نخستین مرکز بازیافت نخاله های ساختمانی

صبح روز۲۱ آبان ماه، نخستین مرکز بازیافت نخاله های ساختمانی و عمرانی با حضور جمعی از مسئولین و خبرنگاران افتتاح شد.
به گزارش تاسیسات نیوز، محمد علی افشانی، شهردار تهران، در حاشیه مراسم افتتاحیه مرکز بازیافت نخاله‌های ساختمانی و عمرانی با اشاره به آن که ایجاد شهر پاک در راستای ارتقاء و بهبود زندگی شهروندان قرار گرفته است، بیان کرد: منظور از شهر پاک، شهری است که در آن معضل نخاله و پسماند خانگی مطرح نباشد.
وی افزود: نخاله‌های ساختمانی به طبیعت صدمات زیادی می‌زنند و مانع رویش گیاهان می‌شوند، درحالی که، اگر از زباله درست استفاده شود، به جای تخریب منابع طبیعی می‌تواند درآمدزا نیز باشد.
از آنجایی که یکی از مهمترین اهداف در مدیریت شهری، بهبود زندگی شهروندان است، این هدف را به عنوان یکی از اولویت‌هایمان مورد توجه قرار داده و بر آن شدیم تا مرکزی را برای تبدیل نخاله های ساختمانی به مصالح ساختمانی ایجاد نماییم.
شهردار تهران اظهار کرد: در فاز اول کارخانه تبدیل ۳۳۰۰ تن نخاله‌ ساختمانی در دستور کار قرار گرفت که هزینه ای معادل ۶۷ میلیارد تومان به منظور راه ‌اندازی به آن اختصاص یافت.
نخستین مرکز بازیافت نخاله های ساختمانی
نخستین مرکز بازیافت نخاله های ساختمانی
همچنین قرارداد دو کارخانه دیگر نیز هر کدام به ظرفیت ۳۳۰۰ تن امضاء شده است که عملا قادر هستند تا ۱۰ هزار تن از نخاله‌های ساختمانی را به مصالح تبدیل نمایند.
وی افزود: امروز این کارخانه رسما به بهره‌برداری رسید و نخاله‌های ساختمانی به کف پوش و دیوار پوش و سایر مصالح مورد نیاز شهری تبدیل می‌شود.
امیدواریم در آینده این مراکز در اضلاع دیگر تهران یعنی شرق ، غرب و جنوب نیز راه‌اندازی شود.
افشانی خاطر نشان کرد: شعار من برای تهران، شهر زیست پذیر و شهروند مشارکت پذیر بود، چراکه معتقدم با جلب مشارکت شهروندان می توان تهران را به شهر بهتری تبدیل کرد.
یکی از مسائل مهم و پر اهمیت شهر تهران وضعیت هوا است و این مهم تنها با توسعه حمل و نقل عمومی بخصوص حمل و نقل ریلی محقق می‌شود.
وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند، افزود: تا کنون، ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شده و مجوز ۸۰۰ میلیارد تومان دیگرنیز از بانک مرکزی اخذ شده است.
افشانی با اشاره به تکمیل کمربند سبز شمال تهران، به طول ۲۵ کیلومتر و عرض متوسط ۵۰۰ متر گفت: همچنین اولین مخزن با آبیاری قطره‌ای نیز آبگیری شده است و امیدوارم این پروژه نیز به سرعت تکمیل شود.
سرمایه گذاری یک جانبه بخش خصوصی برای پردازش نخاله های ساختمانی
در ادامه؛ داود مددی، رئیس هیئت مدیره شرکت TTSو سرمایه گذار بخش خصوصی مرکز بازیافت در این مراسم در خصوص سرمایه گذاری این مرکز اعلام کرد: در ابتدا قرار بود سرمایه به شکل مشترک با یک سرمایه گذاری خارجی صورت بپذیرد اما به جهت اعمال تحریم ها بر ملت ایران، این امر تحقق پیدا نکرد، با این حال ما تلاش کردیم تا بتوانیم طی برقراری تماس های گوناگون به ایده ها و نقشه های نوین سایر کشورها، دست پیدا کنیم و آن را در اختیار سازندگان داخلی قرار دهیم و بتوانیم این تکنولوژی و دانش را به داخل کشور، وارد نماییم.
سرمایه گذاری یک جانبه بخش خصوصی برای پردازش نخاله های ساختمانی
سرمایه گذاری یک جانبه بخش خصوصی برای پردازش نخاله های ساختمانی
تولید روزانه ۴۰ تا ۴۵ هزارتن نخاله ساختمانی در تهران
وی افزود: روزانه در حدود ۴۰ تا ۴۵ هزارتن نخاله ساختمانی در تهران تولید می شود. از طرف دیگر آمار و اندازه گیری های موجود حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۵ در حدود ۲۹۷ هزار تن مواد تجدید ناپذیر از منابع کشور، برداشت شده و موجب تولید ۵۰ میلیون تن نخاله در کشور شده است.
مددی بیان کرد: بسیاری از کشور های دیگر به منظور مدیریت این معضل، قوانینی تدوین کرده اند، برای مثال در اروپا یک هدف ۷۰ درصدی هدف قرار گرفته و به همین منظور ۷۰ درصد از مواد تولیدی آن ها به شکل مستقیم به چرخه بازیافت راه پیدا می کند.
امیدواریم در آینده کشور ما نیز قوانین لازم در زمینه تدوین گردد و استانداردهای لازم تحقق یابد.
