صعود سعودی ها برای انرژی های پاک

عربستان سعودی که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان است، رؤیای تبدیل شدن به یک قدرت در عرصه انرژی تجدیدپذیر را در سر می‌پروراند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، شبه جزیره عرب هیچگاه ارزش استراتژیک قابل توجهی نداشته اما اهمیت این منطقه خشک و گرم که عربستان سعودی را به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل کرده است، وجود شهرهای مقدس مکه و مدینه و همچنین نقش کلیدی عربستان سعودی در بازار نفت جهانی است. اکنون ریاض سرگرم برنامه‌ریزی برای تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای است.
عربستان سعودی روزهای آفتابی زیادی دارد و در سال فقط ۴۵ روز در این کشور ابری است. همچنین عربستان سعودی پتانسیل قابل توجهی برای انرژی بادی به خصوص در منطقه دریای سرخ دارد. همچنین ریاض با نصب حدود ۱۹ راکتور، مسیری را برای تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای شروع کرده است.
برنامه‌های سعودی واقع گرایانه یا اغراق‌آمیز؟
تا این اواخر عربستان سعودی کشور تحت کنترل مردان پیر بود اما محمد بن سلمان، ولیعهد جوان این کشور از زمانی که به قدرت رسیده است برنامه‌هایی را برای کاهش وابستگی به نفت و متنوع کردن اقتصاد اعلام کرده است.
برنامه “افق ۲۰۳۰” بر اهداف عربستان برای متنوع کردن منابع توسعه و رشد این کشور تاکید می‌کند و ایجاد بخش تجدیدپذیرها، بخش مهمی از این برنامه است.
علاوه بر تنوع اقتصاد، اهداف دیگری در پس پرده برنامه تولید انرژی پاک وجود دارد. عربستان سعودی به طور متوسط ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند که عمده آن صادر می‌شود. بخش قابل توجهی از تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز برای تولید برق به مصرف می‌رسد؛ بنابراین برنامه ریاض برای متنوع کردن بخش انرژی، افزایش ظرفیت صادرات و درآمد بالادستی را هدف گرفته است.
تمرکز اصلی عربستان سعودی روی انرژی خورشیدی است و این کشور تاکنون پروژه‌های متعددی را اعلام کرده و سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلار برای توسعه تأسیسات فوتوولتائیک را هدف گرفته است و قصد دارد ۴۱ گیگاوات انرژی خورشیدی تا سال ۲۰۳۲ را نصب کند. همچنین شرکت‌های متعدد قراردادهایی به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار را برای ساخت نخستین مزارع بادی عربستان سعودی امضا کرده‌اند.
عوامل اقتصادی و سیاسی عربستان را به ساخت صنعت انرژی هسته‌ای داخلی سوق داده است که انتظار می‌رود ۱۵ درصد از انرژی مورد نیاز این کشور را تا سال ۲۰۳۲ تأمین کند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، اگرچه مرکز تحقیقات انرژی سعودی اعلام کرده که هیدرو کربن‌ها بخش مهمی از سبد انرژی عربستان سعودی تا سال ۲۰۳۲ خواهند بود اما ۴۱ گیگاوات انرژی خورشیدی، ۱۷.۶ گیگاوات انرژی هسته‌ای، ۹ گیگاوات انرژی بادی، ۳ گیگاوات گرمای حاصل از سوخت زباله و یک گیگاوات انرژی ژئوترمال وجود خواهد داشت.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;