ضرورت جمع‌آوری گازهای همراه نفت

 

به گزارش تاسیسات نیوز، فعالان بخش خصوصی در کمیسیون انرژی اتاق تهران در بیست و دومین نشست کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران تدوین بیانیه‌ای برای تشویق و مجاب کردن دولت به‌منظور اعطای مجوز برای ورود بخش خصوصی به استفاده از گازهایی که همراه با نفت می‌سوزد را در دستور کار قرار دارند.


در این نشست که با حضور اعضای هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق و بررسی وضعیت کنونی این صنعت در کشور برگزار شد، پیش‌نویس بیانیه کمیسیون انرژی و محیط‌زیست پیرامون «ضرورت اجازه جمع‌آوری گازهای همراه تولید نفت به بخش خصوصی» که در نشست قبلی مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، ارائه شد.


در این پیش‌نویس، کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران استمرار اتلاف گازهای همراه نفت را نادرست خوانده و آمادگی بخش خصوصی را برای افزایش درآمدهای صادراتی کشور از طریق فرآوری گازهای تولیدشده همراه نفت، اعلام کرده است.


در این پیش‌نویس با اشاره به فقدان برنامه منظم برای جلوگیری از اتلاف گازهای همراه نفت و گاز در جنوب کشور، کمیسیون انرژی اتاق تهران خواستار اقدام دستگاه سیاست‌گذار حوزه انرژی به منظور مشارکت جدی بخش خصوصی برای جلوگیری از اتلاف منابع، جلوگیری از تشدید تبعات زیست محیطی و کمک به درآمدهای صادراتی در هنگامه تشدید تحریم‌های یک‌جانبه از سوی آمریکا شده است.


بررسی‌های کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران از برنامه‌های جمع‌آوری این گازها طی سال‌های گذشته (۱۳۹۰-۱۳۸۰) نشان می‌دهد که دولت نتوانسته است برنامه‌های خود برای ساخت واحدهای NGL به منظور جمع‌آوری گازهای مشعل را به نتیجه برساند.


از اوایل دهه ۱۳۹۰، شرکت ملی نفت ایران برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی را برای جمع‌آوری گازهای مشعل شامل فروش این گازها به بخش خصوصی و واگذاری واحدهای NGL به بخش خصوصی طراحی کرد و حتی اخیرا واگذاری طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل به واحدهای پتروشیمی را در دستور کار خود قرار داد که در نهایت ارزیابی نتایج برنامه‌های مزبور به‌ویژه دو برنامه نخست، نشان می‌دهد در جمع‌آوری این نوع گازها عملکرد قابل‌توجهی حاصل نشده است.


این در حالی است که گازهای همراه نفت می‌تواند به‌عنوان خوراک واحدهای مختلف پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرد یا در فرآیندهایی به محصولاتی همچون اوره، آمونیاک، اتیلن، پروپیلن و محصولات دیگر تبدیل شود و در بازار بین‌المللی به فروش برسد. اکنون کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در حال تدوین بیانیه‌ای است که در آن علاوه بر پرداختن به موضوع به‌طور تشریحی راهکارهای بخش خصوصی برای استفاده بهینه از این منابع نیز آورده شده است.


به گفته رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران، این بیانیه پس از اصلاح نهایی در کمیسیون و ارائه به هیات‌رئیسه اتاق، به‌طور رسمی و با جزئیات کامل منتشر خواهد شد.


در ارتباط با این موضوع، علی شمس اردکانی از اعضای هیات‌نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه بخش خصوصی از طریق اتاق بازرگانی ایران طی ۱۶ سال گذشته به‌طور مستمر بر ضرورت بهره‌برداری از گازهای فلر توسط بخش خصوصی تاکید کرده و برنامه‌های عملیاتی در این رابطه نیز تدوین کرده است، گفت: عده‌ای حضور دارند که به‌طور تعمدی اجازه نمی‌دهند گاز فلر مورد بهره‌برداری در اقتصاد کشور قرار گیرد.


در همین رابطه، سیدحامد واحدی، عضو هیات‌رئیسه اتاق تهران نیز با بیان اینکه در طول ادوار گذشته اتاق بازرگانی موضوع جمع‌آوری گازهای همراه نفت مورد نقد کارشناسی بخش خصوصی قرار گرفته و راهکارهایی نیز برای آن تبیین شده است، گفت: بخش خصوصی برای بهره‌برداری و جمع‌آوری گازهای فلر باید به‌طور جدی مطالبه‌گری خود را از طریق وزارت نفت دنبال کرده و مسوولان عالی‌رتبه این وزارتخانه را نسبت به تغییر رویکردها در این زمینه مجاب کند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;