مولکول آهن راهی برای کاهش هزینه انرژی خورشیدی

محققان دانشگاه لوند سوئد نوعی مولکول آهن ساختند که هم به عنوان فوتو کاتالیزور برای تولید سوخت کاربرد دارد و هم می توان در تولید سلول های خورشیدی از آن بهره گرفت.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در فناوری های مورد استفاده برای ساخت سلول های خورشیدی و فوتوکاتالیزورها از ترکیبات فلزی به منظور جذب و بهره برداری از پرتوهای خورشید استفاده می شود.
اما معمولا این ترکیبات فلزی کمیاب و گران قیمت هستند.  اکنون محققان با بهره گیری از طراحی بسیار پیشرفته توانستند فلزات کمیابی مانند ایریدیم، روتنیم و اسمیم را با آهن جایگزین کنند.
این مولکول های جدید آهن قادرند پرتوهای خورشید را جذب کرده و آن را به مدتی نگه دارند که با مولکول های دیگر واکنش داشته باشد.
همچنین درخشش این مولکول های آهن به اندازه ای است که محققان برای اولین بار توانستند آن را در دمای اتاق و با چشم غیرمسلح ببینند. به گفته محققان انتظار می رفت این تحقیقات در طول ۱۰ سال به نتیجه برسد.
اما محققان توانستند تنها در طول ۵ سال به نتایج مطلوب دست یابند و ساختار مولکولی اتم های آهن را به گونه ای تغییر دهند که امکان جایگزینی آن با سایر ترکیبات فلزی گران قیمت فراهم شود.
بر اساس این تحقیقات می توان مولکول های آهن را در انواع جدید فوتوکاتالیزورها به منظور تولید سوخت خورشید با تولید هیدروژن از تجزی آب یا تولید متانول از دی اکسید کربن مورد استفاده قرار داد.

 

منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;