بدون نظام بازرسی، استاندارد ملی بتن اجرا نمی شود

رئیس مرکز تحقیقات بتن گفت: نبود نظام بازرسی و کنترل سبب شده است عده ای از سال ۱۳۹۴ نگذارند استاندارد ملی ۶۰۴۴ تولید بتن اجرا شود.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، «مصطفی احمدوند» با اعلام این خبر افزود: بیش از ۲۲ سال طول کشید تا استاندارد تولید بتن با هفت نظام شن، ماسه، سیمان،‌ آ‌ب، مواد مورد نیاز و مصالح بتنی آماده شود اما این استاندارد تاکنون در کشور اجرا نشده است.
وی گفت: طبق استاندارد ۶۰۴۴ که در سال ۱۳۹۴ قانونی شد، برای تولید هر متر مکعب بتن آماده باید ۴۰۰ کیلوگرم سیمان و ۱۵۰ لیتر آب استفاده شود و اگر میزان آب بیشتر و سیمان آن کمتر شود بتن مقاومت خود را از دست می دهد؛ بویژه اینکه رعایت نکردن این استانداردها بیشتر در زمان وقوع زلزله خود را نمایان می کند.
رئیس مرکز تحقیقات بتن بیان کرد: ۳۰ درصد ساخت و سازها در کشور بتنی و بقیه فولادی یا با سایر مصالح ساختمانی است.
وی با طرح این پرسش که «به راستی متولی واقعی اجرای استاندارد های ملی و نظام بازرسی کنترل کیفیت تولید بتن و ساخت ساز بتنی در کشور کیست؟» گفت: در صورتی که بتن در کشور با رعایت الزامات و استانداردهای ملی تولید شود، شاهد کاهش خسارت های زلزله های جانی و مالی در کشور خواهیم بود.
احمدوند از مجلس شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی، سازمان ملی استاندارد ایران، شهرداری ها و سازمان مدیریت بحران کشور درخواست کرد زمینه اجرای استاندارد ۶۰۴۴ تولید بتن آماده را فراهم کنند.

** ظرفیت تولید سیمان کشور ۹۰ میلیون تن است
احمدوند اعلام کرد: اکنون ظرفیت تولید سیمان در کشور به حدود ۹۰ میلیون تن رسیده است.
وی گفت: با این میزان سیمان می تواند در سال تا ۱۴۰ میلیون تن بتن آماده تولید کرد.
رئیس مرکز تحقیقات بتن افزود: برای حفظ کیفیت بتن، حمل آن با کامیون های میکسر بسیار مهم است؛ زیرا باید آ‌ب و سیمان داخل میکسر با ‌۳۰۰ دور در ۹۰ دقیقه بچرخد تا یک بتن با‌ دوام‌ و استاندارد تولید شود.

** تولید بتن بی کیفیت، کم فروشی و خیانت است
این مسوول یادآوری کرد: یک مترمکعب بتن ۲۴۰۰ کیلو وزن د‌ارد و یک کامیون می‌تواند هفت مترمکعب بتن حمل کند ا‌ما متاسفانه بر‌خی واحدهای تولیدکننده با‌ افزایش آب و کاهش سیمان در تولید بتن بی کیفیت نقش مهمی دارند و این نوعی کم فروشی و خیانت به مردم محسوب می شود.
وی گفت: ممکن است رعایت استانداردها هزینه های ساخت و ساز را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دهد اما در کاهش خسارت زلزله و سایر بلایای طبیعی بسیار تاثیرگذار است.
رئیس مرکز تحقیقات بتن فرهنگ سازی اجرای قوانین و مقررات و استانداردها در کشور از دوران مدرسه را ضروری دانست.
وی از برگزاری بیست و یکمین همایش سالیانه انجمن بین المللی بتن و کنفرانس ملی آب، بتن و زلزله در روزهای پنجم و ششم دی ماه در تهران خبر داد.
به گفته وی، «قرار است در این همایش راهکارهای اجرای این استاندارد ملی ایران در حوزه ساخت و ساز با حضور کارشناسان این بخش بررسی شود».

منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;