سندروم توربین‌های بادی!

به گزارش تاسیسات نیوز، چطور به سندروم توربین‌های بادی مبتلا می‌شویم: با گوش کردن و نگران شدن از آن.



نگرانی‌های اجتماعی نسبت به تکنولوژی‌های جدید سابقه‌ای بس طولانی دارد. همین نگرانی‌ها باعث شده است تا انرژی‌های تجدیدپذیر در استرالیا همیشه با تاخیرهایی همراه باشند.

 

انرژی‌های تجدیدپذیر مرکز امیدواری‌های جهانی برای جلوگیری از اثرات منفی تغییرات اقلیم هستند. خبرهای جعلی همیشه باعث شده‌اند تا مردم فهم درستی از واقعیت‌ها نداشته باشند: اطلاعات غیرقابل اعتماد اغلب آنقدر تکرار می‌شوند که دیگر به یک واقعیت تبدیل می‌شوند.

 

رسانه‌های اجتماعی به شدت بر این واگیری اخبار غلط صحه می‌گذارد. یکی از این مواردی که اخبار غلط در این خصوص بسیار بوده است مزارع بادی هستند.

 

نگرانی از مزارع بادی هم سابقه زیادی دارد. یک چیزی شبیه به برق که تا بعد از جنگ جهانی اول ۸۰ درصد خانه‌های ایالات متحده برق نداشتند. در سال ۱۸۷۹ ژورنال پزشکی بریتانیا گزارش داد که تلفن‌های عمومی جدید باعث تحریک‌پذیری عصبی می‌شوند، باعث ایجاد صداهای وزوز در گوش می‌شوند، سرگیجه‌آور هستند و دردهای عصبی ایجاد می‌کنند».

 

در قرن نوزدهم یک عصب‌شناس آمریکایی به نام جورج میلر گفت که ازدیاد علائم عصبی به دلیل «تلگراف بی‌‌سیم، علم، قدرت بخار، روزنامه و آموزش به زنان و به عبارتی تمدن مدرن» است.

 

از آن موقع تا کنون نگرانی‌هایی هم در خصوص تلوزیون، پتوی برقی، ماکروویو، خطوط برق، کامپیوتر، وای‌فای، دستگاه‌های سنجش هوشمند و پنل‌های خورشیدی وجود داشته است. پیش‌بینی‌های آخرالزمانی در خصوص گوشی‌های تلفن‌همراه که باعث سرطان مغز می‌شوند آنقدر قوی هست که دخانیات به این مقدار نمی‌تواند باعث سرطان ریه شود. اما واقعیت این است که از سی‌سال پیش که تلفن‌های همراه جهانی‌ شدند، تا کنون، نمودار سرطان مغز بدون تغییر مانده است.

 

سیمون گاپمن، در کتاب «سندروم توربین‌های بادی: یک بیماری ارتباطی» به این موضوع می‌پردازد که چرا واکنش‌های منفی نسبت به توربین‌های بادی مثال‌های متعددی هستند از بیماری‌های روان‌زادی که در مواجه با تبلیغات منفی پخش می‌شوند.

 

در این کتاب نویسنده ۲۴۷ بیماری و سندروم متفاوت را در بین انسان‌ها و حیوانات معرفی کرده که به نوعی به مزارع بادی نسبت داده می‌شوند.

 

در این میان نام بیماری‌هایی مثل سرطان ریه، سرطان پوست، هموروئید، افزایش و کاهش وزن هم دیده می‌شود. اما واقعیت این است که این بیماری‌ها زمانی رخ می‌دهند که کسی نگران باشد.

 

اثر گزند nocebo effect، که همراه با اثرات داروهای بی‌اثر پدیدار می‌شود، در بسیاری از مقالات علمی توضیح داده است.

 

زمانی که برخی از مردم با اطلاعات ترس‌آور در خصوص مواد شیمایی یا تماس با هر چیزی می‌شنوند انتظار دارند همان تاثیرات به صورت قوی در آن‌ها به وجود آید درست مثل دارونماها که می‌توانند باعث شوند مردم احساس بیماری داشته باشند.

 

بر همین اساس، گاردین نوشته است که از سال ۲۰۰۳ تاکنون ۲۵ بازنگری علمی به این نتیجه رسیده است که مدارک بسیار ناقصی برای این ادعا وجود دارد که توربین‌های بادی تاثیر مستقیم بیماری‌زایی دارد. در عوض درست مثل موضوع «فیل در اتاق تاریک»، نتیجه‌گیری‌های زیادی وجود دارد که به «سندروم توربین» می‌رسند و می‌گوید با شنیدن صدای پره‌های توربین به این بیماری دچار خواهید شد.

 

اما گاردین می‌نویسد آنچه که ما در این خصوص می‌دانیم این است:

 

۱- در مزارع خیلی کمی، تعداد بسیار کمی سکنه ادعای داشتن این بیماری را داشتند. فرضیه مستقیم علت و معلول می‌تواند بگوید تمام مردم در تمام مزارع بادی به این بیماری‌ها دچار می‌شوند.


۲- علی‌رغم ازدیاد مزارع بادی در سراسر جهان، بسیاری از این ادعاها در ملیت‌هایی که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند مطرح شده است. یک بیماری که فقط انگلیسی صحبت می‌کند؟


۳- بسیاری از این مزارع با طرح شکایت‌هایی هم مواجه بوده‌اند. شش مزرعه در استرالیا ۷۴ بار به دادگاه کشانده شده‌اند.


۴- آنهایی که به علت مجاورت با توربین‌های بادی هزینه دریافت می‌کنند به ندرت اقدام به شکایت می‌کنند. داروی «پول» احتمالا یک پیش‌گیری کننده قوی هست.


۵- این ادعاها معمولا از سوی یکی دو نفر مطرح می‌شود و معلوم نیست چرا دیگران و افراد زیادی در این خصوص صحبت نمی‌کنند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;