رسوب بیش از هزار ساختمان‌ نیمه‌کاره در کشور

یک کارشناس حوزه مسکن بابیان اینکه کشور مملو از پروژه‌های نیمه‌تمام است، گفت: با توجه به آمارهای اخیر بیش از هزار ساختمان‌ نیمه‌کاره در کشور طی ۴۰ سال اخیر وجود دارد که تکمیل این ساختمان‌ها جدای از حفظ سرمایه‌های ملی می‌تواند در تعدیل قیمت‌های مسکن نیز مؤثر باشد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، حسین احمد اوغلی با بیان مطلب فوق گفت: احتکار مسکن در کشور به دو شکل رخ می‌دهد. شکل اول خانه‌های خالی است که مالکان از عرضه آن‌ها به بازار خودداری می‌کنند و شکل دوم مربوط به ساختمان‌های نیمه‌کاره‌ای می‌شود که سازندگان آن‌ها با ورود به دوره رکود، سرعت ساخت‌وساز را کاهش می‌دهند.
همین امر سبب می‌شود تعداد پروژه‌های ساختمانی نیمه‌تمام و حجم سرمایه‌گذاری در این بخش کشور افزایش پیدا کند. نکته حائز اهمیت این است که پیشینه قدیمی‌ترین پروژه‌های ساختمانی رها شده در شهر به ۴۰ سال پیش در سال‌های ۱۳۵۳ برمی‌گردد.
وی بابیان اینکه عوامل متعددی در خصوص به وجود آمدن ساختمان‌های نیمه‌کاره مؤثر هستند، عنوان کرد: از ابتدای سال ۹۵ تاکنون قیمت مصالح ساختمانی همراه با تورم عمومی با رشد قابل‌توجهی روبرو شده است.
گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت خرید مصالح ساختمانی برای سازنده‌ها در پایتخت طی سه ماه نخستین سال جاری نشان می‌دهد، رشد شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در شهر تهران طی فصل بهار سال جاری نسبت به دو سال ۹۵ و ۹۶ رشد داشته است.
به گفته این کارشناس اگرچه رشد این شاخص در سال ۹۶ معادل ۱۲ درصد و در سال ۹۵ معادل ۶٫۶ درصد نسبت به سال قبل از آن ثبت‌شده است، اما رشد شاخص کل قیمت نهادهای مسکونی در سه ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته معادل ۲۷٫۳ درصد بوده است.
اوغلی با بیان اینکه رشد قیمت ۳۰ درصدی مصالح ساختمانی در عرض چند ماه رقم کوچک محسوب نمی‌شود گفت: با بررسی روند رشد شاخص قیمت مصالح ساختمانی در گروه سیمان، بتن، شن و ماسه می‌توانیم ببینیم در فصل بهار این کالای پایه‌ای حدود ۲۲۷٫۹ و گروه گچ حدود ۲۲۵٫۸ بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل با رشد فزاینده‌ای روبرو شده است.
وی افزود: همچنین بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران شاخص گروه انواع بلوک سفالی و آجر حدود ۱۹۵٫۴، گروه ایزوگام، قیرگونی و آسفالت حدود ۲۶۳٫۷ و گروه نقاشی ساختمان حدود ۳۰۹٫۵ بوده که این سه مورد نیز نسبت به فصل مشابه سال قبل رشد داشته‌اند.
احمد اوغلی گفت: جدای از قیمت مصالح ساختمانی نبود و عدم عرضه تسهیلات بانکی با نرخ سود منطقی برای سازندگان، عدم‌حمایت شهرداری و سازمان نظام‌مهندسی، افزایش تعرفه‌های جانبی تکمیل ساختمانی باعث شد، بخش عمده‌ای از ساخت واحدهای مسکونی به تعویق دربیاید.
وی بابیان اینکه برخی از کارشناسان معتقدند، اخذ عوارض تعلیق از ساختمان‌های نیمه می‌تواند راهکار حیاتی کاهش ساختمان‌های نیمه‌کاره باشد، گفت: تنها راهکار حل این معضل کاهش قیمت مصالح ساختمانی و تعرفه‌های مرتبط با ساخت‌وساز است.
احمد اوغلی گفت: درست است که روند صعودی تعداد این ساختمان‌ها در سطح شهر تهران بر‌خلاف توسعه مدیریت شهری و تقویت نظام نظارتی است. اما برای حل این معضل باید اتاق فکری متشکل از چند بخش سازندگان صاحب صلاحیت، تولیدکنندگان مصالح ساختمانی، ارائه‌دهندگان تعرفه‌های نظارت، ارائه‌دهندگان مجوزهای آب و برق و غیره ایجاد شود و با همفکری این معضل رفع‌ورجوع شود.
وی گفت: تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره، ارائه مسکن بدون حضور دلالان به دست مصرف‌کنندگان و نظارت بر قیمت‌های لحاظ شده می‌تواند قیمت نهایی مسکن را کاهش دهد.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;