«محمدرضا حاجی پور» افزود: از سال ۱۳۸۳ به بعد شرایط آونگان نسبت به گذشته درخشان و کارنامه ممتاز خود تغییر کرد و هر روز با مشکلی جدید روبرو می شد تا اینکه در سال ۱۳۹۰ این واحد تولیدی با تمام ظرفیت های بی بدیل خود تعطیل شد و نیروهای کاردان و با تجربه آن نیز بیکار شدند و حتی بخشی از نیروهای این واحد تولیدی برای امرار معاش از اراک به دیگر شهرهای کشور مهاجرت کردند.
وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۴ ساماندهی و واگذاری شرکت آونگان به یک سرمایه گذار با اهلیت صنعتی و برخوردار از پشتوانه مالی مطلوب در استان مرکزی کلید خورد و چندین سرمایه گذار نیز برای این مهم اعلام آمادگی کردند اما در هر مرحله موانع و مشکلاتی از قبیل مسائل بانکی، بیمه ای و یا مسائل مرتبط خصوصی سازی مانع از واگذاری این واحد تولیدی می شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: رفته رفته آونگان و ساماندهی این واحد تولیدی و ایجاد اشتغال جدید تا جایی پیش رفت تا اینکه به یک مسئله مهم استانی تبدیل و نماینده ولی فقیه در استان و استاندار مرکزی با جدیت هر چه تمامتر به دنبال احیای این واحد تولیدی بودند و موضوع این واحد تولیدی به عنوان مصوبه نشست های اقتصادی مقاومتی و رونق و رفع موانع تولیدی کشور با حضور مقامات بلندپایه کشوری و استانی مورد بررسی قرار گرفت تا اینکه بهمن ماه سال گذشته به مجتمع خاتم الانبیاء (ص) واگذار شد.
حاجی پور افزود: آونگان بزرگترین سازنده دکل های انتقال نیرو در خاورمیانه بود که بعد از واگذاری به بخش خصوصی در دولت نهم با مشکلات اقتصادی مواجه شد که حل مشکلات این شرکت، به کارگیری کارکنان پیشین این کارخانه و بهره گیری از تمام ظرفیت این کارخانه از مهمترین شروط واگذاری به سهامدار جدید بود که تمام این شرایط از سوی تیم اقتصادی مجتمع خاتم الانبیاء (ص) پذیرفته شد.
وی ادامه داد: رایزنی ها برای انتخاب فردی که از توانمندی لازم و اهلیت صنعتی برخوردار باشد از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت و نیز کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشور و استان همراه با اعطای تسهیلات حمایتی انجام شد که در نهایت این واحد صنعتی بعد از ۲ مرحله مزایده به مجتمع حوزوی خاتم الانبیاء (ص) اراک واگذار شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: سرمایه‌گذار جدید با واگذاری این شرکت به شخصیت حقوقی به مبلغ یک هزار و ۶۰ میلیاردریال، متعهد به احیای خطوط تولید و پرداخت مبلغ و قیمت این واحد صنعتی ظرف مدت پنج سال و به کارگیری کارگران بازنشسته نشده و نیز پرداخت حقوق معوقه کارگران بازنشسته است.
حاجی پور اضافه کرد: اکنون که حدود چند ماه از واگذاری شرکت آونگان می گذرد این شرکت نه تنها کارکنان سابق این واحد تولیدی را به کار گرفته، بلکه بیش از ۲۰۰ فرصت شغلی پایدار را در اراک ایجاد کرده و علاوه بر راه اندازی خطوط تولید گذشته با حمایت از ایده های تولیدی شرکت های دانش بنیان در تولید چند محصول جدید نیز وارد شده و پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک زمینه اشتغال افراد بیشتری در این واحد تولیدی فراهم شود.
