مصاحبه با دکتر جلالی – ۲ (آخر)

 

به گزارش تاسیسات نیوز، قسمت دوم و پایانی مصاحبه با دکتر جلالی را در زیر می خوانید:

جانمایی غرفه‌ها چه زمانی انجام می‌شود؟

 

 

 

امسال اتفاقاتی در برگزاری نمایشگاه از منظر قیمت‌گذاری از طرف شرکت سهامی روی‌داده است.یکی از مسائلی که ما منتظریم تا صورت پذیرد بخش ویژه است. یعنی بخش‌هایی که تقاضا برایشان بیشتر است و از مرغوبیت بالایی برخوردارند و این در همه نمایشگاه‌ها خارج از کشور نیز دیده می‌شود.

 

 

 

 

قیمت بخش ویژه تقریباً دو برابر دیگر بخش‌هاست و این مسئله مصوبه شرکت نمایشگاه‌ها است. ما منتظریم که این غرفه‌های ویژه که حدود ۱۰درصد غرفه‌های نمایشگاه است و قیمت آن دو برابر قیمت دیگر غرفه‌ها است مشخص شود و به شرکت نمایشگاه‌ها اعلام کنیم که این غرفه‌های ویژه در کدام سالن‌ها قرار دارند. البته بعدازاین اعلام ما جانمایی دیگر غرفه را انجام خواهیم داد.

 

 

 

 

در بخش بین‌الملل شرکت‌هایی که مستقیم از خارج شرکت می‌کند، چند ماه پیش به علت محدودیت‌هایی که وجود دارد، جانمایی شده است. در مجموع بعد از عید سعید فطر جانمایی‌ها را تکمیل خواهیم کرد و این موضوع ظرف چند روز آینده صورت می‌پذیرد.

 

 

 

 

امسال نسبت به سال گذشته چه قدم‌هایی را در راه بهتر برگزار شدن نمایشگاه برداشته‌اید؟

 

 

 

ما برنامه‌ریزی‌هایی را که انجام می‌دهیم سعی می‌شود ازنظر کمی و کیفی نسبت به قبل برتری‌هایی داشته باشد. ازنظر کمی قاعدتاً یکی از شاخص‌های مهم فضای تحت پوشش نمایشگاه است. فضای تحت پوشش بخش بین‌الملل نمایشگاه و تعداد بازدیدکننده از نمایشگاه است.

 

 

 

 

این‌ها شاخص‌هایی است که می‌شود بر اساس آن‌ها برنامه‌ریزی کرد. به‌هرحال برای بخش خارجی انرژی زیادی را صرف کردیم تا از شاخص‌های بین‌المللی عقب نمانیم و بتوانیم رتبه و جایگاه نمایشگاه تأسیسات تهران را در دنیا حفظ کنیم. ما به‌عنوان یکی از نمایشگاه‌های نام دار دنیا در زمینه صنعت تأسیسات شناخته می‌شویم و تلاش هرساله ما در این زمینه در بهتر برگزار شدن نمایشگاه مشهود است.

 

 

 

 

خوشبختانه با همکاری شرکت نمایشگاه‌ها در زمینه فضای تحت پوشش نمایشگاه رشد محسوسی را داشته‌ایم. از منظر شاخص بازدیدکننده‌ها امسال نگرانی‌هایی در زمینه جذب حامیان مالی وجود دارد. امسال اسپانسر گرفتن برای نمایشگاه ممنوع شده است. می‌توانیم به جرات ادعا کنیم که نمایشگاه صنعت تأسیسات تهران پرهزینه‌ترین و بیش‌ترین تبلیغات را در نسبت به دیگر نمایشگاه‌ها داشته است.

 

 

 

 

طی سال‌های گذشته نمایشگاه تأسیسات تهران بیشترین تبلیغات و اطلاع‌رسانی را داشته است . آن‌هم به یاری شرکت‌هایی بوده است که کمک‌هزینه تبلیغات ما بودند. امسال ما این بخش از موضوع را نداریم چون نمی‌توانیم در نمایشگاه اسپانسر داشته باشیم. این موضوع به ما ابلاغ‌شده است ولی شاید تغییراتی را در این زمینه شاهد باشیم .

