چند راهکار برای پایان دادن به مرگ خاموش

هرساله با آغاز فصل زمستان در مناطق مختلف کشور به دلیل باورهای نادرست و استفاده غلط از وسایل گرمایشی شاهد مسمومیت و حتی مرگ تعدادی از هموطنانمان توسط گاز منو اکسید کربن هستیم که طبق آمار های گفته شده امسال با وجود اینکه در ماه های اولیه فصل سرما هستیم این تعداد افزایش پیدا کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، بسیار تلخ و دردناک است اگر بدانید تعداد زیادی از جوانان و کودکان در میان جانباختگان مرگ خاموش هستند که تنها به دلیل سهل انگاری ها و عدم آگاهی های ایمنی اتفاق می افتد.
توجه و رعایت به جزئی ترین نکات ایمنی چون بررسی دودکش، وسایل گرمایش ساختمان چون آبگرمکن، پکیچ و غیره و دانستن نکات ایمنی از جمله مسائلی است که باعث کاهش آمار و مانع رشد مرگ خاموش می شود.
گاز سمی منو اکسید کربن عامل اصلی مسمومیت و مرگ افراد
مرجان مشکل گشا کارشناس و مدرس جمعیت هلال احمر در خصوص این موضوع و جلوگیری از خطرات احتمالی گاز گرفتگی اظهار کرد: گاز سمی منو اکسید کربن عامل اصلی مسمومیت و مرگ افراد و بزرگ‌ترین نگرانی ما در فصل زمستان مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است؛ زیرا این گاز سمی هیچ رنگ و بویی ندارد و به آرامی باعث مسمومیت و فوت فرد می‌شود. به همین دلیل نام دیگر آن مرگ شیرین یا مرگ خاموش است.
وی افزود: هر سیستم گرمایشی که با سوخت‌های فسیلی مانند نفت گاز بنزین گازوئیل و زغال چوب کار می‌کند می‌تواند عاملی برای مسمومیت با گاز خطرناک منو اکسید کربن باشد.
این کارشناس در خصوص ترکیب منو اکسید کربن با هموگلوبین بیان کرد: میل ترکیبی منو اکسید کربن با هموگلوبین بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ برابر بیشتر از اکسیژن است و پس از ترکیب با هموگلوبین خون، تولید کربوکسی هموگلوبین می‌کند که ترکیب پایداری است و به تدریج با بالا رفتن میزان مونوکسید کربن، اکسیژن در بافت‌های بدن از جمله قلب و مغز کاهش یافته و سبب بروز آریتمی و مسمومیت می‌شود.
۳۹ درصد افزایش مرگ توسط گاز منو اکسید کربن
این کارشناس با اشاره به آمار اورژانس کشور از اول مهر ماه امسال تا ۳۰ آذر ۲۴۶۸ نفر بر اثر این گاز مسموم شدند و طبق آمار سازمان پزشکی قانونی کشور در سال ۹۶، ۷۶۶ نفر بر اثر منواکسید کربن فوت کردند و در مهرماه امسال آمار فوت ۳۹ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: برخی از باور‌های غلط و عدم دانش و اطلاعات ایمنی سبب افزایش این آمار شده است. برای مثال: برخی افراد به اشتباه فکر می‌کنند که بخاری‌های بدون دود کش مناسب منازل و محیط‌های بسته است یا با گذاشتن دودکش داخل ظرف آب میتوان آن را تسویه کرد.
نکات ایمنی دودکش بخاری
این کارشناس ایمنی هلال احمر گفت: برخی افراد به اشتباه فکر می کنند که بخاری های بدون دود کش مناسب منازل و محیط های بسته است زیرا آنان از نحوه عملکرد بخاری های بدون دودکش با خبر نیستند.
وی در خصوص رعایت نکات ایمنی در دودکش گفت: استفاده از لوله‌های قابل انعطاف (خرطومی یا آکاردئونی) به عنوان دودکش ممنوع است. همچنین ایجاد زانو‌های متعدد، حداقل فاصلۀ کلاهک دودکش با کولر‌های آبی و دریچه‌های تأمین هوای ساختمان باید ۳ متر در نظر گرفته شود. حداقل قطر دودکش‌های وسایل گاز سوز ۱۰ سانتیمتر است.
انتهای تمامی دودکش‌ها باید حداقل یک متر از سطح بام بالاتر بوده و از دیوار‌های جانبی نیز حداقل ۳ متر فاصله داشته باشد.
در صورتی که فاصله کمتر از ۳ متر باشد انتهای دودکش باید حداقل ۶۰ سانتی متر از بلندترین دیوار مجاور بالاتر قرار گیرد.
مشکل گشا تصریح کرد: هر چند وقت یکبار کلاهک دودکش وسایل گاز سوز خود را بررسی کنید و انتهای دودکش را در بیرون از خانه رها کردن یکی از مشکلات اساسی است که سبب می‌شود گاز سمی منواکسید کربن به سمت داخل برگشته و سبب مسمومیت اعضای خانه شود.
مشکل گشا گفت: برای وسایل گرمایشی خود که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند حسگر یا آشکار ساز منو اکسید کربن نصب کنید تا به هنگام پخش این گاز متوجه آن شوید و آن را ۳۰ سانتی متر زیر سقف و حداقل ۴ متر فاصله با خود منبع حرارتی نصب کنید.
وی افزود: به رنگ شعله وسایل گرمایشی خود توجه کنید که حتما آبی یا سبز بسوزد؛ هر زمان که زرد و نارنجی بود نشانه کمبود اکسیژن است.
این کارشناس بیان کرد: اگر وارد محیطی می‌شوید که احساس می‌کنید افراد در آن محیط گیج و بی حوصله هستند اول از همه با سازمان آتش نشانی و امدادگران تماس بگیرید. بعد از آن فرد را از محیط خارج کنید.
مشکل گشا در نهایت بیان کرد: بهتر است تا یک نهاد و مسئول مشخصی با این مسائل مبارزه کند تا شاهد کاهش این آمار‌ها در جامعه باشیم و نیاز است تا مردم دانش ایمنی خود را افزایش دهند.
منبع نصف جهان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;