وی بیان کرد: شرکت آونگان که بیش از هشت سال در تعطیلی مطلق به سر می برد و بخش عمده ای از دستگاه ها و تجهیزات آن از بین رفته بود و سطوح تمامی کارگاه های این واحد امروز رنگ و بوی تولید به خود گرفته و از ساعات اولیه روز صدای دستگاه ها، تجهیزات و کارگران نوید بخش روزهای خوشی برای آونگان، جوانان اراک و استان مرکزی است.
آونگان‬ مصداق‬ بارز‬ِ‬ رونق تولیدی که قابل لمس است
مدیرعامل جدید آونگان اراک گفت: این واحد تولیدی در بدترین شرایط ممکن به سهامدار جدید واگذار شد به طوری که از آونگان ویرانه ای تحویل مجموعه مدیریتی جدید شد و علاوه بر تخریب فضا و سالن های این واحد تولیدی، قطعات بسیاری از دستگاه ها و عوامل تولید نیز به دلایل نامعلومی موجود نبود و با رایزنی ها و تحمیل هزینه های بسیار برای شرکت توانستیم دستگاه ها را به روز رسانی و فعالیت را آغاز کنیم.
«حسن میرزایی» با بیان اینکه فضای کارگاهی و ساختمان های شرکت به متروکه ای تبدیل شه بود، بیان کرد: علاوه بر ضعف های مدیریتی و ناملایمتی با آونگان نسبت به حفظ این واحد تولیدی به عنوان یک سرمایه ملی و اموال بیت المال اقدام شده و به گفته کارکنان این مجموعه تولیدی، تعدادی از کارگران نیز به دلایل مختلف و به بهانه وصول مطالبات خود به مشکلات این شرکت دامن زده بودند.
وی اضافه کرد: به غیر از قطعات اصلی و تجهیزات متصل به فضای کارگاهی، همه چیز در شرکت مفقود شده بود و طبق اظهارات منابع آگاه، متاسفانه این اتفاق توسط افرادی صورت گرفته که دارایی ها و اموال کارخانه را به جای مطالبات خود به پیمانکاران بیرون از مجموعه تحویل می دادند و آنها نیز یا با به کارگیری از این تجهیزات در حوزه فعالیتی خود پیشرفت چشمگیر داشته اند و یا برخی ابزارها و تجهیزات را با قیمت های چند برابر به متقاضیان مرتبط با صنعت معامله می کردند که همین مساله آونگان را به سمت و سوی رکود و تعطیلی پیش برده است.
مدیرعامل آونگان اراک اظهار داشت: با همه مشکلات، کمبودها و نواقص، تولید دوباره در این مجموعه کلید خورد و علاوه بر به کارگیری تعداد قابل توجهی از کارکنان پیشین آونگان تعداد زیادی نیز نیروی کار جدید در این واحد تولیدی جذب شد و اکنون رونق تولید در آونگان مشهود است.
مددجویانی که به جای تحمل حبس پشت میله های زندان، در آونگان اشتغال دارند
میرزایی اضافه کرد: ۱۵ نفر از مددجویان ندامتگاه اراک نیز با هدف تامین مخارج خانواده های آنها و همچنین انجام وظیفه اجتماعی آونگان در بخش فضای سبز شرکت به کار گیری شده اند و مطابق قانون به این افراد حقوق و مزایا تعلق می گیرد.
مدیر عامل آونگان گفت: در طول سال هایی که آونگان تعطیل بود چندین بار شرکت به مزایده گذاشته شده بود و هیچکس اقدام به خرید آن نکرد و اکنون سهامدار جدید وارد میدان شده و مدیریت و کارکنان جدید نیز با تمام توان در راستای تولید گام برداشته اند اما این واحد تولیدی بدون توجه به اظهار نظرها در راستای ایجاد اشتغال و رونق تولید حرکت می کند و خوشبختانه طبق تعهدات اجتماعی و اخلاقی خود به استان از نیمه دوم بهمن ماه سال گذشته تاکنون موفق به جذب ۲۰۰ نفر نیروی متخصص و فنی شده ایم و تا سررسید یک سالگی احیای آونگان، ۳۶۵ نیرو در آونگان مشغول به کار خواهند شد.
