آشنایی با پمپ و انواع آن

پمپ آب وسیله‌ای برای انتقال آب و یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین ماشین آلات است که در سبک‌های متنوعی وجود دارد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز،به طور کلی، دو نوع عمده پمپ آب وجود دارد: پمپ آب الکتریکی و پمپ‌های آب گازی. پمپ آب الکتریکی یک راه حل عالی برای استفاده در محیط داخلی است. شما به راحتی می‌توانید آنها را به یک پریز برق متصل کنید. از سوی دیگر، پمپ‌های آب گازی در برنامه‌های کاربردی وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا ممکن است آنها را در مکان‌های ساختمانی یا مزارع به کار گرفته می‌شوند. موتورهای آنها قوی‌تر هستند و قادر به انتقال آب به میزان ۷۵۰ گالن آب در دقیقه می‌باشند.
برخی از استفاده از پمپ‌های آب عبارتند از:
ساختمان‌ها – برای پمپاژ تأمین آب از جمله سیستم‌های پنوماتیک استفاده می‌شود و همچنین جایی که مکش آسان نیست.
افزایش فشار – یک پمپ تقویت کننده برای افزایش فشار ناشی از خط مصرف استفاده می‌شود.
چاه‌ها – در سیستم‌های تأمین آب خانگی استفاده می‌شود.
سیستم حفاظت آتش – اطمینان حاصل می‌کند که منبع آب مداوم در دسترس است.
گردش آب داغ – مورد استفاده برای انتقال آب در یک سیستم بسته که سر کمینه مورد نیاز است.
پمپ‌های پمپاژ – پمپ آب افقی یا عمودی استفاده می‌شود که در آن سوئیچ اتوماتیک توسط شناور کنترل می‌شود.
دسته بندی پمپ‌های آب
در دسته بندی کلی پمپ‌های آب دو نوع پمپ آب وجود دارد: پمپ‌های آب خانگی و پمپ‌های آب کشاورزی وجود دارد: پمپ‌های آب خانگی برای رساندن آب برای اهداف خانگی استفاده می‌شود. آنها آب را به خانه‌ها می‌دهند. این پمپ‌ها کم قدرت تر هستند و آب را با فشار کمتری انتقال می‌دهند.
انواع پمپ آب خانگی
پمپ‌های تقویت کننده پمپ‌های کمکی هستند که برای افزایش یا حفظ فشار در یک سیستم آب آشامیدنی استفاده می‌شوند. آنها اغلب در سیستم‌هایی استفاده می‌شوند که تقاضای متناقض برای آب وجود دارد. هنگامی که تقاضا کم است، پمپ تقویت کننده در حالت آماده به کار قرار می‌گیرد. هنگامی که تقاضا بالا است، پمپ تقویت کننده فعال می‌شود و فشار آب لازم برای پاسخگویی به تقاضای افزایش یافته را حفظ می‌کند.
سیستم‌های تقویت کننده فشار معمولاً شامل یک یا چند پمپ، مخازن و دستگاه‌های کنترل است. آنها برای حفظ فشار آب کافی در مناطق کم فشار، سازه‌های نیمه بلند، ساختمان‌های بلند و ساختمان‌هایی که اختلاف زیادی در تقاضای آب دارند، طراحی شده اند. سیستم‌های تقویت کننده فشار هنگامی که میزان استفاده از آب افزایش می‌یابد و یا فشار آب پایین‌تر از سطح قابل قبول عمل می‌کند.
پمپ‌های دورانی در سیستم‌های لوله کشی برای انتقال مایعات خاص، گاز مایع و آب آشامیدنی استفاده می‌شود. پمپ‌های دورانی عموماً گریز از مرکز هستند اما همچنین شامل پمپ‌های توربینی نیز هستند.
نگاهی به پمپ کفکش و ویژگی‌های آن
پمپ‌های کفکش به طور کامل زیر آب قرار دارند و دارای موتور پنهان هستند. بیشتر آنها در چاه‌ها و چاه‌های حفاری استفاده می‌شود. یک پمپ کفکش با تبدیل انرژی چرخشی به انرژی جنبشی به انرژی فشار، آب را به سطح هل می‌دهد. این کار توسط آبی که به داخل پمپ وارد می‌شود انجام می‌شود: در ابتدا با ورود به جایی که چرخش پروانه‌ی، آب را از طریق پخش کننده فشار می‌دهد و از آنجا آب به سطح می‌رود.
مزیت اصلی برای یک پمپ کفکش این است که آنها هرگز پر نمی‌شوند چرا که به طور کامل در آب فرو رفته اند. پمپ‌های کفکش نیز بسیار کارآمد هستند، زیرا آنها واقعاً مجبور نیستند آب زیادی را به پمپ منتقل کنند. فشار آب، آب را به پمپ منتقل می‌کند، بنابراین مقدار زیادی از انرژی پمپ صرفه جویی می‌شود.
همچنین برخی از پمپ‌های کفکش به راحتی می‌توانند مواد جامد را اداره کنند، در حالی که برخی از آنها فقط برای مایعات مفید هستند. پمپ‌های کفکش بسیار آرام و بی صدا هستند، زیرا آنها زیر آب هستند.
منبع خبرگزاری مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;