وظایف کسب و کارها در کنترل اثرات تغییر آب و هوا چیست؟

گزارش سابرینگ که ماه گذشته از سوی انجمن بین‌المللی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل منتشر شد، یک شوک عمومی بود. محتوای این گزارش حکایت از این داشت که تا سال ۲۰۳۰ دمای زمین ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد نسبت به دوران قبل از صنعتی شدن افزایش می‌یابد که اثرات مخربی به همراه خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، اگر قرار است ما پیشرفتی در زمینه تغییرات آب و هوایی داشته باشیم، باید نگاهی به مشاغل سراسر جهان بیاندازیم. حدود ۱۰۰ شرکت به‌طور مستقیم مسئول انتشارات گاز CO2 هستند و بقیه شرکت‌ها در بخش‌های خدمات و حمل و نقل به‌صورت غیرمستقیم در انتشار گاز کربن دخالت دارند.
اما خبر خوب اینکه بسیاری از پیشگامان مشاغل می‌دانند که تغییر آب و هوا حقیقتاً یک تهدید واقعی است و بسیاری این مساله را در تصمیمات حرفه‌ای خود در اولویت قرار می‌دهند.
۳ راهکاری که صاحبان مشاغل باید برای برون‌رفت از این بحران در نظر داشته باشند
۱) مبارزه با تغییر آب‌وهوا به عنوان بخشی از شغل
اعضای هیات مدیره بسیاری از شرکت‌ها خطرات اقلیمی را در مفروضات و برنامه‌های کاری خود لحاظ کرده‌اند. برای بعضی مشاغل، این به معنای ایجاد تغییرات در زنجیره‌های تولیدشان است که انتشار گاز CO2 را کاهش می‌دهد. به‌عنوان مثال، شرکت وال مارت برای کاهش یک میلیارد تن دی اکسید کربن از زنجیره تامین خود برنامه‌ریزی کرده است.
برای شرکت‌های دیگر، این کار به معنای تغییر در تامین انرژی خود از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است. گوگل و فیس بوک نمونه‌های خوبی از این برنامه هستند. این شرکت‌ها متعهد به خرید ۱۰۰% نیازهای انرژی خود از منابع تجدیدپذیر هستند.
۲) برنامه‌ریزی برای مالیات کربن
بسیاری از شرکت‌های چندملیتی بزرگ، منابعی را برای کاهش خسارات یا قرار گرفتن در معرض خطرات اقلیمی یا سازگاری با محیط‌های متغیر اختصاص می‌دهند. این شرکت‌ها کارهای زیادی انجام می‌دهند چون نیاز به قطعیت مستمر و نیز برنامه‌های میدانی دارند چراکه بسیاری از دولت‌ها انتشار کربن در ۲۰ سال آینده را محدود و بعضاً ممنوع اعلام کرده‌اند.
بیش از شرکت بزرگ صنعتی – از جمله جنرال موتورز، مت لایف، اکسلون، AT&T، جانسون & جانسون، پروکتر و گامبل، پپسی کولا، یونیلوور، شل، BP و توتال – سال گذشته موافقت خود از برنامه شورای مدیریت آب و هوا را اعلام کرده‌اند. این برنامه قیمت ملی کربن به میزان ۴۰ دلار در هر تن در سال اول تعیین می‌کند که هر سال هم افزایش می یابد. درآمد ناشی از حق کربن به عنوان یارانه به خانواده‌های آمریکایی برگردانده می‌شود. جامعه مشاغل در کل می‌تواند و باید از این طرح حمایت کنند.
۳) حرکت به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر
تجدیدپذیرها اکنون بزرگ‌ترین بازارهای انرژی و صنایعی همچون حمل و نقل را مختل می‌کنند. تکنولوژی‌های جدید، به صاحبان خانه و مشاغل کوچک، گزینه‌هایی را ارایه می‌دهد که می‌توانند با تولید برق، هزینه سوخت‌های خود را به صفر برسانند. اقتصاد جهانی اکنون به دنبال کاهش قیمت، تولید انرژی پاک و ارزان برای همه است.
حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر سازگار با محیط‌زیست اثرات کلیدی به همراه خواهد داشت. شرکت‌هایی همچون پپسی و کوکاکولا تاثیر تغییرات آب‌وهوایی روی زنجیره تولید خود را شاهد بوده‌اند از این رو، حرکت به سمت تجدیدپذیرها را در اولویت‌های برنامه خود قرار داده‌اند. در واقع، تجدیدپذیرها راهی مناسب برای بهبود کارایی وکاهش هزینه‌های انرژی محسوب می‌شود. برنامه ها تجدیدپذیرها را به عنوان راهی برای یافتن و بهبود کارایی ها و کاهش هزینه های انرژی دنبال می‌کنند.
اما آیا حرکت به سمت تجدیدپذیرها آنقدر سریع است که بتواند اثرات منفی تغییرات آب و هوا را مهار و یا خنثی کند؟ انرژی‌های تجدیدپذیر باید با بالاترین سرعت خود جایگزین انرژی‌های فعلی شود و نهادهای مسئول نیز باید چشم‌انداز ۱۵ ساله‌ای را برای جایگزین شدن خودروهای الکتریکی به جای خودروهای درون‌سوز تعیین کنند.

ترجمه: مهندس نیره شمشیری

منبع edition.cnn.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;