حفظ درآمد و کاهش هزینه‌های شهری با انرژی‌های تجدیدپذیر

امیرحسین شاهپوری/ تاسیسات نیوز
طبق آمارهای منتشر شده سالانه هزینه‌های اقتصادی آلودگی هوا برای شهری مانند تهران بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است که این مقدار معادل با بودجه شهرداری تهران است.
متاسفانه امروزه آلودگی هوا به یکی از مشکلات و معضلات اصلی شهرهای بزرگ و پرجمعیت در کشور تبدیل شده است و گفته می‌شود در ایران سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می دهند. طبق آمارهای منتشر شده سالانه هزینه‌های اقتصادی آلودگی هوا برای شهری مانند تهران بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است که این مقدار معادل با بودجه شهرداری تهران است و  هر روز تعطیلی این شهر بر اثر آلودگی هوا، ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت که متاسفانه این آمار هر سال رو به افزایش است و تاثیرات اقتصادی این معظل می تواند در آینده نزدیک به شدت رشد اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
از دیدگاه برخی اقتصاددانان باید برای مطالعه تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی علاوه بر شاخص‌های معمول، هزینه های محیط زیستی را هم در نظر گرفت زیرا مشکلات زیست محیطی می تواند تاثیرات بسیار مهمی بر اقتصاد مردم و یک کشور بگذارد.
هر چند در حال حاضر بیش از ۲۰ سازمان و نهاد دولتی و غیر دولتی پیگیر مبحث آلودگی هوا هستند اما شهرداری ها می توانند تاثیر بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوای شهرها داشته باشند.
شهرداری ها به عنوان یک نهاد محلی و مهم در مدیریت و سیاستگذاری شهری می‌توانند با استفاده از انرژی های تجدید پذیر به جای سوخت های فسیلی علاوه بر تامین نیاز خود، فرهنگ سازی و استفاده مردمی از این انرژی های پاک را در شهرها فراگیر کنند.
شهرداری کلان شهری مانند اصفهان سالانه ۹۰ هزار مگاوات برق برای سیستم های آبرسانی، آب نماها، نورپردازی و … مصرف می کند، تنها در شهر اصفهان ۴۳ هزار پایه روشنایی وجود دارد و در صورتی که انرژی این چراغ ها از انرژی خورشیدی تامین شود کاهش آلودگی و کاهش هزینه چشمگیری اتفاق خواهد افتاد.
همچنین در صورتی که شهرداری ها ناوگان حمل و نقل درون شهری را با وسایل نقلیه برقی جایگزین و بستر عمومی استفاده شهروندان به منظور بهره مندی از این تجهیزات را فراهم کنند، بدون شک آلودگی‌های شهری کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد. استفاده از انرژی خورشید به منظور تامین برق چراغ های راهنمایی و رانندگی یا ساخت ایستگاه‌های شارژ و حتی تامین برق دوربین های کنترل ترافیک و … از جمله مواردی است که به راحتی می تواند در دستور کار شهرداری‌ها قرار گیرد.
 البته شهرداری ها در سال‌های اخیر گام‌های خوبی در راستای استفاده از انرژی خورشیدی برداشته اند که از جمله آن می توان به نصب آبگرمکن‌های خورشیدی روی سقف سرویس بهداشتی های عمومی اشاره کرد یا بر اساس ابلاغ معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در همه ساختمان های ۶ تا ١٠ طبقه و با زیربنای حداکثر ۵۰۰۰ متر و ساختمان های بیش از ١٠ طبقه و با متراژ بیش از ۵۰۰۰ متر ملزم به نصب آبگرمکن های خورشیدی است که این امر می‌تواند در سال‌های آینده تاثیرات خوبی را در بر داشته باشد
 لازم به ذکر است فرهنگ سازی که شهرداری ها در راستای انرژی خورشیدی انجام می دهند علاوه بر آن که می تواند سبب کاهش آلودگی هوا شود در اقتصاد خانوارها نیز تاثیر بسزایی دارد، بدون شک در نظر گرفتن اقتصاد خانوارها تاثیر بسزایی در  توسعه اقتصاد شهری و اقتصاد شهرداریها خواهد داشت با ایجاد فرهنگ سازی عمومی و در نظر گرفتن اقتصاد شهری وکسب درآمد  خانوارها از انرژی تجدید پذیر درآمدهای شهرداری ها نیز تاثیر خوبی خواهد پذیرفت
منبع ایمنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;