سلب مسئولیت کنترل نقشه از نظام مهندسی، به ضرر مهندسان و مردم است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان با انتقاد از اینکه مسئولیت کنترل نقشه را از سازمان نظام مهندسی گرفته اند، اما نهاد مسئول برای این منظور معرفی نشده است، گفت: کلیات اصلاحات انجام شده در سازمان های نظام مهندسی به ضرر مهندسان و مردم بوده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، حسین ویزواری با بیان این مطلب اظهار کرد: شاید بخشی از این اصلاحات ازجمله حذف تعارض منافع که توسط وزارت راه و شهرسازی در سازمان های انجام شد، اقدام مثبتی بود؛ اما کلیات قضیه به این صورت نبوده و به ضرر مهندسان و مردم تمام شده است.
وی در این راستا تشریح کرد: در حال حاضر کنترل نقشه ها را از سازمان های نظام مهندسی ساختمان گرفته اند و گفته اند که شهرداری ها باید این مسئولیت را برعهده بگیرند. این در حالی است که هیچ شهرداری حداقل در سطح استان گلستان این مهم را انجام نمی دهد.
ویزواری با بیان اینکه قبلا حداقل سازمان نظام مهندسی کنترل نقشه ها و بررسی های لازم را در این زمینه انجام می داد، اما اکنون دیگر هیچ نهادی متولی این امر نیست، یادآور شد: از همین رو لازم است به صراحت عنوان کنم که کیفیت ساخت و سازها در استان گلستان پایین آمده و بخشی از این افت کیفیت، ممیز این قضیه است.
سلب مسئولیت از نظام مهندسی، پاک کردن صورت مسئله است
وی با اشاره به اینکه پیش از این یک سیستم و روال مشخصی در این حوزه در سازمان های نظام مهندسی در حال انجام بود، ادامه داد: وزیر سابق راه و شهرسازی اصلاحاتی را در این سازمان ها شروع کرد؛ در حالی که برای انجام این اصلاحات نباید تمامی دستاوردهای قدیمی از بین برده می شد و اجرایی شدن این اصلاحات باید مرحله به مرحله بررسی می شد.
این مسئول تاکید کرد: اگر قرار است که کنترل نقشه ها در شهرداری ها انجام شود، این امر ابتدا باید در این سازمان شروع و اجرایی شود و راهکارها و برنامه ریزی های لازم نیز در این زمینه صورت گیرد؛ نه به این صورت که سازمان نظام مهندسی را با آن سوابق و برنامه ریزی هایی که در این زمینه داشته، ازاین قضیه منفک کنند و پس از آن هم هیچ نهادی مسئولیت کنترل نقشه ها را قبول نکند.
ویزواری با بیان اینکه دود این قضیه به چشم مردم می رود، ادامه داد: ما منکر وجود ضعف ها، بروکراسی اداری و مشکلات در سازمان های نظام مهندسی نیستیم، اما نباید در این بین صورت مسئله را پاک کنیم. بلکه باید راهکار درست ارائه دهیم و مشخص شود که اگر سازمان نظام مهندسی قرار است این مسئولیت را عهده دار نباشد، پس کدام نهاد آن را بر عهده می گیرد.
وی تاکید کرد: بنابراین ابتدا باید اجازه دهند تا شهرداری راهکاری برای پذیرش این مسئولیت پیدا کند و بعد این وظیفه را به شهرداری منتقل کنند.
مالکان، ناظران را با نازل ترین قیمت ها انتخاب می کنند
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان در عین حال با انتقاد از بخشنامه لغو سیستم ارجاع نظارت تصریح کرد: به دنبال لغو این سیستم، در حال حاضر مالکان با ناظران رابطه مالی دارند. در چنین فرآیندی، مالک یا کارفرما خودشان مهندسان ناظر را با کمترین دستمزدها و با نازل ترین قیمت ها انتخاب می کنند و در این شرایط صرفا یک بازاری برای دلال ها به وجود آورده اند.
وی با تاکید بر اینکه در این فرآیند صرفا دلالی و امضافروشی رواج پیدا کرده است، بیان کرد: این مسائل اصلا قابل پسند نیست و اگرچه تلاش وزارت راه و شهرسازی بر مبنای اصلاح رویکرد ها بود؛ اما امروز می بینیم که همه دستاوردهای قبلی سازمان نظام مهندسی را نیز خراب کرده اند.
ویزواری با یادآوری اینکه اگر قرار است اصلاحاتی انجام شود، ابتدا باید راهکار درست آن پیش بینی شود، ادامه داد: با اصرار بر تعطیل شدن دستاوردهای قبلی، بدون اینکه جایگزینی برای آنها معرفی نشود، راه به جایی نخواهیم برد.
منبع صدای مهندسی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;