آسانبر یا آسانمرگ؟

توجه به ایمنی آسانسورها ضروریست

شبنم قبادی‌نیا: آسانسور یا آسانبر یکی از پرمصرف‌‌ترین ابزار جابه‌جایی در زندگی مدرن است که بیشترین میزان مصرف را در جابه‌جایی افراد در طول شبانه روز و در طبقات مختلف یک ساختمان برعهده دارد.
 به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، اگرچه از این سیستم‌ها، البته نه به شکل پیشرفته امروز آن، در گذشته‌های دور هم وجود داشته اما مصرف فراگیر آن پس از شکل‌گیری شهرهای مدرن که ساختمان‌ها و سازه‌های چند طبقه در آن‌ها شکل گرفته بیشتر شده است. فراگیرشدن این سیستم‌ها هم آشنایی بیشتر افراد را می طلبد؛ زیرا این وسیله به ظاهر رام و امن می‌تواند در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی خسارت جانی و مالی بسیاری را به دنبال داشته باشد.

 

به آسانسور‌ها قبل از خراب شدن توجه کنید
اغلب بهره‌کشی از یک سیستم تا لحظه خرابی آن ادامه دارد یعنی تا زمانی که صدای آه و ناله یک سیستم به گوش نرسد سرویس ادواری و رسیدگی به آن را پشت گوش می‌اندازند. این موضوع باعث می‌شود تا هم خسارت جبران ناپذیر به آسانسور وارد شود و هم آسیب‌های جانی را برای مصرف‌کنندگان آن به دنبال داشته‌ باشد به همین دلیل توجه به نگهداری این سیستم‌ها امری ضروریست و باید نکاتی را مانند بازرسی مستمر و دوره‌ای، سرویس کردن آسانسورها و تعمیرات پیشگیرانه همواره در نظر داشت.
توجه به ظرفیت آسانسورها
زمان در دنیای امروز مهم شده و این گونه است که اکثر افراد همیشه عجله دارند تا به جایی و یا به کاری برسند. این باعث شده تا در بیشتر کشورهای درحال‌توسعه افراد توجه زیادی به ظرفیت آسانسورها نداشته باشند. مثلا اگر حداکثر ظرفیت یک آسانسور ۴ نفر است به خاطر مهم بودن وقتشان یا هر دلیل دیگری چند نفر خارج از ظرفیت هم در یک جابه‌جایی وارد آسانسور می‌شوند که این کار هم قاتل جان آسانسور است و یا گاهی هم قاتل جان خودشان!
درباره ظرفیت آسانسورها نکته دیگر این است که باید ظرفیت آسانسور نصب شده در ساختمان با میزان مصرف و جابه‌جایی‌ها در تناسب باشد مثلا باید ظرفیت آسانسور در یک ساختمان کم‌جمعیت با بیمارستان و یا یک هتل متفاوت باشد. توجه به این موضوع هم باعث صرفه‌جویی در زمان مسافران می‌شود و هم تجربه یک سفر کوتاه ایمن را، در طبقات، برای مسافر به دنبال خواهد داشت.
انواع حوادث در داخل یک آسانسور
حوادث در داخل یک آسانسور به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد اما در واقع بهتر است بگوییم که این حوادث اتفاق نمی‌افتد بلکه نتیجه بی توجهی به نکات ایمنی است که از قبل بایستی به آنها توجه کرد. در زیر می‌توان به حوادث در آسانسورها و دلایل وقوع آن ها اشاره کرد.
محبوس شدن، گیرکردن آسانسور، گیرکردن اعضای بدن در قسمت بالای کابین آسانسور، سقوط افراد در داخل چاهک یا روی کابین آسانسور و آتش‌سوزی و برق گرفتگی از حوادثی است که در یک آسانسور ناایمن ایجاد می‌شود. دلیل این حوادث هم می‌تواند عواملی مانند: قطع برق شهر و نبود ژنراتور در ساختمان و عدم تجهیز آسانسور به سیستم black out، سوار شدن بیش از حد ظرفیت و پاراشوت‌کردن آسانسور، عدم سرویس و نگهداری، خریداری آسانسورهای ارزان قیمت و نامرغوب در مورد اول، یا خارج شدن اتاقک از ریل راهنما، گیرپاچ کردن گیربکس موتور، جمع شدن سیم فولادی روی کابین آسانسور، پاراشوت کردن، فرسودگی و خوردگی در مورد دوم باشد و یا خطای تعمیرکار آسانسور در هنگام تعمیرات در آسانسورهای تک درب و مکانیکی (قدیمی) و آسانسورهایی که فاقد چشم الکترونیک هستند در مورد سوم؛ پاره شدن کابل ها به دلایل مختلف و خطای تعمیرکار در مورد چهارم و فرسودگی و غیر استاندارد بودن سیستم برق رسانی آسانسور،‌ خطای تعمیرکار در برقراری اتصالات برقی و حریق‎های عمدی در مورد پنجم باشد.
توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد می‌تواند در کاهش خسارت‌های مالی و جانی در مصرف آسانسورها بکاهد و مانع از صرف هزینه‌هایی شود که شامل پول، زمان و حوصله افراد است.
 
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;