گفتگو با رئیس اتحادیه آسانسور

آسانسور چند؟
حداقل نرخ آسانسور ۵ نفره در بازار ۷۵ میلیون و میانگین قیمت‌های آسانسورهای هیدرولیک، ۱۲۰ میلیون تومان است.
به‌طور تقریبی چیزی حدود هزار و ۶۵۰ واحد صنفی زیر نظر اتحادیه آسانسور و تولیدکنندگان و تعمیرکنندگان وسایل الکترومکانیکی تهران فعالیت می‌کنند.
علی‌اکبر ایلخانی ضمن بیان این مطلب افزود: رکود بخش ساختمان باعث شده است که حدود ۸۰ درصد تولیدی‌ها به‌قول‌معروف بخوابند.
البته بعد از آنکه رهبر معظم انقلاب، سال را تحت عنوان حمایت از تولید ایرانی نام‌گذاری کردند و دولت، سیاست‌های حمایتی در پیش گرفت، وضعیت کمی بهتر شد ولی درمجموع چند سالی است که بازار این صنف، راکد است.
بعضی قطعات را خودمان می‌سازیم
ایلخانی در رابطه با میزان تولید آسانسور در داخل کشور گفت: آسانسور به‌طور کامل و یکجا، تولید نمی‌شود. بعضی از قطعات در داخل تولید می‌شود و بعضی قسمت‌ها هم وارد می‌شود.
هیچ تولیدکننده‌ای پک آسانسور را به‌طور کامل نمی‌سازند. فلان شرکت در آسانسور را تولید می‌کند، آن‌یکی اتاقک می‌سازد، دیگری موتور آسانسور را تولید می‌کند، یکی ریل می‌سازد و الی‌آخر.
انتقال پک کامل از ۸ یا ۹ طبقه ساختمان کار بسیار سختی است و از طرف دیگر الان در این زمینه سختگیری زیادی می‌شود.
خریداران هم با شرکت قرارداد می‌بندند نه با تولیدکنندگان. خریدار بسته به بودجه‌ای که می‌خواهد صرف کند سفارش خود را به شرکت می‌دهد و شرکت هم قطعات را خریداری و سرهم‌بندی می‌کند.
۴۰ درصد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود
وی در رابطه با تولید قیمت‌های مختلف آسانسور تصریح گفت: شرکت‌های موتورساز خوبی داریم.
شرکت بهران روزانه ۳۰ موتور آسانسور می‌سازد. البته این میزان تولید، کافی نیست. ۴۰ درصد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و بقیه وارد می‌شود.
البته اگر همه قطعات آسانسور را در نظر بگیریم باید بگویم که ۹۰ درصد اقلام، تولید داخل است. البته در زمینه ریل هم ۲ یا ۳ کارخانه داریم و تولید داخلی، جوابگوی نیاز داخلی نیست.
ایلخانی در بخش بعدی سخنان خود گفت: کمبود قطعه این صنف را با مشکل مواجه کرده است. بعضی از قطعات هنوز از گمرک ترخیص نشده بود که الان به‌تدریج وارد می‌شوند و ما هم پیگیر این مسئله بودیم و هستیم.
قیمت آسانسور
وی در رابطه با نرخ آسانسور در بازار اظهار کرد: قیمت‌ها بسته به سیستم و جنسی که کار می‌شود فرق می‌کند. نرخ معمولی با هیدرولیک فرق دارد. به‌عنوان‌مثال نرخ آسانسور کامل ۵ نفره چیزی حدود ۷۵ میلیون است.
همین نوع آسانسور اگر از نوع هیدرولیک باشد ۱۲۰ میلیون تومان هزینه دارد. این حداقل و میانگین نرخ است وگرنه همان‌طور که گفتم نرخ نهایی بسته به بسیاری عوامل دیگر، نوسان زیادی خواهد داشت.
منبع گسترش نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;