ارتقای امنیت با توسعه تجدیدپذیرها

توسعه تجدیدپذیرها در مناطق محروم، نه تنها موجب محرومیت‌زدایی و ایجاد پدافند غیرعامل می‌شود، بلکه جایگزین مناسبی برای اشتغال کشاورزان در مناطق روستایی است، زیرا موجب التیام‌بخشی به بحران آبی موجود در کشور شده و حتی با توجه به این‌که ایجاد اشتغال در این مناطق می‌تواند از تخلیه روستاهای مرزی جلوگیری کند بلکه به بهبود مسائل امنیتی کشور نیز کمک می‌کند.
به گزارش ایسنا، پیمان تقی‌پور – مدیرکل دفتر تدوین و تسهیل مقررات سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، امروز، سه‌شنبه، در نشست تخصصی با موضوع نقش و پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر در توسعه مناطق محروم و روستایی کشور، با بیان این‌که در سال‌های اخیر خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به‌صورت ۲۰ ساله و با قیمت‌های مصوب، موجب جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به این حوزه شده است، اظهار کرد: برای مثال، اجرای طرح برکت آفتاب در خراسان رضوی و با حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) موجب شد  که سامانه‌های خورشیدی برای مددجویان این کمیته احداث شود و این مددجویان مالک نیروگاه خورشیدی شده و برق تولیدی خود را به وزارت نیرو بفروشند و درآمد کسب کنند.
وی با تاکید بر این‌که کمیته امداد موفق به ایجاد ۲۴۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر کوچک مقیاس در مناطق محروم و قشر بسیار ضعیف جامعه شده است، افزود: یکی از مشکلاتی که در مسیر توسعه تجدیدپذیر پیش آمد، این بود که عوارض برق که در قانون بودجه با هدف توسعه تجدیدپذیر و بهینه‌سازی شبکه روستایی در نظر گرفته شده بود، به‌صورت کامل و منظم در اختیار تجدیدپذیرها قرار داده نشد و موجب تاخیر در پرداخت‌ها شد.
او اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به توسعه ایجاد شده در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر با کمبود بودجه روبه‌رو هستیم و از این رو نیاز است علاوه بر عوارض برق، سهمی از بودجه‌هایی که برای توسعه مناطق محروم و ایجاد اشتغال به هر یک از استان‌ها اختصاص می‌یابد نیز برای خرید برق تجدیدپذیر از این سامانه‌ها صرف شود، چراکه اغلب سامانه‌های کیلوواتی و نیز نیروگاه‌های با ظرفیت بالا در مناطق محروم احداث شده‌اند و در ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستائیان موفق بوده‌اند.
وی اظهار کرد: سهمی از تبصره ۱۸ قانون بودجه درباره توسعه اشتغالزایی  و نیز قانون استفاده متوازن از امکانات کشور می‌تواند به شکل بودجه مستقیم به عوارض برق اضافه شود و برای خرید برق تجدیدپذیر استفاده شود.
تقی‌پور با اشاره به ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف، گفت: سوخت صرفه‌جویی شده نیز به‌عنوان یکی از منابع برای خرید برق تجدیدپذیر باید در اختیار ساتبا قرار بگیرد ولی هنوز این امر محقق نشده است.
هم‌چنین مجتبی اصغری – قائم مقام سازمان بسیج مهندسان صنعتی کشور – در این نشست با بیان این‌که امسال ٣٠٠٠ و سال آینده ۳۰ هزار سامانه خورشیدی نصب می‌کنیم، گفت: ایجاد و توسعه اشتغال در مناطق روستایی با استفاده از توسعه سامانه‌های خورشیدی، اتفاقات مثبتی را برای کشور رقم خواهد زد و درنهایت به توسعه و آبادانی این مناطق منجر می‌شود.
اصغری افزود: برای اقتصادی کردن احداث سامانه‌های خورشیدی، در کنار اعطای وام‌های کم‌بهره، سازمان بسیج تسهیلات معادل ۵ میلیون تومان به‌صورت بلاعوض به این سامانه‌ها اختصاص می‌دهد؛ هم‌چنین ۵ میلیون تومان نیز از محل صندوق ذخیره ارزی به‌صورت بلاعوض به این طرح‌ها اختصاص می‌یابد.
وی درباره بودجه لازم برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر افزود: می‌توان از شرکت نفت خواستار شد که سوخت صرفه‌جویی شده در نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به آن‌ها پرداخت کند.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;