مدیر کل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور: رشد اعتبار دولتی برای نصب لوازم کاهنده

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور با اشاره به اینکه کاهش تولید آب نشان می دهد که تغییر دانش باعث شده تا مصرف آب نیز کاهش یابد، گفت: اعتبار نصب تجهیزات کاهنده در بودجه رشد داشته و مردم در حال پذیرش کم آبی در کشور هستند.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، علی سیدزاده در پاسخ به این سئوال که چه برنامه‌هایی برای کنترل و مدیریت مصرف آب در نظر گرفته شده است، گفت: راهکارهای مناسبی برای مدیریت مصرف آب پیش‌بینی شده است که از جمله آن گرفتن اعتبار از دولت برای خرید تجهیزات کاهنده مصرف آب مثل سردوش‌ها، سرشیرها، شیرآلات کاهنده مصرف است، اما به دلیل عدم وجود انگیزه از سوی مردم به دلیل پایین بودن تعرفه آب شاید بسیاری از اقشار جامعه به سمت خرید این تجهیزات نروند.

رشد اعتبار بودجه دولت برای نصب لوازم کاهنده

وی افزود: طرح ملی و یک ردیف اعتباری در بودجه سالانه وجود دارد که اعتبار تخصیص یافته همواره اندک بوده است، بنابراین در سال جاری تلاش شده تا این اعتبار که از محل اعتبارات عمرانی تامین می‌شود را نسبت به سال گذشته از ۷٫۵ میلیارد تومان به ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد.

سیدزاده ادامه داد:‌این اعتبار اگرچه اندک است، اما هدف آن به توسعه و تشویق مردم برای استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف است.

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور ادامه داد: از این محل قرار است تجهیزات خریداری و در اختیار شرکت‌های آبفا قرار داده شود تا به شکل رایگان در اماکن عمومی مثل مدارس، مساجد و خوابگاه‌های دانشجویی نصب شود.

وی گفت: هدف این طرح ترویج و تشویق مردم به استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب است، چرا که نمی‌توانیم کل مشترکان کشور را به این تجهیزات مجهز کنیم، چرا که این اقدام نیازمند ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: این اقدام بازتاب خوبی داشته است، به طوری که در اماکن عمومی و مکان‌هایی که نصب شده است، تاثیر ۳۰ تا ۴۰ درصدی در کاهش مصرف آب داشته است.

سیدزاده خاطرنشان کرد: استفاده از پتانسیل قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شرب که در ماده ۲ به آن اشاره شده است که شرکت‌های آبفا می‌توانند این تجهیزات را در اختیار مشترکان متقاضی قرار دهند و به صورت اقساط از قبض آب کسر کنند.

وی ادامه داد: این موضوع مجددا به شرکت‌های آبفای استان‌ها ابلاغ شده تا آن را در دستور کار سال آینده قرار دهند تا مشترکانی که متقاضی نصب تجهیزات کاهنده مصرف بودند، پس از اطلاع‌رسانی لازم این تجهیزات نصب و سپس به صورت اقساط از قبوض آنها هزینه نصب کسر می‌شود.

سیدزاده با اشاره به اینکه در مشهد و اصفهان این اطلاع‌رسانی‌ها جواب داد و گفت: امسال این برنامه در دستور کار قرار گرفته است که بر روی قبوض پیام‌هایی برای نصب این تجهیزات درج شود تا مشترکان به شرکت‌های آبفا مراجعه می‌کنند.

وی افزود:‌مشکلی که وجود دارد این است که شرکت‌های آبفا باید از لحاظ اعتباری به گونه‌ای باشند که بتوانند تجهیزات را خریداری و سپس برای نصب آن اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: امسال نسبت به سال‌های گذشته جدی‌‌تر برای نصب تجهیزات کاهنده مصرف آب اقدام خواهد شد.

