سدهای بتنی در دست ساخت

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه ساخت سدهای بتنی در کشور به دلایل اقتصادی، توجیه دارد، گفت: هم اکنون ۲۲ سد بزرگ بتنی در کشور در دست ساخت است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، محمد حاج رسولی ها در بیست و یکمین همایش سالانه انجمن بین المللی بتن ایران و کنفرانس ملی آب بتن و زلزله افزود: از ۱۷۲ سد بزرگ و کوچک در کشور، ۴۰ درصد آن بتنی است که در مخازن این سدها ۵۱ تا ۵۲ میلیارد متر مکعب آب شیرین قابل ذخیره‌سازی است.
وی با بیان اینکه ۴۴ درصد سدهای کشور به صورت بتنی ساخته شده اند، اظهار داشت: کشور ما همانند سایر کشورهای در حال توسعه در حوزه ساخت و ساز از جمله طرح‌های انتقال آب و سایر تاسیسات آبرسانی باید از بتن های با کیفیت مناسب استفاده کند.
این مقام مسوول در وزارت نیرو، بیان کرد : افزایش جمعیت و کاهش بارندگی، لزوم انتقال آب را به برخی از مناطق کشور ضروری کرده است و برای انتقال آب، استفاده از سازه های بتنی مرغوب از هدر رفت منابع جلوگیری می کند.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد: به ازای هر نفر در جهان سالانه یک تن بتن تولید می شود اما این رقم در ایران حدود ۸۰۰ کیلوگرم است؛ بنابر این، در چشم انداز تهیه و کاربرد بتن در طرح های تامین و انتقال آب توجه به کیفیت بتن برای متخصصان حوزه آبرسانی اهمیت زیادی دارد.
حاج رسولیها تاکید کرد: در حوزه سدسازی و طرح‌های توسعه آبرسانی لازم است استانداردها و آیین نامه های بتن به روز رسانی و به نحو مناسبی نیز از آنها استفاده شود.
وی گفت: به علت کمبود آب مجبور هستیم از آبهای نامتعارف از جمله پساب ها و آب دریاها استفاده کنیم و باید به کنش های شیمیایی این آبها بر روی کیفیت بتن توجه جدی داشته باشیم.
تولید سالانه ۷۰ میلیون تن سیمان در کشور
غلامرضا کاتب نماینده مردم شهرستان گرمسار در مجلس شورای اسلامی، در این همایش گفت: ساختمان ها، سدها و پل ها سرمایه های ملی ما هستند و هرچه به کیفیت بتن در این ساختمانها توجه شود، برای حفظ این ثروت خدمت بزرگی انجام داده ایم.
وی افزود: بیش از هفت هزار دانشجو در بخش‌های مختلف فنی و عمرانی کشور تحصیل می‌کنند و تنها راه نجات کشور و رسیدن به کیفیت علمی، عبور از رقابت‌های کمی دانشگاه هاست تا بتوانیم کیفیت تولید مصالح ساختمانی را در کشور ارتقا دهیم.
کاتب با بیان اینکه سابقه تولید سیمان در کشور به بیش از ۱۷۰ تا ۱۸۰ سال برمی‌گردد، اضافه کرد: سالیانه بیش از ۷۰ میلیون تن سیمان در کشور تولید می شود، در حالی که در اوایل انقلاب ما با چالش بزرگی در زمینه کمبود سیمان برای انجام طرح‌های بزرگ مواجه بودیم.
این نماینده مجلس افزود: بتن یکی از عوامل مهم در نگهداری ساختمان هاست و اگر تولید بتن نامرغوب در کشور همگانی شود، در حوادث غیر مترقبه شاهد خسارت های زیادی خواهیم بود.
وی با اشاره به ریزش ساختمان پلاسکو اظهار داشت: اگر ساختمان پلاسکو تهران بتنی بود، میزان خسارت وارد شده بر اثر ریزش این ساختمان بزرگ، بسیار کمتر بود.
کاتب تأکید کرد: ارتقای کیفیت تولید بتن تنها با انجام کار تحقیقاتی و پژوهشی و نظارت مستمر بر روند تولید بتن تحقق می یابد و سازمان ملی استاندارد در این زمینه نقش مهمی ایفا می کند.
استاندارد تولید بتن بازنگری می شود
در ادامه این همایش رئیس مرکز تحقیقات بتن نیز گفت: به طور متوسط هر ماه بیش از ۱۰۰ زلزله در نقاط مختلف کشور رخ می‌دهد و استان‌های کرمان، کرمانشاه و یزد مناطق زلزله خیز کشور هستند.
مصطفی احمدوند افزود: وظیفه وجدانی همه ماست در تولید بتن استانداردهای مورد نیاز را رعایت کنیم. وی گفت:هفته آینده جلسه‌ای در سازمان استاندارد ایران برای ویرایش و بازنگری استاندارد تولید بتن آماده (۶۰۴۴) برگزار شود.
به گفته وی، بررسی ها نشان می دهد در زلزله بم، آرماتورهای داخل بتن های سیمانی دچار خوردگی شده بودند؛ همچنین در زلزله کرمانشاه شن و ماسه مورد استفاده از بتن ها در برابر زلزله مقاومت لازم را نداشته و این دو عامل سبب شد، زلزله در این مناطق خسارت بیشتری به بار آورد.
وی اظهارداشت: هرگونه تولید بتن آماده نیازمند رعایت استانداردهایی است تا بتواند در برابر زلزله مقاومت بیشتری داشته باشد؛ اگر فلزات و یا آرماتورهای موجود در بتن زنگ زده باشد مقاومت بتن را ضعیف تر می کند.
رئیس مرکز تحقیقات بتن تاکید کرد: فلسفه ما این است که در تهیه هر بتن باید استانداردها رعایت شود تا همه ذینفعان به ویژه مردم که مصرف کنندگان اصلی هستند از آن بهره ببرند.
منبع شعار سال
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;