کنفرانس مدیریت و مهندسی سیلاب

 

به گزارش تاسیسات نیوز، وزارت نیرو پنجمین کنفرانس مدیریت و مهندسی سیلاب را در تاریخ 22 و 23 آبان در محل ساختمان مرکزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزارمی کند.

 

رویارویی با بحران‌های محیط شهری یکی از موضوعاتی است که بیشتر شهرها با آن روبرو هستند ویژگی‌ها و شرایط حاکم بر فضای شهری و تراکم سرمایه‌گذاری‌های محیطی، توجه به برنامه‌ریزی مناسب پیرامون مصونیت شهرها را ضروری ساخته است سیل به‌عنوان یکی از بلایا، سالانه حدود 90 میلیون نفر در بیش از 196 کشور در معرض خطر آن قرار دارند.


حدود یکصد و هفتاد نفر بوسیله سیل‌هایی که در کل دنیا در حدود سال‌های 2000- 1970 اتفاق افتاده است کشته شده اند. سیلاب خطری است که مردم بسیاری از کشورها با آن مواجه بوده و در کل سیطره جهان به‌عنوان یکی از شدیدترین بلاها در میان 15 نوع از بلایای طبیعی شناخته شده است.

 

با گسترش و توسعه روز افزون شهرها و افزایش دامنه فعالیت‌های شهری، حریم رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراهه‌هایی که از داخل محدوده شهرها، به‌ویژه شهرهای بزرگ و کلان شهرها عبور می‌کنند همواره در معرض خطر تغییر و تحول‌های غیر مهندسی و غیر فنی قرار دارد.


خطرات و خسارات ناشی از چنین تغییراتی در هنگام بارندگی‌های وسیع و وقوع سیل بسیار زیاد بوده و موجب ایجاد صدمات گاه جبران‌ناپذیری به تاسیسات شهری و مسکونی و جان و مال شهروندانی می‌شود که به نحوی با این آبراهه ها ارتباط دارند.

 

کشور ایران جزء 10 کشور اول دنیا به لحاظ تنوع و حجم وسیع خسارات ناشی از وقوع حوادث قهری بوده که سالیانه بخش بزرگی از سرانه تولید ناخالص ملی صرف بازسازی و بازتوانی خسارات ناشی از وقوع حوادث قهری می‌گردد.

 

از مهمترین حوادث قهری در کشور سیل می‌باشد که بدلیل شرایط خاص جغرافیائی کشور در اغلب نقاط با بروز ناپایداری‌های جوی با مشکلات سیل روبرو می‌باشد.

 

بنابر گزارش رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور 350 شهر ایران در معرض خطر سیل قرار دارند. از آنجاییکه بروز این پدیده مخرب در شهرهای کشور همه‌ساله موجب ایجاد صدمات گاه جبران ناپذیری به تأسیسات شهری، راه‌ها، منازل، اراضی زراعی، باغات، تلفات انسانی و … می‌شود، برگزاری سمینارها و همایش‌های علمی به منظور هم‌اندیشی و تبادل دانش متخصصین عرصه‌های هیدرولوژی، هیدرولیکی، مهندسی رودخانه، اقلیم‌شناسی، شهرسازی، مدیریت شهری، مدیریت بحران و بیمه و…، به منظور ایجاد الگوی بهینه برای پیشگیری، مدیریت حین بحران، جبران خسارات وارده، امری مفید و اثرگذار به نظر می‌رسد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;