سیدزاده تصریح کرد: بحث جداسازی آب شرب از فضای سبز در دستور کار قرار گرفته است، هر چند در مصوبه شورای عالی آب و کارگروه سازگاری با کم آبی تاکید شده است که حتما در شهرهایی که منابع آب مناسبی برای شرب ندارند، از آبیاری فضای سبز با آب شرب جدا خودداری شود، چرا که قطعا این اقدامات در بحث کاهش مصرف آب بسیار مؤثر خواهد بود.

سیدزاده در پاسخ به این سؤال که آیا از دولت و یا مجلس برای مدیریت مصرف آب و کاهش مصرف آب درخواست جدیدی صورت نگرفته است، گفت:‌درخواست‌ همیشگی ما این بوده است که در ردیف کنونی اعتباری برای طرح ملی باید بیشتر از این در بودجه افزایش یابد، چرا که مبلغ ۱۵ میلیارد تومان بسیار اندک است، چرا که اگر قرار باشد تمام شرکت‌های آبفا تجهیزات کاهنده مصرف آب خریداری کنند باید اعتبار لازم در بودجه دیده شود.

سیدزاده در پاسخ به این سؤال که بحث جریمه مشترکان پرمصرف آب به کجا رسید، گفت: قطعا با اجرای جریمه مشترکان پرمصرف و اختصاص آن مبالغ به خرید تجهیزات کاهنده مصرف آب می‌تواند به کشور و مدیریت مصرف آب کمک بزرگی کند.

به گفته وی این برنامه در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مصوب شده است، اما هنوز توسط هیأت وزیران ابلاغ نهایی نشده است.

سیدزاده در پاسخ به این سئوال که با توجه به بارش‌های اخیر آیا مصرف آب توسط مردم کاهش و یا افزایش داشته است، گفت: مصرف آب برخلاف برق به صورت لحظه‌ای نمی‌تواند اندازه‌گیری شود، اما آمارهای دو ماه گذشته نشان می‌دهد که میزان تولید آب نسبت به سال گذشته کمتر شده است و این نشان می‌دهد که مصرف آب کمتر شده است.

*فرهنگ غلط مصرف آب و بد مصرفی‌ تا حدودی کنار گذاشته شده

وی ادامه داد: درصد کاهش مصرف آب شاید قابل توجه نباشد، اما نسبت به سال‌های گذشته به هر حال مصرف کمتر شده است و این نشان می‌دهد که فرهنگ غلط مصرف آب و بد مصرفی‌ تا حدودی کنار گذاشته شده است، اما هنوز زمان نیاز دارد تا ما از لحاظ سرانه مصرف آب به کشورهای اروپایی و پرآب که سرانه آنها حدود ۱۳۰ لیتر است برسیم.

*سرانه مصرف آب در مشهد به کشورهای اروپایی نزدیک شده

وی ادامه داد: تغییر در دانش مردم رخ داده و تغییر در نگرش شاید زمان ببرد و آن طور که باید و شاید در عمل خود را نشان نداده است، اما به هر حال با اخذ سرانه مصرف آب متوجه می‌شوید که در مشهد سرانه مصرف آب به ۱۳۰ لیتر که همانا استاندارد کشورهای اروپایی و حتی پرآب مثل آلمان و هلند نزدیک شده است.

سیدزاده خاطر نشان کرد:پس این عدد نشان می‌دهد که مردم تحت تاثیر قرار گرفته‌اند اما هنوز بد مصرفی‌ها وجود دارد، بنابراین اگر تعرفه‌های آب به تعرفه‌های واقعی خود نزدیک شود می‌تواند در کاهش مصرف سرانه آب مفید باشد.

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور در پاسخ به این سؤال که تا زمانی که قیمت آب واقعی نشود مردم برای استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب ترغیب نخواهند شد، تاکید کرد: در تمام دنیا کالای بی‌ارزش مصرف بالایی دارد و تا زمانی که قیمت آب ارزان باشد، مصرف آب در ایران بالا خواهد بود.

منبع خبرگزاری فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;