موج بحران آب در پایتخت

اگرچه میزان بارش‌ها در فصل پاییز در پایتخت مناسب بوده اما هم‌چنان نگرانی‌هایی برای وضعیت منابع آبی تهران وجود دارد چراکه تنها یک‌سوم از سال آبی سپری شده و بارش برف است که می‌تواند سرنوشت منابع آبی پایتخت را مشخص کند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در حال حاضر وضعیت منابع آبی تهران نسبت‌ به سال آبی گذشته با ۱۲ درصد کاهش روبروست، به‌گونه‌ای که براساس آمار موجود از وضعیت مخازن سدها در پایان فصل پاییز، مجموع حجم کنونی پنج سد بزرگ مخزنی استان تهران، ۵۴۹ میلیون مترمکعب بوده و این در حالی است که سال گذشته این عدد معادل با ۶۲۵ میلیون مترمکعب بوده است.
داریوش مختاری – کارشناس حوزه آب – در این‌باره گفت: لازم است تدابیری برای مدیریت مصرف آب اندیشیده شود چراکه بحران آب تمام استان‌ها را دربرگرفته و باید نگاه ویژه‌ای به این موضوع وجود داشته باشد.
وی با بیان این‌که مصرف متوسط یک خانوار تهرانی، حدود ۲۰ مترمکعب در ماه است که با کاهش ۱۰ درصدی مصرف آب، معادل ۱۲۰ میلیون مترمکعب که مصرف سالانه‌ی دو استان است، صرفه‌جویی خواهد شد، اظهار کرد: می‌توان با انجام اقداماتی ساده از هدررفت آب جلوگیری کرد.
این در شرایطی است که بر اساس گفته‌های مسوولان، متوسط نیاز آب شرب شهر تهران، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب برنامه‌ریزی می‌شود که با توجه به وضعیت آب و هوا، بارش، ذخیره برفی و منابع آب زیرزمینی، بخشی از این نیاز از منابع آبی سطحی (سدهای پنجگانه تهران) و بخشی دیگر از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود.
علاوه بر این، در حال حاضر، ۲۲ درصد از آب مصرفی استان تهران از سدها، ۲۰ درصد از روان‌آب‌ها و ۵۸ درصد از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و براساس آمار سالانه، با ۱۵۰ میلیون متر مکعب کسری مخازن زیرزمینی مواجهیم و طی ۱۱ سال سطح آب آبخوان تهران با افت ۱.۹ متری روبرو بوده است.
ازسوی دیگر، باید به این مساله نیز توجه کرد که از ۴۰۰ میلیارد مترمکعب منابع آبی در سال، ۳۰۰ میلیارد مترمکعب، تبخیر و از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب باقیمانده، ۹۰ میلیارد در حوزه کشاورزی و ۱۰ میلیارد مترمکعب در حوزه آب شرب مصرف می‌شود و این در شرایطی است که در روزهای گرم سال و در اوج مصرف، چهار و نیم میلیون مترمکعب آب در استان تهران مصرف می‌شود که این رقم معادل ۵۲ هزار لیتر بر ثانیه، یعنی معادل ۵۲ هزار بطری یک لیتری در هر ثانیه است که از این میزان، مصرف شهر تهران، سه میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب بر ثانیه تخمین زده شده، به‌عبارتی معادل ۳۸ هزار بطری یک لیتری در ثانیه در شهر تهران آب مصرف می‌شود.
در این میان، بر اساس آخرین آمار منتشره از سوی وزارت نیرو، از ابتدای سال آبی ۹۸_۹۷ تا پایان آذرماه، حجم آب ورودی به سدهای “لار”، “طالقان”، “کرج”، “لتیان” و “ماملو” ۱۷۵ میلیون مترمکعب گزارش شده و خروجی آب از این سدها، در مقایسه با سال آبی ۹۷_۹۶ از ۲۵ درصد کاهش برخوردار بوده است.
هم‌چنین حجم مخزن سد لار در مقایسه با سال گذشته، از کاهش ۵۲ درصدی، سد ماملو ۳۲ درصد و سد لتیان از کاهش ۱۰ درصدی برخوردار بوده و سدهای طالقان و کرج به ترتیب از ۲ و ۴ درصد رشد برخوردار هستند.
برنامه مدیریت تنش آب شرب با فرض بارندگی مشابه سال آبی گذشته و کمبود آب در تابستان سال ۱۴۰۰، در وزارت نیرو پیش‌بینی شده و برای مدیریت تنش آبی شهرها و روستاهای کشور، راهکارهایی در قالب افزایش تأمین و تولید آب، ارتقای کیفی آب، افزایش توان ذخیره‌سازی آب، ارتقای مدیریت و بهره‌وری منابع تأمین، ‌تاسیسات و شبکه‌ها و نیز مدیریت مصرف در نظر گرفته شده است که از این طریق بتوان تا حد زیادی تنش آبی در کشور را مدیریت کرد.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;