آلودگی هوا نتیجه تصمیماتی است که به موقع اتخاذ نشد

پس از آنکه در برنامه سوم توسعه، افزایش نسبی قیمت حامل‌ها مورد توجه قرار گرفت، این برنامه‌ریزی به خوبی در حال پیشرفت بود که متاسفانه با تصویب طرح تثبیت قیمت‌ها در مجلس هفتم این روند متوقف شد. به عنوان مثال دولت در سال گذشته، نسبت به افزایش قیمت بنزین اقدام کرد؛ اما آیا در سال آینده افزایش قیمتی در بنزین خواهیم داشت؟ مساله این است که موضوعات اقتصادی موضوعاتی نیستند که به حال خود رها شوند. نتیجه تصمیماتی که به موقع گرفته نشود بعدا با هزینه‌های سنگین‌تری ظاهر خواهد شد. مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها و آلودگی

تاسیسات نیوز: در میانه سخنان ضد و نقیض مسئولان از مازوت‌سوزی نیروگاه‌های تولید برق و برخی صنایع، شاخص آلودگی هوای تهران در حال افزایش است و تداوم این آلودگی وارد سومین هفته خود شده است؛ مه نسبتاً غلیظی فراز خیابان‌های پایتخت را پوشانده و جان پایتخت‌نشینان را تهدید می‌کند. از یک سو، معاون سازمان محیط زیست برای جلوگیری از ادامه استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های تهران به دادستانی نامه می‌نویسد، در مقابل وزارت نیرو ادعا می‌کند که نیروگاه‌های تهران مازوت نمی‌سوزانند. در همین احوال، وزیر نفت و رئیس سازمان محیط زیست در قامت پاسخ به انتقادات برآمده و گفتند «چاره‌ای جز مصرف مازوت نداریم.»
عضو کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران اما بر این باور است که مازوت‌سوزی و متعاقب آن آلودگی هوا، معلول بوده و نتیجه تصمیماتی است که به موقع اتخاذ نشده است.
حمیدرضا صالحی گفت: مصرف گاز در بخش خانگی از مرز۶۰۰ میلیون مترمکعب عبور کرده که این میزان مصرف، بیش از میزان کل مصرف اروپا است و تامین‌کنندگان گاز با توجه به اینکه اولویت با بخش خانگی است، بخشی از گاز موردنیاز را از سوخت صنایع و نیروگاه‌ها تامین می‌کنند و برخی نیروگاه‌ها با وجود اینکه در این فصل سال مصرف برق پایین است، ظاهراً به سوخت‌های دیگر از جمله مازوت روی آورده‌اند. این مساله، منجر به افزایش آلودگی هوا شده و سلامت شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است؛ اما سیاستگذاران در دولت و مجلس و سایر نهاد‌ها باید به این مساله توجه کنند که کشور به چه دلیل در این موقعیت قرار گرفته است؟
او ادامه داد: اگر خاطرتان باشد حتی مصرف بنزین نیز به مرز ۱۵۰ میلیون متر مکعب رسید که اگر دولت دست به سیاست‌های بازدارنده نمی‌زد، شاید مصرف این حامل انرژی فراتر از این ارقام رفته بود. در واقع وقتی مسایل اقتصادی در سیاستگذاری مورد توجه قرار نمی‌گیرد، نتیجه آن می‌شود که مثلاً میزان تولید گاز تکافوی رشد مصرف را نمی‌دهد.
او با بیان اینکه دولت با افزایش قیمت برق در تابستان، درصدد کاهش مصرف در این فصل سال برآمده است، ادامه داد: در مورد مصرف گاز نیز دولت باید نسبت به اجرای چنین سیاستی اقدام کند. البته این یک موضوع ملی است و همه باید نسبت به آن احساس تعهد کنند؛ یعنی اگر سازمان محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت نفت و دادستانی بخواهند، موضوع آلودگی هوا را به یکدیگر حواله دهند، مشکلی حل نمی‌شود. مردم انتظار دارند مسئولان به طور ریشه‌ای این مساله را حل کرده و از تکرار آن در سال‌های بعد جلوگیری کنند.
 صالحی ادامه داد: پس از آنکه در برنامه سوم توسعه، افزایش نسبی قیمت حامل‌ها مورد توجه قرار گرفت، این برنامه‌ریزی به خوبی در حال پیشرفت بود که متاسفانه با تصویب طرح تثبیت قیمت‌ها در مجلس هفتم این روند متوقف شد. به عنوان مثال دولت در سال گذشته، نسبت به افزایش قیمت بنزین اقدام کرد؛ اما آیا در سال آینده افزایش قیمتی در بنزین خواهیم داشت؟ مساله این است که موضوعات اقتصادی موضوعاتی نیستند که به حال خود رها شوند. نتیجه تصمیماتی که به موقع گرفته نشود بعدا با هزینه‌های سنگین‌تری ظاهر خواهد شد. مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها و آلودگی هوا نیز معلول بوده و نتیجه تصمیماتی است که باید در وقت مناسب اتخاذ می‌شد و نشد.
 او با بیان اینکه «بسیاری از پالایشگاه‌ها باید در برنامه بهینه‌سازی قرار می‌گرفت» توضیح داد: بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها که قرار بود به بهینه‌سازی پالایشگاه منجر شود، متوقف شده است. این موضوع نشان می‌دهد وقتی پالایشگاه‌ها به موقع به‌روز و بهینه نشود، افزایش تولید مازوت نیز اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در واقع، هرچه پالایشگاه پیشرفته‌تر باشد، تولید مازوت آن کمتر بوده و هر چه پالایشگاه قدیمی‌تر باشد، مازوت بیشتری تولید می‌کند. البته باید بگویم که تولید مازوت در پالایشگاه‌ها رو به افزایش است، به این دلیل که ما نتوانسته‌ایم بسیاری از پالایشگاه‌هایمان را به‌روز کنیم. یکی از مهم‌ترین دلایل این عدم به‌روزرسانی نیز تحریم‌هاست به این دلیل که تامین مالی از خارج متوقف شده و نرخ سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی منفی است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;