ما و مالیات – 91

حسین بادامی

 

کارشناس امور مالیاتی

 

بر اساس آماری که تقوی‌نژاد اسفند ‌سال گذشته در بین فعالان اقتصادی اعلام کرد، سازمان امور مالیاتی بعد از بررسی ۲۲۰ مورد از تراکنش‌های مشکوک، از ۷۷ نفر ۹۹۰‌میلیارد تومان مالیات گرفت. این در حالی است که کل یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار نفر مشمول بند (ج) ۸۰۰‌ میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنند.

 

دستگاه کارتخوان نداریم

 

«دستگاه کارتخوان نداریم؛ لطفاً پول خود را نقدی پرداخت کنید.» این جمله عجیبی است که این روزها در برخی از رستوران‌های اتفاقاً پرآوازه شهر شنیده می‌شود. رستوران‌هایی که به گفته زنجانی تبار، کارشناس مالیاتی برای فرار از پرداخت ٩‌درصد مالیات بر ارزش‌افزوده دست به چنین کاری زده‌اند.



او با بیان این‌که این شیوه دریافت پول از مشتری دوام چندانی نخواهد داشت، ادامه داد: رستوران‌داری جزء رسته‌های صنفی پردرآمد است که با سود ۶٠‌درصدی همراه است. رستوران‌دارها چه میزان از درآمد خود را می‌خواهند صرف هزینه‌های جاری خود کنند. درنهایت مجبور می‌شوند که سود فعالیت خود را در حسابی واریز کنند؛ حسابی که سازمان امور مالیاتی مجاز به بررسی آن است.

 

بار مالیاتی بر دوش ۶٠‌درصد اقتصاد

 

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی رقم فرار مالیاتی را حدود ١٣ تا ٣٠هزار میلیارد تومان عنوان می‌کند. بر اساس آمارهای گفته‌شده ۴٠‌درصد اقتصاد ایران مالیات می‌دهند، ۴٠‌درصد از پرداخت مالیات معاف‌اند و ٢٠‌درصد هم از زیر بار مالیات شانه خالی می‌کنند و مالیات نمی‌دهند؛ به عبارتی تنها ۴٠‌درصد اقتصاد ایران مالیات می‌دهند و ۶٠‌درصد دیگر یا هنوز در تور مالیاتی نیستند یا به دلایل متعدد معاف شده‌اند. به گفته زنجانی تبار کارشناس اقتصادی، تنها کسانی که در اقتصاد ایران خیلی خوب مالیات می‌دهند، کارکنان هستند و در سایر بخش‌ها با فرارهای مالیاتی مواجه هستیم.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;