آشنایی با دعوایی شایع به نام الزام به اخذ «گواهی پایان کار»

گواهی پایان کار، یکی از مهمترین مدارکی است که یک ساختمان دارد و در آن کاربری ملک مشخص می‎شود. گواهی پایان کار سندی است که پس از پایان کلیه عملیات ساختمانی براساس تقاضای مالک یا وکیل قانونی آن توسط شهرداری و با توجه به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر می‌شود. گواهی پایان کار باید به تایید کلیه ناظران ساختمانی برسد که پس از صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط سازمان نظام مهندسی در شهرداری صادر می‌شود.
به گزاش تاسییسات نیوز، اخذ پروانه ساختمانی، اولین قدم در راه ساخت یک ساختمان به حساب می‌آید. فرد مالک می‎تواند خود به تنهایی یا با مشارکت سازنده، اقدام به ساخت‎وساز و احداث آپارتمان کنند که در ابتدا باید پروانه ساختمانی گرفته شود.
پس از اتمام عملیات ساختمانی، در صورتی که ساختمان مورد تایید شهرداری باشد و مواردی همچون خلافی یا بدهی نداشته باشید، شهرداری یا سازمان متولی امر، مدرکی با نام «گواهی پایان کار» به شما می دهد. این مدرک پایان عملیات ساختمانی را تایید می‎کند.
به گزارش «تابناک»؛ گواهی پایان کار، یکی از مهمترین مدارکی است که یک ساختمان دارد و در آن کاربری ملک مشخص می‎شود. گواهی پایان کار سندی است که پس از پایان کلیه عملیات ساختمانی براساس تقاضای مالک یا وکیل قانونی آن توسط شهرداری و با توجه به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر می‌شود. گواهی پایان کار باید به تایید کلیه ناظران ساختمانی برسد که پس از صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط سازمان نظام مهندسی در شهرداری صادر می‌شود.
البته این را نیز به خاطر داشته باشید که کارشناسان دفتر فنی و شهرداری باید از ساختمان تمام‌شده شما بازدید کنند، زیرا به مدارک بازدید و تایید نظر آنان هم نیاز دارید. بعد از اینکه مدارک پایان کار را ارائه کردید، باید منتظر نظر کارشناس باشید. اگر ملک خلافی نداشته باشد، کار زیادی نمی‌ماند. در این میان، اگر رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ مبنی بر جریمه باشد، به مالک جریمه تعلق می‌گیرد و اگر مالک جریمه را پرداخت کند، عملیات تمدید پروانه ساختمان یا اخذ گواهی پایان کار ساختمان مالک انجام می‌شود. اما اگر جریمه را پرداخت نکند، پرونده به کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ ارجاع و رأی تخریب از سوی کمیسیون صادر می‌شود.
مزایای الزام به اخذ پایان کار توسط وکیل
الزام به اخذ پایان کار توسط وکیل، مزایایی دارد، از جمله اینکه مدت زمانی که فرد ملزم به گرفتن گواهی پایان کار می‎شود، کمتر است؛ نیازی به حضور خریدار در دادگاه و مراحل رسیدگی نخواهد بود؛ وکیل می‎تواند خسارتی را که در قرارداد پیش‎بینی شده است، سریعا از فروشنده مطالبه کند؛ در صورتی که ملک در رهن باشد، وکیل می‎تواند فک رهن آن را از فروشنده بخواهد. همچنین در صورتی که فروشنده حاضر به گرفتن گواهی پایان کار نشود، وکیل خریدار می‎تواند او را ملزم و در نتیجه خسارت وارده را مطالبه کند.
اخذ گواهی پایان کار با مالک است یا سازنده؟
برای دریافت گواهی پایان کار ساختمان ابتدا تشکیل پرونده لازم است که مدارک آن شامل اصل و تصویر سند، اصل شناسنامه، پرداخت فیش عوارض نوسازی سال جاری و حضور مالک یا مالکان یا وکیل قانونی با وکالت‌نامه معتبر و گزارش روز مرحله‌ای توسط مهندس ناظر است که پس از این مرحله وارد کردن گزارش بازدید مهندس ناظر ضروری است. معمولا گرفتن پایان کار با سازنده است. در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که آیا می‎توان چکی را که بابت ضمانت از فروشنده به دلیل عدم اخذ پایان کار اخذ شده است، برگشت زد؟ در پاسخ باید گفت، در صورتی که در قرارداد مهلتی برای اخذ پایان کار ذکر نشده باشد، می‎توان به عرف مراجعه کرد که در این خصوص مثلا یک سال زمان خواهد برد و شما می‎توانید به دلیل عدم ایفای تعهد در خصوص چک اقدام و مطالبه ضرر و زیان کنید.
دریافت پایان کار با وجود توقیف به دلیل بدهی ممکن است؟
پرسش دیگری که مطرح می‎شود، این که در صورتی که یک واحد ساختمان به دلیل بدهی توقیف شده باشد، آیا می‎توان پایان کار گرفت؟ پاسخ این پرسش مثبت است و باید گفت، حتما نیاز نیست که ملک آزاد باشد و در صورتی که توقیف هم شده باشد، می‎توانید پایان کار دریافت کنید. پرداخت هزینه‎های مربوط به گرفتن سند و پایان کار، معمولا بر عهده سازنده خواهد بود، ولی سازنده و مالک می‎توانند به نحو دیگری نیز در این خصوص توافق کنند.
دریافت نکردن گواهی پایان کار در تاریخ مقرر
در صورتی که سازنده تعهدات قیدشده در قرارداد را به هر نحوی انجام ندهد، مالک می‎تواند الزام وی را از طریق مراجع قضایی بخواهد و خسارت تاخیر در ایفای تعهد را نیز مطالبه کند.
فروش یکی از واحد‌ها قبل از دریافت گواهی پایان کار
قبل از گرفتن گواهی پایان کار می‎توان یکی از واحد‌ها را فروخت. ولی باید از جانب فروشنده مهلت مناسبی برای تنظیم پایان کار و سند قید شده و برای مدت بیشتر از آن ضرر و زیان در نظر گرفته شود.
ویژگی‎های گواهی پایان کار
گواهی پایان کار باید به تایید کلیه ناظران ساختمانی برسد که پس از صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط سازمان نظام مهندسی در شهرداری صادر می‎شود. این پرسش نیز مطرح می‎شود که اگر مالک جریمه مربوط به ماده ۱۰۰ را پرداخت نکند، چه خواهد شد؟ در پاسخ باید گفت در این صورت، حکم تخریب از سوی شهرداری به مالک ابلاغ می‌شود و اگر ظرف دو ماه قلع بنا صورت نگیرد، شهرداری رأساً اقدام و هزینه‌ها را از مالک دریافت می‌کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;