فعلاً در خصوص بازدید کنندها هیچ برآوردی نداشته‌ایم و برنامه‌ای هم در این زمینه نداریم. در این خصوص درآمد را احتمالاً از دست داده‌ایم و در کنار آن هزینه‌های تبلیغات نیز به‌شدت افزایش پیداکرده است در چند سال گذشته تبلیغات از لحاظ قیمت رشد عجیبی پیداکرده است. بیلبوردهایی که در سه سال گذشته قیمتی در حدود ۴ تا ۵ میلیون داشتند الآن با توجه به مکان آن‌ها قیمتی بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان دارند. به دلایلی که ذکر شد ما امسال نمی‌توانیم وظایفی را که یک نمایشگاه باید در زمینه اطلاع‌رسانی و تبلیغات انجام دهد بتوانیم انجام دهیم.

 

 

 

 

یکی از اتفاقات بدی که هرسال در نمایشگاه روی می‌دهد و مورد اعتراض شرکت‌کنندگان در فضای باز است تبلیغاتی است که باعث می‌شود غرفه‌ها در معرض دید بازدیدکنندگان قرار نگیرند. البته ما می‌دانیم که تبلیغات محیطی از عهده شما خارج است و مربوط به شرکت نمایشگاه‌هاست ولی می‌خواهیم بدانیم که شما برای غرفه دارانی که در شرایط سخت جوی نیز قرار دارند چه قدم‌هایی برداشته‌اید؟

 

 

 

 

در وهله اول باید بگویم که من از دو نظر شدیداً با این موضوع مخالفم.یکی آسیبی که به غرفه‌های فضای باز وارد می‌شود و دوم اینکه باعث بی‌نظمی نمایشگاه می‌شود. قاعدتاً شما در هیچ کجای دنیا این‌همه تبلیغات نامنظم و ازهم‌گسیخته را مشاهده نخواهید کرد.

 

 

 

 

یکی از افتخارات ما سایت نمایشگاه تهران است که از زیباترین سایت‌هاست. با این تبلیغات ما این زیبایی را از بین می‌بریم به همین دلیل و از این منظر من با این موضوع مخالفم. از راهکارهای آن این است که ما از شرکت‌کننده‌ها می‌خواهیم از تبلیغات در محوطه شدیداً خودداری کنند. من از غرفه داران تقاضا می‌کنم که از دادن تبلیغات در محوطه جلوگیری کنند و من فکر می‌کنم که شرکت‌کننده‌ها باید باهم هماهنگ شوند و اجازه ندهند که در یک فضاهای خاص تبلیغات صورت گیرد. شرکت پیمانکار تبلیغات هم مدعی می‌شود که من به‌هرحال برای تبلیغات هزینه‌هایی را متحمل شده‌ام و باید این هزینه‌ها را پوشش بدهم و البته آن‌ها هم محدودیت‌هایی دارند . اما به‌هرحال می‌شود این موضوع را مدیریت کرد و کمک‌حال شرکت‌هایی بود که به امید فروش یک سال آینده خود در نمایشگاه شرکت می‌کنند.

 

 

 

 

یکی از سؤالات متداول این روزها این است که نمایشگاه صنعت تأسیسات آیا به شهر آفتاب نقل‌مکان می‌کند یا خیر؟

 

 

 

 

برای امسال که ما هیچ برنامه‌ای برای رفتن به شهر آفتاب نداریم. برنامه‌ریزی‌های ما برای حضور در همان محل نمایشگاه است . شهر آفتاب یک سری معایب و محسناتی دارد. باید ابتدا چند نمایشگاه کوچک صنعتی را در اینجا برگزار کنیم. نمایشگاه کتابی که در آنجا برگزار شد نمی‌تواند معایب آنجا را به‌خوبی نمایان کند. برای یک نمایشگاه صنعتی در قالب نمایشگاه تأسیسات تهران که سنگین‌ترین و حجیم‌ترین قطعاتی را که می‌توان در یک نمایشگاه وارد کرد را دارا است قاعدتاً باید یک سری زیرساخت‌ها را در نظر گرفت البته این نکته را باید مدنظر داشت که یک سری از نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب منتقل خواهند شد ولی فعلاً این حساسیت بر روی نمایشگاه صنعت تأسیسات تهران وجود ندارد.

چون ما مخاطب عام و مسائل حاشیه‌ای و ترافیک نداریم و همین مسائل دست‌به‌دست هم می‌دهد که ما گزینه انتقال به شهر آفتاب نباشیم ما یک نمایشگاه صنعتی هستیم و بازدیدکننده تخصصی داریم.