مدیرعامل شرکت آونگان اراک اظهار داشت: وجود نیروی انسانی ارزان و ماهر در کشور، وجود انرژی ارزان و فراوان، برخورداری از دانش فنی و تکنولوژی لازم، برخورداری از مواد اولیه خام، برخورداری از امکانات زیرساختی همچون زمین و مواردی از این قبیل فرصت های مطلوبی است که شاید در هر منطقه یا کشور موجود نباشد اما در کشور ما این فرصت های ارزشمند وجود دارد و باید از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.
میرزایی ادامه داد: در صنعت آونگان به وفور به آهن نیاز است و استان از معادن استخراج آهن مطلوبی برخوردار است ولی مدیریت ضعیف در این مجموعه تولیدی و در این صنعت سبب عدم توجه به رونق صنایع به خصوص صنعت دکل سازی در استان شده است که انتظار می رود مسئولان نسبت به حل این مشکل و تامین مواد اولیه برای آونگان اقدامات موثر انجام دهد.
وی گفت: فعالیت در مجموعه آونگان به این روش نیست که مدیر در بدو ورود به استان به دنبال اقامت در هتل پنج ستاره و دریافت حقوق بالا باشد، مجموعه مدیریت این شرکت با کمترین امکانات پا به پای کارگران کار می کنند و آونگان ثابت می کند که اگر مدیریت سالم و نیروها جهادی باشند، می شود صنعت را حتی در شرایط بحرانی اداره کرد.
مدیرعامل آونگان اراک اظهار داشت: به کارگیری از نیروهای قدیمی آونگان و بهره مندی از توانمندی های تخصصی آنها ملاک جذب نیرو بوده که با استخراج بیوگرافی کارکنان و کارگران قبلی آونگان و نیز تحقیق در خصوص مطالبات آنها مشخص شد بیش از ۵۰ درصد نیروهای شاغل در آونگان گرفتار آسیب های اجتماعی شده اند و با متلاشی شدن خانواده ها، مشکلات اجتماعی بسیاری گریبانگیر جامعه شده است در حالی که آنها می توانستند نقش موثری در راه اندازی و احیای این واحد تولیدی داشته باشند، بنابراین تمامی این افراد جذب شرکت شدند و اکنون نیز در فرآیند تولید این مجموعه نقش آفرینی می کنند.
میرزایی با بیان اینکه علاوه بر تولیدات گذشته آونگان حمایت از ایده های تجاری دانشجویان و جوانان استان نیز در دستور کار این واحد تولیدی قرار گرفته بیان کرد: ساخت اسکوتر که توسط جوانان خلاق استان مرکزی است یکی از این ایده های تجاری و اقتصادی است که طراحی و ساخت قطعات آن در آونگان صورت گرفته به تولید یک نمونه آزمایشی رسیده است که برای سرعت ۴۰ کیلومتر و ظرفیت ۲۰۰ کیلوگرم وزن به زودی در خط تولید انبوه قرار خواهد گرفت و مدل های پیشرفته آن نیز در حال طراحی برای ساخت می باشد.
وی افزود: ساخت لوله های آلیاژی دو جداره فشار قوی برای خروجی چاه های نفت با تلاش و تکنولوژی نیروهای فعلی آونگان در حال انجام است که با دریافت پروانه بهره برداری و استفاده از دانش نیروهای جوان و اعتماد به آن به تولید آزمایشی رسیده است و با یک پنجم قیمت خرید از کشورهای آمریکا و ژاپن که صرفاً تولید کننده این لوله ها در دنیا هستند، آماده ساخت در آونگان می باشد و در مرحله قرارداد با قرارگاه خاتم و شرکت نفت قرار گرفته است.