وی افزود: البته ما نیز در این زمینه تحقیقات رسمی خود را آغاز کردیم و از کارشناس متعددی دعوت به همکاری نموده ایم و با وجود آنکه این مجموعه در حال حاضر در دوره آزمایشی آغاز به کار کرده است، امیدواریم به سرعت به ظرفیت مطلوبی دست پیدا کند.
در اجرای فعالیت ها جانباز تحریم ها هستیم
مددی اظهار کرد: با توجه به اینکه قرار داد ما با شهرداری به صورت سرمایه گذاری تمام توسط شرکت ما انجام شده است و با در نظر گرفتن شرایط متفاوت در هنگام امکان سنجی این پروژه و اکنون، و همچنین از دست دادن سرمایه گذاران خارجی انتظار مساعدت بیشتری را داریم.
وی افزود: در اجرای فعالیت ها جانباز تحریم ها هستیم و برای اقتصادی کردن این پروژه و تشویق سرمایه گذار بخش خصوصی، انتظار کمک بیشتری داریم.
در حال حاضر حاضر در حدود ۳ هزار تن از این نخاله ها در مسیر بازیافت و پردازش قرار می گیرند، و این در حالی است که با حجمی در حدود ۴۳ هزار تن نخاله رو به رو هستیم و باید هرچه زود تر در این زمینه اقدام کنیم تا اکوسیستم جامعه پایدار بماند و از تخریب بیشتر محیط زیست جلوگیری به عمل آید.
مراسم افتتاحیه ۱
مراسم افتتاحیه ۱
وضعیت نامساعد تولید پسماندهای عادی و پزشکی در تهران
رضاعبدلی، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران نیز در این مراسم افتتاحیه اظهار داشت: روزانه به صورت میانگین در حدود ۹۰۰۰ تن پسماند شهری تولید می‌شود، که از این میان،۳۰۰ تن زباله‌های شهرهای اطراف تهران و ۲۰۰ تن زباله پزشکی و صنعتی است.
وی افزود: ۶۵۰۰ تن زباله شهری از ایستگاه‌های میانی به آرادکوه منتقل می‌شود که ۱۳۰۰ تن از زباله های موجود ارزشمند بوده و توسط پیمانکاران به صورت تفکیک شده جمع آوری می‌شود.
وی با بیان اینکه حدود ۴۰ تا ۴۲ هزار تن نخاله ساختمانی در شهر تهران جمع آوری می‌شود،‌ تصریح کرد: در سال‌های گذشته که ساخت و ساز رونق داشت این مقدار به ۱۰۰ هزار تن نیز رسیده بود.
مراسم افتتاحیه ۲
مراسم افتتاحیه ۲
انعقاد قرارداد تبدیل گاز متان زباله‌ها به برق
عبدلی افزود: در حال حاضر، ۲۵ هزار تن از نخاله‌ها به این مرکز منتقل می‌شود، ۵۰۰۰ هزار تن راهی آرادکوه می شوند و ۱۰ هزار تن دیگر نیز به گودهای اطراف تهران منتقل می گردند.
وی تصریح کرد: حدود ۵۰ سال است که زباله‌های تهران به‌ آرادکوه منتقل می‌شود و بالای چندین مترمکعب زباله در آنجا وجود دارد که گاز متان تولید می‌کند، برهمین اساس، قراردادی به امضاء رسیده است که از این گاز، برق تولید شود و امیدواریم علاوه بر جذب درآمد پایدار، این گازها ساماندهی شود تا شهرداری نیز مشمول جرایم قراردادهای بین‌المللی نشود.
عبدلی اظهار کرد: زباله‌هایی وجود دارند که نه می‌توان آنها را دپو کرد و نه می‌توان آنها را به کامپوست تبدیل کرد. در همین راستا اسفندماه سال گذشته فراخوان زباله سوز را منتشر کردیم که ۴۰ شرکت اعلام آمادگی کردند و از این میان پنج شرکت انتخاب شدند و سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران در حال بررسی شرایط مالی و حقوقی است تا بتوانیم قرارداد زباله سوز ۳۲۰۰ تنی را به نتیجه برسانیم.
وی با بیان اینکه طرح جامع پسماند در حال به ثمر نشستن است،‌ افزود: با برگزاری مناقصه، شرکتی که مطالعات را انجام می‌دهد شناسایی خواهد شد.
مراسم افتتاحیه ۳
مراسم افتتاحیه ۳
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران؛ با بیان اینکه ۶۰ هزار مخزن جمع‌آوری زباله در تهران وجود دارد، ادامه داد: ۲۲ پیمانکار طرح تفکیک زباله خشک را برعهده دارند که فرایند جذب و کنترل آنها با مناطق است.
وی افزود: با کمک بازرسی و حراست شهرداری توانستیم سیستم صورت وضعیت الکترونیک پیمانکاران را ایجاد کنیم و این سیستم یکی از روش‌های موثر در راستای شفاف سازی مالی و نظارت دقیق بر عملکرد پیمانکاران مناطق و نواحی است و امید است از دی ماه این پرداخت‌ها الکترونیکی شود.
عبدلی در ادامه با اشاره به لزوم جمع آوری پسماند از مبدا گفت: اپلیکیشن جمع آوری زباله‌های تثبیت شده منازل در برخی مناطق به صورت پایلوت انجام شده و در صورت موفقیت به سطح شهر تهران تسری پیدا می‌کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;