چالش های اعتبار برای شورای مرکزی نظام مهندسی

در شرایطی که تمامی بخش های اقتصادی کشور با مشکلات و چالش های متعددی دست و پنجه نرم می کنند، جامعه مهندسان نیز تحت تاثیر این شرایط و همچنین رکود ساخت و ساز، در وضعیت معیشتی مناسبی به سر نمی برند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در این بین به عقیده مسئولان نظام مهندسی، ساماندهی این مسئله اقدام بسیار دشواری است؛ یعنی از یک سو توجه به کیفیت ساخت و سازها الزامی است و از سوی دیگر این موضوع با دستمزدی که مهندسان دریافت می کنند، در تناقض قرار دارد و ناخواسته موجب افت خدمات مهندسی و درنهایت کاهش کیفیت ساختمان ها می شود.
اصلاح تعرفه خدمات مهندسی، بزرگترین مطالبه مهندسان
در همین راستا رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان با بیان اینکه مهمترین رویکرد این سازمان در دوره هشتم، اصلاح تعرفه خدمات مهندسی است گفت: به روزرسانی تعرفه خدمات مهندسی، بزرگترین مطالبه جامعه مهندسی استان گلستان و سایر استان های کشور است.
حسین ویزواری بیان کرد: در شرایط جنگ اقتصادی که در آن قرار داریم و همچنین با این تلاطم بازار ارز و بالا رفتن قیمت ها در همه زمینه ها، انتظار جامعه مهندسی این است که مانند بقیه صنوف و حرفه ها، نرخ خدمات مهندسی نیز به روز شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر تعرفه خدمات مهندسی در اکثر استان ها بر اساس مصوبه شورای مرکزی و محاسبه هزینه های ساخت و ساز در اسفند سال ۹۵ است و حتی در بسیاری از استان ها، کمیته چهارنفره، تعرفه خدمات مهندسی را با قیمت هایی به مراتب پایین تر نسبت به مصوبه شورای مرکزی، به آنها ابلاغ کرده است. به طور نمونه در استان گلستان تعرفه خدمات مهندسی بسیار زیر قیمت است.
ویزواری با بیان اینکه اکنون با وجود این مسائل و با گذشت حدود دو سال هنوز این تعرفه ها اصلاح نشده است، عنوان کرد: علیرغم پیگیری این امر از طریق شورای مرکزی به در بسته خورده ایم و همچنین هنوز از سوی وزارتخانه نیز جواب مثبتی برای به روز کردن قیمت خدمات مهندسی نگرفته ایم.
این مسئول با تاکید بر اینکه این مسائل به طور مستقیم با معیشت مهندسان ما سر و کار دارد، یادآور شد: بی توجهی به این مهم، طبیعتا ناخواسته روی کیفیت خدمات مهندسی نیز تاثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل اصلاح تعرفه خدمات مهندسی اولویت اول جامعه مهندسی و کشور است.
وی در پاسخ به اینکه آیا در شرایط کنونی بازار مسکن کشش این افزایش تعرفه خدمات مهندسی را دارد گفت: این موضوع ربطی به کشش بازار مسکن ندارد، بلکه خواسته طبیعی جامعه مهندسان است که بعد از دوسال، تعرفه خدمات مهندسی در حرفه آنها به روز شود. همانطور که دیگر صنوف از نظر دستمزدها به روز شده اند، اما مهندسان هنوز با قیمت های سال ۹۶ کار می کنند.
ویزواری ادامه داد: متاسفانه هیچ مرجعی در این زمینه اقدام لازم را انجام نداده و علیرغم انتظارات بسیاری که از شورای مرکزی در این رابطه داشتیم، با گذشت ۹ ماه از سال هنوز اقدام خاصی در این بخش انجام نداده و از طرف وزارتخانه نیز پاسخ مثبتی دریافت نکرده ایم.
دود عملکرد ضعیف شورا به چشم جامعه مهندسی می رود
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان همچنین درباره وضعیت فعلی شورای مرکزی نظام مهندسی گفت: شورای مرکزی تاکنون در چنین جایگاهی قرار نداشته و اکنون، در پایین ترین نقطه اعتباری خود از بدو تاسیس تا به امروز قرار دارد.
وی با بیان اینکه نمی گوییم در بروز این اتفاق چه کسی مقصر است، ادامه داد: اما به هر حال انتظار می رفت که شورای مرکزی با پیگیری های جدی، از هر راهی که به صلاح بود، به اهداف مورد نظر خود برسد؛ اما متاسفانه این اهداف حاصل نشد و امروز دود آن به چشم جامعه مهندسی می رود.
ویزواری با تاکید بر اینکه مهندسان بزرگترین متضرران شرایط کنونی شورای مرکزی هستند، اقدام وزیر راه و شهرسازی در این زمینه را بجا ارزیابی کرد و افزود: وقتی شورای مرکزی نمی تواند یک جلسه تشکیل دهد و تعداد جلسات آن به حد نصاب نمی رسد، باید فکر اساسی در این خصوص اندیشیده شود.
وی بیان کرد: ما نیاز به شورایی داریم که از طریق تعامل با وزارت راه و شهرسازی، پیگیر قانون و مقررات و تحقق حقوق مهندسان و مالکان باشد و از طریق یک تعامل مناسب، امور را جلو ببرد، چرا که قفل شدن امور اصلا صحیح نیست.
اجرای قانون؛ عدالت در ارجاع کار و اعتمادسازی
همچنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان چهار محال و بختیاری گفت: ما در دوره هشتم در سازمان نظام مهندسی سه هدف مهم را پیگیری می کنیم.
مهران کوهی کمالی تشریح کرد: به طور کلی اجرای قانون نظام مهندسی، عدالت در ارجاع کار و همچنین پر کردن شکاف بی اعتمادی بین مهندسان و سازمان نظام مهندسی، جزو اهدافی است که در این دوره پیگیری می کنیم.
وی در ادامه به مشکلات و مسائلی اشاره کرد که سازمان نظام مهندسی با آنها رو به رو است و گفت: رکود مسکن و بیکاری در بین مهندسان از جمله چالش های عمده ما است.
با این حال برنامه ریزی برای رفع رکود مسکن فعلا در اختیار ما نیست و در آن بخش هایی که برعهده ماست، سیاست های تشویقی را پیش بینی می کنیم.
کوهی ادامه داد: همچنین مذاکره با بخش های دیگری را که نیاز به استفاده از تخصص مهندسان دارند، در دستور کار قرار داده ایم و درآمدزایی در این بخش را دنبال می کنیم.
این مسئول درعین حال با انتقاد از وضعیت کنونی شورای مرکزی به دلیل تعلیق وضعیت رییس این شورا خاطرنشان کرد: این گونه مسائل جایگاه سازمان نظام مهندسی را پایین می آورد.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;