تحول صنعت HVAC با ورود مینی اسپیلت‌ها

«مینی اسپلیت‌ها خیلی گران هستند. ظاهر زشتی دارند. نیاز به نگهداری زیادی دارند. ترجیح می‌دهم این دستگاه را نصب نکنم». این‌ها جملاتی هستند که پیمانکاران HVAC به وفور از مشتریان خود شنیده‌اند و می‌شنوند.
هرچند سیستم تهویه مطبوع بدون کانال، معایب خود را دارد، اما فناوری به سرعت در حال پیشرفت است تا انواع مختلفی را با قیمت‌های مناسب برای تمامی کاربردها در اختیار مشتریان قرار دهد.
یک انقلاب آمریکایی
اگرچه تکنولوژی مینی اسپلیت بدون کانال زمانی به عنوان یک محصول مناسب از سوی سازندگان خارجی برای کاربردهای خارجی معرفی شد، اما در حال حاضر در داخل کشور آمریکا با مقبولیت گسترده‌ای رو برو است.
در حالی که سیستم‌های تهویه مطبوع بدون کانال، حدود ۵% بازار ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، اما طبق برآوردهای صنعت، این رقم طی پنج سال آینده به ۱۵% برسد.
رئیس موسسه گرمایش و تهویه مطبوع فاکس می‌گوید: «مردم علاقه‌مند به زون‌بندی خانه‌های قدیمی یا جدید خود با فناوری بدون کانال به جای محصولات یکپارچه هستند. مجموعه‌های آپارتمانی در منطقه کالیفرنیا فناوری بدون کانال را برای خطوط پایین خود مطلوب‌تر می‌بینند. این واحدها با برخورداری از سیستم‌های پنجره‌ای A/C یا کوره‌های دیواری اغلب به واسطه فراهم کردن رفاه، قابلیت‌های زون‌بندی و راندمان برای فناوری بدون کانال مناسب هستند.»
مدیر فروش شرکت «UIC» در پنسیلوانیا از دوبرابر شدن فروش سیستم‌های بدون کانال خبر می‌دهد. او می‌گوید: «مردم از مزایای این سیستم‌ها آگاه‌تر می‌شوند و بیش از پیش به استفاده از آنها در خانه‌هایشان روی می‌آورند. به علاوه، سیستم بدون کانال امروزه با گزینه‌های بیشتری می‌آید. دیگر لازم نیست دستگاه داخلی یک دستگاه دیواری باشد. گزینه‌های کفی و کاست‌های سقفی هم وجود دارند که می‌توانند زمانی که نیازی به استفاده از آنها نیست مخفی شوند.
در منطقه شمال شرقی آمریکا هم روند استفاده از این سیستم‌های بدون کانال رو به افزایش است. شرکت Unique Indoor Comfort روی بسیاری از خانه‌هایی که در دهه ۱۷۰۰ ساخته شده‌اند و هیچ کانال‌کشی ندارند و نیز خانه‌هایی که هیچ جایی برای کندانسورهای مرسوم در آنها دیده نشده کار می‌کند. به علاوه تعداد زیادی چیدمان ۲ و ۳ به ۱ نصب شده که دو یا سه هواساز برای هر کندانسور نصب می‌شود. در بعضی موارد، چندین چیدمان از این نوع نصب می‌شود.
مخالفت‌های معمول
هزینه اولیه، یکی از علل اصلی مخالفت‌های مشتریان برای استفاده از سیستم‌های بدون کانال است. در حالی که قیمت این دستگاه در طی چند سال گذشته به سرعت رو به کاهش است، نصب یک دستگاه بدون کانال همچنان گران تمام می‌شود.
طبق گزارش وزارت انرژی آمریکا، هزینه سیستم‌های بدون کانال تقریباً ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار به ازای هر تن ظرفیت سرمایش برآورد می‌شود که حدود ۳۰% بیشتر از سیستم‌های مرکزی است و ممکن است دو برابر دستگاه‌های پنجره‌ای با ظرفیت مشابه باشد.
علاوه بر هزینه دستگاه، نصب سیستم‌های بدون کانال اغلب به خطوط توکار با ورودی‌های دیواری، برق‌کشی‌های مختلف، سیستم‌های کنترل، لوله‌های درین کندانس، فوم اسپری، یک خط مناسب تخلیه، هزینه‌های کارگری و … نیاز دارد.
مزایا
سازندگان این وسایل همچنان روی ظاهر هواسازهای مینی اسپلیت کار می‌کنند. کاست‌هایی وارد بازار می‌شوند که در سقف و کانال‌ها جای می‌گیرند. در واقع شانس بیشتری برای فروش دستگاه‌های مینی اسپلیت کانالی به جای بدون کانال‌ها وجود دارد. می‌توان مینی اسپلیت‌های کانالی را با ۰٫۴ اینچ فشار استاتیک در سیستم‌های کانالی که نیاز به ۰٫۵ اینچ فشار استاتیک دارند نصب کرد.
دستگاه‌های دیواری و کفی محل‌های خود را دارند و اغلب در اتاق‌های خواب یا واحدهای اجاره‌ای که مالک نگران زیبایی نیست نصب می‌شوند. صاحب خانه‌ها بیشتر از مخفی کردن هواسازها استقبال می‌کنند.
ترجمه: مهندس نیره شمشیری
منبع www.achrnews.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;