میرزایی افزود: هم اکنون برای دریافت مجوزهای صادراتی و دریافت کد بورس برای تامین مواد اولیه به همکاری و مساعدت دستگاه ها نیاز است که با وجود مکاتبات با دستگاه های مختلف استان بعد از حدود پنج ماه همچنان این مشکلات آونگان مرتفع نشده است.
وی بیان کرد: علاوه بر توجه ویژه به بخش تولید و راه اندازی سالن های تولیدی مختلف آونگان، نسبت به تعمیرات اساسی و تجهیز مسجد، ساماندهی فضای سبز، هرس درختان، غرس درخت، چمن کاری، گل کاری، ساخت آب نما، زیبا سازی درب ورودی و معابر این واحد تولیدی نیز اقدامات موثری انجام شده و عم اکنون ۱۵ نیروی انسانی تنها وظیفه رسیدگی به فضای سبز آونگان را بر عهده دارند.
مدیرعامل شرکت آونگان اضافه کرد: آشپزخانه و رستوران این واحد تولیدی نیز با انجام تعمیرات اساسی و تامین مدرنترین تجهیزات و لوازم به ظرفیت قابل توجهی رسیده و در هر وعده غذایی امکان طبخ سه هزار پرس غذا در آن وجود دارد و علاوه بر ارائه خدمات به کارکنان شرکت به دریافت سفارش طرخ غذا به بیرون شرکت نیز خدمات رسانی می کند.
ارتباط با کشورهای همسایه برای امکان سنجی حضور در بازارهای خارجی / ‏‬ انعقاد قرارداد با عراق
یکی از مدیران آونگان اراک گفت: این واحد تولیدی که در گذشته به عنوان نبض تولید فلزات سنگین خاورمیانه مطرح بود در سال ۸۳ با واگذاری بدون ضابطه به ورطه رکود و در نهایت تعطیلی کشیده شد و از سال ۸۸ تا بهمن ماه سال گذشته به طور رسمی تعطیل شد.
«براتی» افزود: شرکت آونگان ۹ سال رکود و تعطیلی را تجربه کرد تا اینکه با پیگیری های نماینده ولی فقیه در استان و استاندار مرکزی بهمن ماه سال گذشته به مجتمع حوزوی خاتم الانبیاء واگذار شد و بعد از یک تولید آزمایشی، اواخر اسفندماه تولید در این واحد آغاز شد و اردیبهشت ماه امسال به میزان تولید گذشته بازگشت.
وی ادامه داد: اکنون تولید در تمامی واحدها و سالن های شرکت آونگان جریان دارد و تولید نبشی، تیر، تولیدات مونتاژ، گالوانیزه، تیرهای مشبک و مدور و برج های انتقال نیروی شهری و بین شهری بخشی از تولیدات این واحد تولیدی محسوب می شود.
این مدیر شرکت آونگان اضافه کرد: اکنون ۲ قرارداد ساخت برج های انتقال نیرو با کشور عراق در آونگان معقد شده و واحد بازرگانی شرکت نیز تلاش می کند که با دیگر کشورهای همسایه کشورمان وارد مراودات اقتصادی شود.
مواد اولیه مورد نیاز آونگان از داخل تامین می شود
مدیر تولید کارخانه آونگان اراک نیز گفت: این واحد تولیدی از سال ۱۳۵۳ برای تامین دکل های انتقال نیرو کشور و منطقه راه اندازی شد و هر ساله روند روبه رشد مطلوبی را نیز داشت تا اینکه بعد از واگذاری به بخش خصوصی دچار مشکلات بسیاری شد و در سال ۱۳۹۱ این واحد تولیدی اعلام ورشکستگی کرد و و در اختیار دادگستری استان قرار گرفت.
«هاشمی» افزود: با واگذاری این شرکت به مجتمع حوزوی خاتم الانبیاء (ص) در بهمن ماه سال گذشته عملیات تعمیرات شرکت در کوتاهترین زمان ممکن انجام شد و از روزهای نخست تولید دوباره در این واحد به جریان افتاد و اکنون حدود ۲۰۰ نیروی انسانی در این مجموعه فعالیت می کنند.