نمایشگاه ما احتیاج به زیرساخت‌هایی جدی دارد که در شهر آفتاب مهیا نیست. اگر این موضوع به ما ابلاغ شود ما مجبور هستیم که آن را انجام دهیم ولی فعلاً برای امسال چنین برنامه‌ای نداریم. البته شهر تهران به چنین نمایشگاه‌هایی احتیاج دارد تقویم نمایشگاه نشان‌دهنده این موضوع است که ما به چنین فضاهایی احتیاج مبرم داریم.

 

 

 

 

تأثیر برجام بر نمایشگاه صنعت تأسیسات تهران چگونه بوده است؟

نمایشگاه ویترین اقتصاد است ، هر آنچه در اقتصاد شاهد هستیم همان فضا نیز در نمایشگاه وجود دارد چیزی خارج از آن نیست قاعدتاً ما با یک رکورد مواجه هستیم و امیدواریم که با یک رونق اقتصادی مواجه شویم و آرزو داریم که این اتفاق روی دهد نمایشگاه نیز یکی از ابزارهایی است که می‌تواند باعث رونق اقتصادی شود و در واقع به این موضوع کمک کند. به‌هرحال سال۹۴ برای فعالین اقتصادی سال سختی بوده است.

 

 

 

 

 

همه تلاش ما این است که به‌نوعی کمک‌حال اقتصاد کشور باشیم و بتوانیم نشان‌دهنده راه‌های جدید و فرصت‌های جدید و بازارهای جدید برای اقتصاد کشور باشیم.

 

 

 

 

قاعدتاً آنچه در تعهد شرکت‌های اروپایی و دولت‌های غربی است و آن‌ها ملزم به انجام دادن آن‌ها در وقت معین باشند حتماً گشایش‌هایی انجام می‌شود و این گشایش‌ها قطعاً تأثیر جدی مثبت در نمایشگاه‌ها خواهند داشت. صنعت تأسیسات از جمله صنایعی بوده که از قبل هم ارتباط تنگاتنگی با شرکت‌های معتبر دنیا داشته است حتی آن‌ها در دوران تحریم نیز در نمایشگاه صنعت تأسیسات حضورداشته‌اند. ولی به‌صورت گسترده و برنامه‌ریزی‌شده‌تر شرکت‌های نامدارتر و متنوع‌تری هستند که خواهان حضور در نمایشگاه صنعت تأسیسات تهران هستند.

در حال حاضر چه کشورهایی از نمایشگاه استقبال کرده‌اند؟

 

 

 

 

چنین ترکیه ، هند، کره جنوبی ، ایتالیا، انگلستان به‌صورت گسترده از نمایشگاه استقبال کرده‌اند آلمان هم در حال اقدام است که در نمایشگاه پاویون داشته باشد. به نظر می‌رسد که کشورهای اروپای شرقی هم می‌خواهند در نمایشگاه حضورداشته باشند. کشور انگلستان اولین سالی است که پاپیون دارد.کشور ژاپن به دنبال این است که در نمایشگاه پاویون داشته باشد. ما مذاکرات جدی داشتیم با خیلی از این کشورها و همه‌چیز آماده است تا اتفاقات خوبی در آینده بیفتد. فکر می‌کنم که تعداد پاویون‌های ما به بالای عدد ۱۰ برسد. البته تعداد شرکت‌های مستقل خیلی بیشتر از این عدد است.

همکاری با تأسیسات نیوز را برای نمایشگاه چقدر مؤثر می‌دانید ؟

 

 

 

همان‌طور که ذکر کردم بحث‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی بدون همراهی و همکاری رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های تخصصی مانند تأسیسات نیوز که توانسته در فضای مجازی به‌شدت موفق عمل کند، حتماً یک‌بخشی از نمایشگاه را دچار چالش خواهند کرد.

 

 

 

 

ما به یاری رسانه‌ها مخصوصاً رسانه‌هایی که از سیستم‌های نوین استفاده می‌کنند و خوشبختانه مجموعه شما از پیشتازان این عرصه است امیدواریم. رسانه‌ها می‌توانند یاری‌رسان باشند هم برای نمایشگاه و هم برای مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه . ما امیدواریم که این همکاری با شما نتایج بسیار خوبی را برای مشارکت‌کنندگان به همراه داشته باشد.

 

 

 

 

کیفیت برگزاری نمایشگاه برای مجموعه ما بسیار مهم است و مسائل مالی برای ما اولویت محسوب نمی‌شود. بهر حال همواره برگزاری نمایشگاه به دلیل مسایل بیرونی با حواشی روبرو بوده است . ولی ما امیدواریم با عنایت خداوند و کمک شما دوستان این نمایشگاه را با شایستگی هرچه تمام‌تر برگزار کنیم.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;