گرمایش از کف یا رادیاتور؟!

نکته های طلایی برای انتخاب سیستم گرمایشی

هوا که رو به سردی می‌رود، بخاری‌ها از انباری خانه‌ها بیرون می‌آیند و شومینه‌ها روشن می‌شوند. در بعضی مجتمع‌ها اما مدیر ساختمان دست به کار می‌شود که شوفاژخانه را راه‌اندازی و سرویس کند تا اهالی ساختمان سرمای زمستان را بدون دغدغه سپری کنند. اما حالا طراحی سیستم گرمایش ساختمان‌های جدید و پیشرفته شکل دیگری به خود گرفته که به سیستم گرمایش از کف معروف است.
صرفنظر از نوع عملکرد و قدرت گرمایشی هر یک از این وسایل، تفاوت آن‌ها زمانی جلوه خواهد کرد که نخستین صورت‌حساب پرداختی صادر می‌شود و با دیدن اعداد چند رقمی روی قبض حسابی شوکه می‌شوید. آنجاست که حساسیت‌ها برای کم‌کردن میزان مصرف اوج می‌گیرند. اما جالب است بدانید که سیستم گرمایش از کف نسبت به هر نوع دیگر مقرون‌به‌صرفه‌تر است، چه از لحاظ سرویس تعمیر و نگهداری چه از لحاظ صورت حساب مصرف انرژی.
در واقع، سیستم گرمایش از کف اگر به خوبی عایق‌بندی و نصب شود، نسبت به رادیاتورهای سنتی از نظر هزینه بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود چرا که به ندرت به تعمیر و سرویس نیاز پیدا می‌کند و همین امر باعث شده تا این سیستم گرمایش به سیستمی مطمئن و قابل اطمینان تبدیل شود. این در حالی است که سیستم‌های گرمایش با رادیاتور مستلزم سرویس تعمیر و نگه‌داری و چک کردن مستمر است. اما مساله‌ای که وجود دارد این است که سیستم گرمایش از کف باید در تمام روز روشن باشد. آیا روشن ماندن این سیستم در تمام طول روز ضرورت دارد؟
واقعیت این است که در ماه‌های سرد که گرم بودن فضای خانه اولویت اول محسوب می‌شود، روشن بودن سیستم گرمایش از کف امری ضروری است. هرچند ممکن است روشن بودن دائم این سیستم گرمایشی در صورت عدم حضور در خانه، امری عجیب به نظر برسد، اما حقیقت امر این است که سیستم گرمایش از کف برای گرم کردن فضای اتاق از نقطه صفر درجه، دست‌کم ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد.
مساله خیلی ساده است، زیرا کفپوشی که لوله‌های گرمایش در آن تعبیه شده است، برای هدایت گرما از کف به فضای کلی اتاق به زمان زیاد نیاز دارد. این در حالی است که اگر سیستم روی درجه کم روشن بماند –حتی وقتی در خانه حضور نداریم، پس از برگشت به خانه- با افزایش درجه خیلی سریع‌تر به دمای موردنظر شما خواهد رسید. با این وجود، همچنان پیشنهاد می‌شود که با استفاده از ترموستات درجه حرارت را در طول شب کاهش دهید.
از ویژگی‌های یک سیستم گرمایش از کف خوب، برنامه‌پذیر بودن آن است که امروزه به لطف محبوبیت روزافزون ترموستات‌های هوشمند، قابلیت کنترل از راه دور از طریق گوشی تلفن را دارند. در واقع، با این استفاده از این تکنولوژی جدید، کنترل کامل‌تری روی سیستم خود خواهید داشت و مطمئن خواهید شد که انرژی اتلاف نمی‌شود.
نصب صحیح سیستم گرمایش از کف، این امکان را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند تا بتوانند دمای هر اتاق را نسبت به میزان دلخواه و نوع مصرف، دقیقا تنظیم کنند. ساختمان‌هایی که مجهز به سیستم گرمایش از کف مدرن هستند، تا ۴۰ درصد در هزینه مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند.
اما بهره بردن از تمام این مزایا، مستلزم این است که سیستم گرمایش از کف از عایق‌بندی خوبی بهره برده باشد. با وجود این‌ها اما، متاسفانه این بخش مهم از روند نصب نادیده گرفته می‌شود و به آن توجهی نمی‌شود. گاها بسیاری از افراد از این سیستم به دلیل گرم نکردن تمام فضای اتاق ناراضی هستند که دلیل آن به احتمال زیاد به عایق‌بندی غیراصولی باز می‌گردد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;