وی اظهار داشت: تمامی دستگاه و تجهیزات آونگان به دلایل مختلف غیرقابل استفاده بود که با تلاش مدیریت تمامی این تجهیزات به روزرسانی شد.
سرپرست واحد دکل سازی آونگان نیز گفت: این واحد تولیدی از اوایل خردادماه امسال بعد از انجام تعمیرات اساسی به بهره برداری رسید و هم اکنون ۴۰ نفر نیروی انسانی در این مجموعه فعالیت می کنند و تولیدات روزانه این واحد نیز بیش از ۲۵ تن ارزیابی می شود.
«فرشید عباسی» افزود: ۷۰ درصد مواد اولیه واحد دکل سازی از داخل شرکت تامین می شود و مابقی نیز از استان و یا دیگر نقاط مختلف کشور تامین می شود.
سرپرست واحد نورد آونگان اراک نیز گفت: ظرفیت تولید روزانه این واحد تولیدی بیش از ۲۰۰ تن است که اکنون روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن تولید می شود.
«فردین عباسی» افزود: در صورت حمایت مسئولان به خصوص در تامین مواد اولیه می توان تولید این واحد را به میزان قابل توجهی افزایش و زمینه اشتغال هر چه بیشتر جوانان شهر اراک را در این واحد فراهم کرد.
کارگران آواره ای که با تولید آونگان به سنگر جهاد اقتصادی بازگشتند
یکی از کارکنان قدیمی شرکت آونگان گفت: در طول حدود ۱۰ سالی که این واحد تولیدی تعطیل بود در سخت ترین شرایط ممکن به سر می بردم و برای امرار معاش مجبور به مهاجرت به یکی از شهرهای همجوار استان شدم و در آن شهر به فعالیت هایی همچون کارگری روزمزد و دستفروشی روی آورده بودم.
وی که خواست نامش فاش نشود اضافه کرد: اگر چه با این فعالیت ها می توانستم تنها بخشی از نیازهای خانواده را تامین کنم اما اجاره خانه و هزینه های درمان و در مجموع زندگی در شهر غریب مشکلات بسیاری را بر من تحمیل کرده بود که زندگی من را به پرتگاهی رسانده بود که در طول ۴۰ سال زندگی آن را تجربه نکرده بودم.
این کارگر با تجربه شرکت آونگان اضافه کرد: در حالی که در شهر غریب و در قعر مشکلات خانوادگی دست و پا می زدم یک روز از منزل پدرم در اراک با من تماس گرفتند که شرکت آونگان من را دعوت به کار کرده و بدون فوت وقت خود را به اراک و آونگان رساندم و دعوت مدیریت را پذیرفتم و بعد از هشت سال دوری از آونگان در این مجموعه ای که جوانی ام را در آن سپری کرده بودم، دوباره مشغول به کار شدم.
وی افزود: مشکلات خانوادگی ام نیز رفته رفته مرتفع شد و به اراک مهاجرت کرده و در یکی از محله های اراک خانه ای اجاره کرده و زندگی می کنم و شکر گزار خداوند هستم که دوباره فرصتی شد تا بتوانم آبرومندانه در زادگاهم فعالیت کنم.
شرکت آونگان بزرگترین سازنده دکل های انتقال نیرو در خاورمیانه بود که بعد از واگذاری به بخش خصوصی با مشکلات اقتصادی مواجه شد.
واحد صنعتی آونگان با تولید انواع نبشی و دکل های انتقال انرژی از کارخانه های با سابقه اراک بود که درسال ۱۳۸۳ به بخش خصوصی واگذار شد.
آونگان در زمره نخستین واحدهایی بود که در قالب اصل ۴۴ واگذار شد اما بعد از واگذاری با تنگناهایی مواجه شد.
بیش از ۲۸۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند.
منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;