فناوری نانو هم به صنعت ساختمان وارد شد

امروزه فناوری نانو به یکی از مهمترین شاخه‌های پیشرفت علم در بسیاری از زمینه‌های علوم و مهندسی از جمله بهداشت، درمان و تشخیص پزشکی، الکترونیک، ارتباطات، انرژی‌های نو، محیط زیست، حمل ونقل، صنایع هوانوردی و صنعت ساختمان تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، این فناوری فرصت‌های فراوانی را جهت رقابت در صنعت ساختمان سازی نظیر ساخت و ساز سریعتر، مطمئن تر، پایدار‌تر، مطلوب‌تر و مقرون به صرفه تر فراهم نموده است.

فناوری نانو در صنعت ساختمان سازی تقریبا در تمامی‌بخش‌های ساختمان نظیر اسکلت سازی، پوشش نما، سیستمهای داخلی و غیره کاربرد دارد.

البته طبق آمارهای به دست آمده، جایگاه این فناوری در ایران و به ویژه در صنعت ساختمان سازی بسیار پایین است و امید است که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد استفاده بیشتر از فناوری نانو در صنعت ساختمان سازی باشیم.

مزایای استفاده از فناوری نانو در صنعت ساختمان سازی
افزایش کیفیت محصول
افزایش کیفیت محصولات
صرفه جویی در مصرف انرژی
صرفه جویی اقتصادی
کاربردهای فناوری نانو در صنعت ساختمان سازی

از جمله کاربردهای فناوری نانو در صنعت ساختمان را می‌توان به استفاده از آن در شیشه‌ها، رنگ‌ها، عایق‌های ساختمانی، بتن و … اشاره نمود که در این مقاله توضیحات مختصری در ارتباط با چند کاربرد فناوری نانو در صنعت ساختمان بیان کرده ایم.

فناوری نانو در رنگ‌ها

رنگ‌های خود تمیز شونده
با افزودن انواع مختلفی از نانو ذرات با قابلیت خودتمیزشوندگی به رزین رنگ‌ها می‌توان این رنگ‌ها را تهیه نمود. این رنگ‌ها بسیار شفاف بوده و قابل استفاده برای تمامی‌سطوح داخلی و خارجی ساختمان هستند.

این رنگ‌ها به منظور افزایش دوام، کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان مورد نیاز برای نگهداری از تجهیزات، بسیار مورد توجه قرار دارند.

رنگ‌های آنتی باکتریال
با کمک فناوری نانو و استفاده از پوشش‌های آنتی باکتریال، ویژگی ضدباکتری ذاتی در سطوح ایجاد می‌شود که با شستشو و یا استفاده از مواد شوینده از بین نمی‌رود.

این پوشش‌ها از رشد باکتری و میکروب‌ها در سطح جلوگیری نموده و باعث حفظ سطوح در برابر قارچ و کپک در اماکن عمومی‌و غیره می‌شود

رنگ‌های آنتی استاتیک
استفاده از روکش‌های آنتی استاتیک با قابلیت هدایت الکتریکی و انتقال جریان الکتریسیته ساکن در مکان‌هایی که مواد قابل اشتعال وجود دارد، بسیار الزامی‌است.

رنگ آنتی استاتیک خواص شیمیایی و فیزیکی بالایی دارد و استفاده از این نوع رنگ باعث بهبود کیفیت و دوام بالای آن می‌شود.

رنگ‌های مقاوم به خراش
این رنگ‌ها در مقابل خراش مقاوم اند. به طوری که می‌توان از آنها در پوشش نمای خارجی، داخلی، درها و پنجره‌ها ، کفپوش‌ها و غیره استفاده نمود

فناوری نانو در عایق‌ها

عایق‌های صوتی
در مواد عایق صوتی سرعت حرکت امواج صوتی کاهش می‌یابد. نانو عایق‌های صوتی ضخامت کمتری نسبت به عایق‌های معمولی دارند و قابلیت بیشتری در کاهس دادن سرعت صوت در محیط دارند تا آلودگی صوتی کمتری در محیط ایجاد شود. انتظار میرود در آبنده از این فناوری نانو در صنعت ساختمان سازی بیشتر استفاده شود

عایق‌های حرارتی
در عایق‌های حرارتی هرچه میزان مقاومت حرارتی بالاتر باشد، حرارت را کمتر از خود عبور می‌دهند و باعث صرفه جویی بیشتر می‌شود. پس مطلوبیت عایق‌ها در ضخامت آنها نیست، بلکه در مقاومت حرارتی آنهاست.

عایق‌های رطوبتی
مقاومت در برابر نفوذ رطوبت، نقش بسیار مهمی‌در ماندگاری مواد ساختمانی دارد. نانو صفخات رس و فیبرهای سلولزی از جمله نانو پوشش‌های مقاوم در برابر رطوبت هستند. این پوشش‌ها هیچ گونه عارضه جانبی ندارند.
فناوری نانو در تجهیزات ساختمانی

لوله‌های بی صدا
لوله‌های بی صدا سیستمی‌میشکل از لوله‌ها و لوازمی‌کناری است که به منظور کاهش صدای ناشی از تخلیه فاضلاب و آب باران طراحی شده است. در این لوله‌ها صدا جذب مواد نانو به کار رفته در آنها شده و از انتقال صوت به بیرون از لوله جلوگیری می‌کند.

لوله‌های آب گرم
از رنگ‌های نانویی برای عایق سازی لوله‌ها و آنتی باکتریال کردن آنها استفاده می‌شود. این رنگ‌ها، هدایت حرارتی پایینی دارد و به طور همزمان قابلیت محافظت از خوردگی و انتقال حرارتی را داراست

لوله‌ و اتصالات سخت پی وی سی
استفاده از نانو ذرات در تولید صنعتی محصولات پی وی سی سخت، افزایش قابل توجهی در استحکام ضربه ای این محصولات داشته است. به طوری که مقاومت آنها به ۴ برابر افزایش پیدا کرده است

کفپوش‌های پلیمری
استفاده از فناوری نانو در ساخت این نوع کفپوش‌ها، باعث بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی در این کفپوش‌ها شده است. همچنین مقاومت به سایش این نوع کفپوش‌ها نسبت به کفپوش‌های معمولی ۱۰ برابر بیشتر است.

در ایران نیز از محصولات نانو در برخی از ساختمان‌ها استفاده شده است که همان طور که در بالا توضیح داده شده، این امر بسیار مقرون به صرفه می‌باشد و انتظار می‌رود در سال‌های آتی از فناوری نانو در صنعت ساختمان سازی بیش از گذشته استفاده شود.

منبع کوپلینا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;